Disinformation Digest: emaily Putinovho asistenta dokazujú napojenie na ukrajinských rebelov

Portál Antipropaganda.sk prináša preklad článkov z najnovšieho čísla Disinformation Digest, ktorý vydáva európska úderná jednotka na boj s ruskou propagandou East StratCom Task Force. Skupina na týždennej báze analyzuje ako pro-kremeľské média vidia svet a čo hovoria nezávislé ruské hlasy. Sleduje trendy na ruských sociálnych médiách, čo umožňuje zasadiť ruské naratívy do širšieho kontextu.

Migrant zbavený obvinenia zo znásilnenia?

V stredu 26. októbra ruský televízny kanál Pervyi Kanal odvysielal šokujúci príbeh: rakúsky súd oslobodil utečenca z Blízkeho východu obvinenia zo znásilnenia 10-ročného chlapca, keďže spomenutý utečenec nehovorí nemecky a teda nerozumel, keď chlapec povedal nie.

V skutočnosti prisťahovalec nebol zbavený obvinenia, je stále vo väzbe a čaká na nový súdny proces, ktorý sa uskutoční v roku 2017. The Insider a rusky hovoriaca sekcia Deutsche Welle do 24 hodín od odvysielania klamlivej reportáže informovali o nepravdivosti reportáže. Pervyi Kanal túto správu vymazal zo svojej internetovej stránky. Tá je však aj naďalej dostupná vďaka Google cache.

O päť dní neskôr sa prezident Putin odvolal na daný príbeh na konferencii pre medzietnické vzťahy aby ukázal, prečo by Rusko malo čerpať zo svojich skúseností s danou problematikou a nie zo skúseností Európy. “Videli ste čo sa deje – imigrant znásilnil dieťa v jednej z európskych krajín,” povedal podľa Moscow Times prezident. Putin ďalej vysvetľoval, že je to “dôsledok úpadku tradičných národných hodnôt a pocitu viny voči migrantom,” ako uvádza rakúsky denník Kurier.

Nie je to prvý raz, keď sa utečenecká kríza stala predmetom pro-kremeľskej dezinformačnej kampane. Prostredníctvom krízy je možné presviedčať ruské publikum, že Európa je plná nebezpečných problémov a odkláňa sa od “tradičných hodnôt”. Mimo Ruska príbehy ako tento môžu zas prehĺbiť existujúce spoločenské napätie a tým destabilizovať európsku spoločnosť.

Najznámejším príkladom bol takzvaný “prípad Lisa” v Nemecku. Ruské štátne médiá sfalšovali príbeh o 13-ročnom rusky hovoriacom nemeckom dievčati, ktoré bolo znásilnené imigrantami. Hoci bolo rýchlo dokázané, že príbeh je falošný, ruský minister zahraničných vecí Sergej Lavrov opakovane príbeh spomínal a obviňoval nemecké orgány zo “zametania problémov pod koberec”.

Zakročenie proti cenzúre

Herec a výkonný riaditeľ moskovského divadla Satirikon Konstantin Raikin sa počas 7. kongresu ruských divadelných profesionálov ujal slova a predniesol kritický prejav proti cenzúre.

Jedna z najuznávanejších a najpopulárnejších osobností v Rusku, žijúca legenda Konstantin Raikin, poukázal na paralelu medzi kultúrnym životom moderného Ruska a kultúrnym životom v Stalinovom Sovietskom zväze. Raikin vo výzve spomenul svojho zosnulého otca, nemenej známeho herca Arkadyho Raikina (1911 – 1987), výnimočného kultúrneho vodcu, ktorý prežil obdobie Stalinovho teroru. Posolstvo Raikina juniora o tom, že cenzúra je dnes taká zlá, ako za Stalinových čias, a že finančná podpora kultúry zo strany vlády nemá automaticky znamenať aj kontrolu kreativity, bolo reakciou na zrušenie viacerých divadelných predstavení a výstav, ale aj na usmernenia od politického vedenia ako interpretovať ruskú klasiku.

Raikinovu reč sprístupnili širokej verejnosti rôzne médiá, vrátane nezávislej TV Dozhd a nezávislého spravodajského portálu Meduza, a vyvolala intenzívnu debatu o tom, kde sa prelína kultúra a politika. Putinov hovorca Dmitry Peskov, ktorý reagoval na Raikina, povedal: “Cenzúra je neakceptovateľná, ale je nevyhnutné oddeliť tie umelecké vystúpenia a práce, ktoré sú financované vládou, od tých, ktoré využívajú iné finančné zdroje”.

Medzi mnohými, ktorí podporili Raikina, bol aj známy filmový režisér Andrey Zvyagintsev: “Je úplne zrejmé, že v terajšom kultúrnom živote v našej krajine je cenzúra v plnom prúde,” napísal Zvyagintsev komentár publikovaný na blogu opozičného politika Alexeya Nevalnyho. “Zákaz predstavení, zákaz výstav, zákaz publikovania textov – to všetko je cenzúra,” pokračuje. “Je úžasné ako jednoduché je zmeniť vnímanie ľudí. Nikto sa už nad tým nepozastaví. My hovoríme: ´Toto je cenzúra,´ a oni: ´Je to vládne podporovanie a financovanie´”.

Zyagintsev taktiež poukázal na spojitosť medzi cenzúrou a propagandou: “Môj syn mal len nedávno 7. narodeniny […] Televízor sme doma nemali roky. Tento september začal chodiť do školy. Po prvom týždni som sa opýtal, čo sa už stihol naučiť a môj syn mi povedal: ´V Moskve je Červené námestie, Kremeľ a zoo, máme prezidenta Putina, ktorý je dobrý a láskavý.´ Presne o tomto je vládne financovanie: Namiesto objektívnych vedomostí dostávame ideológiu a keď sa začíname učiť písať, učíme sa písať propagandu”.

#SurkovLeaks

Ukrajinská hackerská skupina Cyberjunta zverejnila minulý týždeň tisícky emailov údajne z mailovej schránky Vladislava Surkova, asistenta prezidenta Putina. Putinov hovorca Dmitry Peskov takú správu a emailový účet označil za falošné, pričom povedal, že Surkov “nikdy nepoužíval email”.

Emaily ale nepochádzajú zo Surkovho osobného emailového účtu, ale z účtu vedeného jeho asistentom. Digital Forensic Research Lab sa domnieva, že únik emailov je skutočný: “Je celkom jednoduché sfalšovať fotky obrazovky, PDF dokumenty a iné súbory, ale sfalšovať emailovú schránku je pomerne náročné.”. The New York Times cituje ruského podnikateľa, ktorý potvrdzuje autenticitu jeho správ, ktoré sa objavili medzi zverejnenými emailami.

Tieto uniknuté emaily by potvrdili to, čo hovorila väčšina analytikov o vojne na Ukrajine – že Kremeľ vedie “rebelov” na východe Ukrajiny. “[Surkov] dostal od vysoko postaveného separatistického úradníka zoznam obetí na Donbase, správy o výdavkoch pre vládnu kanceláriu v Donecku, žiadosti o úpravy “listu od obyvateľov Donbasu” pre ukrajinské štátne orgány, ktorý požaduje zastavenie všetkých vojenských aktivít v regióne. Tento dokument neskôr vyšiel na povrch v pro-kremeľských médiách ako autentický,” opisuje The Moscow Times.

Podľa ďalšieho emailu Surkov dostal zoznam kandidátov na vedúce pozície v separatistickej “republike”. Iné dokumenty obsahovali konverzáciu s ruským oligarchom Konstantinom Malofeyevom, “ktorý mal zrejme veľký podiel na financovaní separatistického hnutia na Ukrajine”, tvrdí Rádio Slobodná Európa.

Ak sa chcete dočítať detailnejšie informácie o uniknutých emailoch, pozrite si článok od Digital Forensic Research Lab.

ŽIADNE KOMENTÁRE