Disinformation Digest: Európania neznášajú Rusov. Naozaj?

Portál Antipropaganda.sk prináša preklad článkov z najnovšieho čísla Disinformation Digest, ktorý vydáva európska úderná jednotka na boj s ruskou propagandou East StratCom Task Force. Skupina na týždennej báze analyzuje ako pro-kremeľské média vidia svet a čo hovoria nezávislé ruské hlasy. Sleduje trendy na ruských sociálnych médiách, čo umožňuje zasadiť ruské naratívy do širšieho kontextu.

Odstrihnú ich od financovanie

Financovanie dezinformačných webstránok sa tento týždeň dostalo pod paľbu kritiky. Po tom, čo sa objavili podozrenia, že falošné správy mohli ovplyvniť výsledok amerických volieb, sociálna sieť Facebook a vyhľadávací gigant Google podnikli kroky, ktoré majú zmenšiť poskytovanie reklamného priestoru na svojich platformách spravodajským stránkam s falošným obsahom. Podľa The New York Times Google uviedol, že stránky, ktoré šíria nepravdivé správy, budú mať zakázaný prístup k reklamným službám Google. Facebook oznámil, že falošné spravodajské stránky nebudú mať možnosť zobrazovať obsah na stránkach s nelegálnym alebo zavádzajúcim obsahom.

Hoci sa tieto opatrenia netýkajú vládou sponzorovaných dezinformácií, sústreďujú sa na falošné spravodajské stránky, ktoré vznikajú za účelom zisku. Podľa niektorých práve takéto stránky mohli mať vplyv na výsledok amerických volieb.

V Dánsku tento týždeň vznikla nová iniciatíva bojujúca proti dezinformáciám: Mediálna agentúra Mandag Morgen spustila nový portál na overovanie faktov. Počas predstavenia projektu šéfredaktorka Lisbeth Knudsen poukázala na to, že tradičné novinárske princípy – neutralita, rovnováha a pluralita názorov – sú v časoch aktívnej dezinformačnej kampane limitované

Európania neznášajú Rusov. Naozaj?

dd-russia-europe-video

Sú Európania naozaj tak rusofóbni, ako to pravidelne tvrdia pro-kremeľské médiá? East StratCom Task Force vyšli do ulíc a opýtali sa Európanov, či je to pravda. Video jednoznačne ukazuje, že občania EÚ krajín povedali “nie” rusofóbii. Video, ktoré bolo publikované minulý týždeň na facebookovej stránke EU vs Disinformation, sa okamžite stalo v Rusku populárnym a zasiahlo až 100 000 ruských facebookových profilov.

Ruské médiá obviňujú ruské médiá

Popredné ruské noviny Kommersant tento týždeň obvinil zo šírenia dezinformácii agentúru RIA Novosti, ktorú vlastní ruská vláda.

Podnetom pre obvinenia bol článok o prezidentovi Obamovi a jeho návšteve Grécka s titulkom: “Médiá: Obama bude požadovať, aby Grécko zatvorilo prístavy pre ruské lode”. Článok publikovala RIA v nedeľu.

V rovnaký deň Kommersant publikoval článok “Ruské médiá pomýlil zlý preklad,” v ktorom noviny vysvetlili, že Obama nikdy požadoval uzatvorenia gréckych prístavov pre ruské lode. Citovaný výrok v skutočnosti patril zamestnancovi jedného amerického think-tanku, ktorý poskytol rozhovor gréckej analytickej stránke Militaire.gr, na ktorú sa agentúra RIA odvoláva. Vzájomné obvinenia eskalovali do výmeny otvorených listov medzi redakčnými tímami oboch redacií. (list od RIA, list od Kommersant).

Tento spor poukazuje na zásadné problémy v ruskom mediálnom prostredí. Médiá ako Kommersant, ktoré preberajú správy od veľkých agentúr, sú zavislé na faktografickej správnosti článkov spravodajských agentúr. Neoverenie si informácií, ktoré sa objavili v iných médiách, a ich následné znovupublikovanie ako faktov, vytvára predpoklady na vznik dezinformácií a patrí medzi štandardné praktiky rôznych pro-kemeľských médií. Disinformation Digest tiež prednedávnom ukázal, ako prekladanie informácii z angličtiny do ruštiny vytvára možnosti pre šírenie dezinformácii.

EÚ pomáha Moldavskej republike

moldova

Čo sú konkrétne výsledky pomoci EÚ Moldavskej republike? Séria ôsmich videí predstavuje príbehy ôsmich ľudí, ktorým projekty EÚ zmenili životy. Niektoré z príbehov ukazujú, ako týmto ľuďom pomohli granty, vďaka ktorým sa mohli do Moldavska vrátiť a založiť si vlastný biznis. Corina Leah vysvetľuje, ako výmenný pobyt Erasmus v Rakúsku zvýšil kvalitu jej životopisu a pomohol jej nájsť si prácu doma v Kišiňove. Ďalšie videá budú zverejnené na facebookovej stránke Európska únia v Moldavskej republike.

Skreslené správy o Talianku

V poslednej dobe bolo Taliansko mimoriadne často cieľom televíznej siete RT, ktorú financuje ruská vláda, tvrdí La Stampa. Taliansko sa momentálne pripravuje na 4. december, kedy sa má konať referendum o ústavnej reforme, ktoré inicioval premiér Matteo Renzi.

Koncom októbra RT sprostredkovala živé vysielanie z Ríma kde hlásila, že ulice sú obsadené tisíckami ľudí, ktorí protestujú proti referendu a premiérovi. Niektoré časti Ríma boli skutočne zaľudnené, avšak ľudia sa na námestí Piazza del Popolo zúčastnili udalosti s názvom “Áno referendu”. Živé vysielanie RT, ktoré si pozrelo 1,5 milióna divákov, vyvolalo dojem, že sa deje presný opak skutočnosti.

Ako poukazuje La Stampa, toto nie je prvý raz, kedy sa ruské médiá snažili ovplyvniť politickú debatu v Taliansku. Ruské úrady za vymyslené správy obdržali množstvo sťažností. RT odvtedy opravilo titulok správy, avšak La Stampa má fotky pôvodného titulku. Ako sme videli už dávnejšie, škoda vzniká v momente, kedy sa falošné správy dostanú do obehu. Zaplnenie informačného priestoru falošnými správami naviazaných na určitú udalosť patrí medzi rozšírené dezinformačné technika, o ktorej Disinformation Digest už písal.

Prečo by RT skresľovalo udalosti týkajúce sa referenda v Taliansku? Presnú odpoveď nemáme a tak môžeme len špekulovať. Čo ale vieme s istotou je, že výsledky referenda majú potenciál ovplyvniť nielen politiku v Taliansku, ale aj v celej eurozóne.

 

ŽIADNE KOMENTÁRE