Extra plus – spravodajstvo z Ruska

Šírenie dezinformácií a naratívov v súlade s ruskou štátnou propagandou môžeme považovať za prostriedok hybridnej vojny vedenej proti Západu, a teda aj proti nám. Na Slovensku takéto informácie šíri viacero dezinformačných webov, vrátane Extra plus.

Keď príde na jednostranné informácie o Ruskej federácii, ťažko v Slovenskom informačnom priestore nájsť servilnejší web ako Extra plus. Či už ide o Krym, zostrelenie letu MH17, alebo úspešné “referendum“, Extra plus prináša informácie, ktoré vykresľujú kremeľskú politiku v tom najlepšom svetle.

O tom, že ide o problémový web svedčí aj hodnotenie na stránke konspiratori.sk. Od nezávislých hodnotiteľov získalo Extra plus 8,3 z 10. Nenechajte sa pomýliť. Číslo 10 predstavuje najhoršie možné hodnotenie.

“Prinavrátený Krym“

Len pred pár dňami Extra plus informovalo o vyzbrojovaní Ruska novými fregatami a atómovými ponorkami. Ak by Extra plus robilo objektívne spravodajstvo o medzinárodnom dianí, do ktorého Ruské zbrojenie určite patrí – na tom by nebolo nič zlé.

Modernizácia armády je údajne jednou z priorít Moskvy. Dôvodom je napätie medzi Ruskom a Západom, ktoré sa zvýšilo “po prinavrátení Krymu v roku 2014“. O akom prinavrátení sa v článku píše však nie je vôbec jasné.

Krym totiž Rusku v žiadnom prípadne nebol “prinavrátený“. Práve naopak. To, čo sa na Kryme v roku 2014 udialo, bola Kremľom zorganizovaná agresia, narušenie územnej suverenity Ukrajiny a anexia v rozpore s medzinárodným právom.

Aj napriek týmto faktom nám Extra plus ponúka ďalší článok – tentokrát s názvom “Putin: Krym vždy patril Rusku“. Ako stojí v samotnom nadpise, text cituje ruského prezidenta, ktorý “zdôrazňuje“, že “Krym vždy patril Rusku a nie naopak“. Nemá však pravdu.

Ako je to s históriou Krymu?

Nie nadarmo sa zvykne hovoriť, že stokrát opakovaná lož sa stáva pravdou. Platí to aj v prípade Krymu.

Putinove tvrdenia o historicky ruskom Kryme nie sú ničím novým. Dezinformácia sa začala šíriť už po rozpade ZSSR. Kým v roku 2014 Rusko naozaj anektovalo časť ukrajinského územia, lož sa už stihla v medzinárodnom povedomí zmeniť na pravdu.

Územie, ktoré podľa Putina vždy patrilo Rusku, bolo obývané Krymskými Tatármi. Volalo sa Krymský chanát. V tejto forme existovalo do roku 1783. Stalo sa však obeťou expanzívnych chúťok Moskvy.

Keď v roku 1917 padla Ruská ríša, Krymskí Tatári nemali dosť síl na to, aby odolali tlaku Sovietskeho zväzu. Z toho dôvodu boli nútení v rámci ZSSR zotrvať pod nadvládou Ruskej sovietskej federatívnej socialistickej republiky.

Geografia však nepustí. Keďže je Krym súčasťou Ukrajiny a s Ruskom nemá žiadne prepojenie, v roku 1954 navrhla Moskva pripojiť Krym k Ukrajinskej republike.

Toľko k “historicky ruskému Krymu“.

Extra plus na Kryme

V jednom z článkov sa dokonca autorka Gabriela Pastvová pochválila niečím, za čo by sa slušný človek hanbil. Šéfredaktorke Extra plus Lenke Mayerovej sa podarilo počas jej cesty na Krym urobiť rozhovor s „hlavou Krymskej republiky“.

Na čele okupovaného Krymu momentálne stojí Sergej Aksionov. Človek, ktorý je známy pre jeho údajné napojenia na organizovaný zločin, konkrétne na organizovanú skupinu Salem. Na dôveryhodnosti Extra plus rozhovor s ním nepridal.

Samotný rozhovor mal podľa slov Pastvovej v Rusku veľký úspech. Údajne ho citovalo alebo prebralo viac ako 40 médií. Nám sa však podarili nájsť len 2. CrimeapressBezformata.

Rozhovor na svojej Facebookovej stránke zdieľalo aj Veľvyslanectvo Ruska na Slovensku.

Dezinformátori citovali a prebrali obsah dezinformátorov. Kruh sa uzavrel.

Rusi vyvinuli (skúšali ukradnúť) vakcínu

Keďže vo svete už niekoľko mesiacov zúri pandémia koronavírusu, museli sa ňou zaoberať aj v zasľúbenej zemi – Rusku.

Ako informuje Extra plus, Rusom sa podarilo vyvinúť vakcínu proti koronavírusu. Za výskumom majú stáť vedci a „armádni odborníci“. Text však nehovorí, o akých armádnych odborníkov ide.

Môžu nimi byť napríklad “odborníci“ z hackerskej skupiny APT29, známej tiež ako Cozy Bear. A slovo “výskum“ by mohlo znamenať hackerské útoky na univerzity a zdravotnícke organizácie v zahraničí.

Práve to sa totiž stalo. Ruská hackerská skupina APT29 skúšala ukradnúť výskum vakcíny proti ochoreniu Covid-19. Cieľom malo byť získanie informácií potrebných pre rýchlejší vývoj ruskej očkovacej látky.

Aby sme však Extra plus nekrivdili – o tomto obvinení informovali:

„Absurdné obvinenie britského ministra zahraničných vecí Dominica Raaba, ktorý tvrdí, že ruskí hackeri sa pokúšali ukradnúť informácie britským výskumným tímom, ktoré pracujú na vývoji vakcíny voči novému koronavírusu.“

K tomu veľa slov netreba. Absurdné nie je obvinenie britského ministra. Absurdné je tvrdiť, že poskytujete „analytické články“, ktoré „ponúkajú rôzne uhly pohľadu na udalosti, ktoré hýbu svetom“- tak ako o sebe tvrdí Extra plus.

Ak pod rôznymi uhlami pohľadu chápeme iba tie  z Kremľa, Moskvy a Ruska, možno popis predsa len sedí.

Dobré vzťahy s Rusmi

Tieň podozrenia, že Extra plus úmyselne informuje ruka v ruke s ruskou propagandou, umocňujú aj ďalšie skutočnosti.

Na oslave 20. narodenín dezinformačného portálu sa zúčastnil aj veľvyslanec Ruskej federácie na Slovensku Alexey Fedotov. A nebolo to prvýkrát.

Už v roku 2019 sa ruský veľvyslanec Fedotov, spolu s vyslancom Karolom Tichazem zúčastnili oceňovania v réžii Extra plus. Ceny boli udeľované za prácu v prospech Slovenskej republiky.

Jedna z cien bola udelená práve veľvyslancovi Fedotovovi. Údajne „za mimoriadne vnímanie politického rozmeru Milana Rastislava Štefánika“.

Extra plus je nástroj hybridnej vojny

Dalo by sa povedať, že Extra plus pravidelne šíri naratívy v súlade s Ruskou štátnou propagandou, čím sa aktívne zapája do hybridnej vojny vedenej Moskvou proti Západu. Je preto nutné informácie poskytované týmto médiom prijímať mimoriadne opatrne – najlepšie, vôbec.

#strážcovia

ŽIADNE KOMENTÁRE