Facebook týždeň pred americkými voľbami nepustí nové politické reklamy

Kvôli pandémii sa gro americkej predvolebnej kampane presunulo na internet. To však prináša väčší priestor pre šírenie dezinformácií, ktoré nakoniec môžu výrazne ovplyvniť výsledok volieb.

Práve preto Facebook zavadza sériu opatrení, ktoré majú za cieľ spomaliť šírenie dezinformácií a chaosu na ich platforme.

Prinesú férovejšiu súťaž?

Jedno z opatrení sa týka zákazu pridávania nových politických reklám v priebehu posledného týždňa pred volebným dňom, ktorý pripadá na 3. novembra. Podľa Facebooku, by malo práve to obmedziť šírenie falošných obvinení v rozhodujúcej fáze kampane. Predstavitelia spoločnosti uviedli, že súčasťou by malo byť aj odstraňovanie dezinformácií ohľadom COVID-19.

Súčasťou opatrení by malo byť taktiež označovanie a upozorňovanie na príspevky, ktoré budú prinášať predčasné a nepravdivé vyhlásenia o volebnom víťazstve jednej zo zúčastnených strán. Tomu by mala dopomôcť spolupráca s agentúrou Reuters. Spolu s ňou bude Facebook monitorovať situáciu ohľadom sčítavania hlasov a poskytovať následne voličom informácie o oficiálnych volebných výsledkoch.

Toto opatrenie je reakciou na Trumpove výroky. V dôsledku veľkého počtu ľudí, ktorí budú voliť prostredníctvom pošty môže nastať situácia, kedy sčítanie a zverejnenie finálnych výsledkov bude trvať týždne. To môže podľa sefa Facebooku Marka Zuckerberga zvýšiť riziko občianskych nepokojov v celej krajine.

Trump neustále útočí na integritu nadchádzajúcich prezidentských volieb. Najčastejšie sa zameriava na spochybňovanie legitimity hlasovania poštou. Tvrdí, že takéto hlasovanie prinesie volebné podvody.

Odborníci sú skeptickí

Viacero odborníkov zaoberajúcich sa mediálnym priestorom predpovedá, že iniciatíva Facebooku nebude efektívna. Podľa nich, obhliadnuc na spomínané opatrenia, stále existuje množstvo spôsobov, ako sa môžu dezinformácie šíriť na sociálnej sieti.

Politické reklamy totiž nie sú jediným možným spôsobom šírenia politického obsahu na sociálnych sietiach. Politické dezinformácie môžu byť rozsievané v súkromných skupinách,  alebo napríklad cez diskusie.

Keďže Facebook bude blokovať od 27. októbra len nové politické reklamy, je veľmi pravdepodobné, že množstvo už existujúcich politických reklám ostane online aj tesne pred voľbami. V takom prípade budú môcť kampaňové tímy naďalej upravovať obsah alebo zacielenie už starších existujúcich reklám.

Problémom môže byť taktiež nie veľmi spoľahlivé vyhodnocovanie reklám zo strany Facebooku. Sociálna sieť už v minulosti mala problém kategorizovať, čo je a čo nie je politická reklama.

ŽIADNE KOMENTÁRE