Kvôli korone zaplavujú internet deepfake videá

Kvôli korone zaplavujú internet deepfake videá

Využívanie moderných technológií sa v marketingovom priemysle stalo rutinou. To, čo sa niekomu môže zdať ako neškodné a vtipné video, iný označí za poškodzovanie dobrého mena a podkopávanie demokracie. 

Americký denník The New York Times poskytol náhľad do najnovších trendov marketingovej komunikácie a reklamy. Jeden z najsledovanejších športových kanálov v Amerike – ESPN, pustil minulú nedeľu do éteru značne upravenú reklamu počas seriálu Last Dance.

Píše sa rok 1998 a známy športový komentátor Kenny Mayne v nej predpovedá vysielanie dokumentárneho seriálu o Michaelovi Jordanovi a úspechoch Chicago Bulls. Tvrdí, že raz o tom ESPN natočí dokument, ktorý sa bude volať, ako inak, Last Dance. Až na to, že Kenny Mayne v deväťdesiatom ôsmom nič také nepredpovedal.

ESPN v spolupráci s digitálnymi agentúrami Optimum Sports a Translation navrstvili na starý záznam Maynovej 38-ročnej tváre jeho súčasné 60-ročné ústa. V niektorých divákoch to vzbudilo údiv, v iných pobúrenie. Rozvírili sa tak debaty, či ide o deepfake video.

Carrie Brzezinski-Hsu, šéfka kreatívneho oddelenia ESPN sa vyjadrila, že kanál plánuje využívať tieto technológie aj do budúcna. A nie je jediný.

Umenie, vtip, či riziko?

Aktuálne kvôli korone majú marketingové spoločnosti problém s natáčaním nových reklám ale aj iného obsahu. Nie je s kým a ako. Preto pôvodnú voľbu nahrádzajú deepfake technológiou.

Záujem o zásadne upravené videá však nie je ničím novým. Už v roku 2018 natočila agentúra Wieden & Kennedy London deepfake film v spolupráci s umelcom Gillianom Wearingom.

Technológie sa každým dňom zlepšujú a bežný smrteľník má problém rozlíšiť, čo je reálne a čo nie. A tu nastáva problém.

Už v minulosti sa objavili deepfake pornografické videá, ktoré mali poškodiť  hercov, alebo politikov. Ďalej videá politikov údajne pod vplyvom alkoholu tiež cirkulovali na sociálnych sieťach.

K “falošne” opitej Nancy Pelosi, ktorá je predsedníčkou dolnej komory parlamentu USA, sa pridal napríklad aj bývalý slovenský premiér Robert Fico.

To, čo bolo v minulosti skôr drzou raritou, sa dnes stáva štandardom.

Pred pár dňami zverejnil Donald Trump na svojom Twitteri video, ktoré sa vysmieva z Baracka Obamu za vyjadrenie podpory prezidentskému kandidátovi Joe Bidenovi.

V značne upravenom videu sedia v miestnosti traja chlapi, medzi nimi aj Barack Obama a sledujú televíziu. Reklama v televízii využíva Bidenov príhovor z roku 2017, kde hovorí o svojej bývalej práci plavčíka. ”Milujem, keď mi deti skáču do náruče,” hovorí Biden, zatiaľ čo chlapi v miestnosti sa na Obamu škaredo pozrú.

Video malo viac ako štrnásť miliónov zhliadnutí, no z Twitteru už bolo stiahnuté.

Deepfake videá aj na Slovensku

Predvolebná kampaň v roku 2020 sa tiež niesla v duchu zmanipulovaného obsahu. Strana SMER publikovala sériu upravených videí s opozičnými politikmi, kde vytrhávala čiastkové informácie z kontextu.

Spoty imitujúce Richarda Sulíka, či Andreja Kisku boli viditeľne upravené, rozprúdili však antimigračné nálady a propagovali neexistujúce hrozby.

Je teda už len otázkou času, kedy kvalitné deepfake videá zasiahnu aj naše končiny. Keďže videá sú stále považované za veľmi dôveryhodné, pri ich manipulácii tak môžu autori dosiahnuť oveľa väčší efekt, čo pre demokraciu nemusí byť vždy dobre.