Le Penovú dobehli ruské milióny. Rusi žiadajú svoje peniaze späť.

Dlhé roky sa ukazuje, že niektoré krajne pravicové strany v Európe nepohrdnú finančnou „pomocou“ z Ruskej federácie. Marine Le Penová a jej strana Národné zhromaždenie (RN) teraz zistili, že požičané musia Rusom aj vrátiť

Le Penovej RN pritom patrí k skupine politických strán, ktoré na svoje ciele často využívajú ruskú propagandu a dezinformácie. 

Vedenie Ruskej federácie sa snaží podkopávať vnútornú súdržnosť EÚ a ovplyvňovať verejnú mienku s cieľom spochybniť legitimitu Únie a NATO v očiach občanov európskych štátov.

Ruské štátne média v Rusku a aj zahraničí (napríklad RT a Sputnik v rôznych jazykových mutáciách) systematicky produkujú propagandu a dezinformácie o úpadku a dekadencii EÚ či agresivite NATO. 

Zdatne im v tom asistujú aj prokremeľské média v európskych krajinách, u ktorých síce nie sú vždy preukázané prepojenia na ruské štruktúry, ale propagandu z oficiálnych ruských kanálov nekriticky reprodukujú ďalej.

Ruskí veritelia žalujú stranu Marine Le Penovej

Marine Le Penová dostala z Ruska niekoľko pôžičiek. Od Prvej česko-ruskej banky si požičiavala v roku 2014 deväť miliónov eur a pred prezidentskými voľbami v roku 2017 si vzala úver od Strategy Bank tri milióny eur. 

Ruské pôžičky vysvetľovala tým, že vo Francúzsku jej banky nechceli požičať, a preto musela nájsť finančné prostriedky pre stranu inde. A tak sa obrátila na Vladimíra Putina. 

Práve pôžička z roku 2014 sa Le Penovej teraz vrátila. Keďže Prvá česko-ruská banka zanikla, pohľadávka prešla pod ruskú firmu Konti. V roku 2016 ju prevzala firma, Aviazapchast, ktorá podala na moskovskom súde podala na Le Penovej stranu žalobu. 

Aviazapchast žiada od Le Penovej splatiť 10,1 milióna dolárov (639,8 milióna rubľov), ktoré mala Le Penová splatiť už minulý rok. Z medzinárodnej hanby sa Le Penová vyvliekla tak, že sa údajne s veriteľmi dohodla a súd mal ich dohodu odobriť. 

Strana RN má dlhodobo finančné problémy. Francúzsky štát od strany požaduje 11,6 milióna euro za financovanie kampane pri parlamentných voľbách 2012. Súd bude prebiehať 16. júna. 

Aj Salvini a Strache sú otvorení ruským peniazom 

Minulý rok americký portál Buzzfeed zverejnil nahrávky zo stretnutia zástupcu Salviniho strany Liga s ruskými predstaviteľmi, na ktorej rokovali aj o finančnej podpore strany. Nie je však jasné, či k nejakej dohode nakoniec došlo. 

S Rusmi mali rokovať ešte v októbri 2018 bývalý Salviniho hovorca Gianluca Savoini a ďalší dvaja Taliani. 

Liga severu mala od Rusov dostať milióny dolárov z ruskej ropy cez tajný finančný tunel. Jeden z Talianov na nahrávke hovorí: „Budúci máj sa konajú európske voľby. Chceme Európu zmeniť. A nová Európa musí mať blízko k Rusku ako predtým, pretože si chceme získať späť svoju suverenitu. Salvini je prvý, kto chce Európu zmeniť. Spolu s našimi európskymi spojencami.“

Matteo Salvini sa v dobe stretnutia naozaj nachádzal v Moskve na obchodnej konferencii. Sám však tvrdí, že z Ruska nikdy žiadne financie nedostal. 

V roku 2019 vyšla aj nahrávka, ktorá zachytáva dnes už bývalého predsedu rakúskej krajne pravicovej Strany slobodných (FPÖ) Hansa-Christiana Stracheho na rokovaní o ruských peniazoch. 

Strache na nahrávke ponúka výhodné štátne zmluvy pre firmu údajného ruského oligarchu výmenou za podporu v predvolebnej kampani. Podpora sa mohla realizovať napríklad kúpou rakúskeho bulváru Kronen Zeitung, ktorý by následne podporoval Stracheho stranu pred voľbami. 

Video pochádza ešte z roku 2017 a Strache sa na ňom rozpráva s Ruskou, o ktorej si myslel, že je príbuznou ruského oligarchu. Po zverejnení nahrávky padla vláda, v ktorej bola FPÖ spolu s ľudovcami z ÖVP. 

Rusko sa samozrejme snaží podporovať aj ďalšie krajne pravicové strany (ale aj krajne ľavicové strany, hlavne, aby boli proti EÚ a NATO) naprieč Európou, napríklad v Nemecku Alternatívu pre Nemecko (AfD), ktorú dokonca pre kontakty s Rusmi preveruje nemecká kontrarozviedka. 

Podrobnejšie o prepojeniach európskej krajnej pravice a Ruska píše napríklad politológ Anton Šechovcov vo svojej štúdii Russian Connections to the Far Right in Europe alebo vo svojej knihe Russia and the Western Far Right.

Spojky kremeľskej propagandy na Slovensku

Ruský vplyv a snaha o zasahovanie je viditeľná aj na Slovensku. Známy je prípad šéfredaktora konšpiračného časopisu Zem a Vek Tibora Eliota Rostasa, ktorý ešte v roku 2014 vyjednával s vtedajším ruským veľvyslancom na Slovensku Pavlom Kuznecovom o finančnej podpore.

Rostas, ktorý pravidelne obviňuje slovenské média z prepojení najmä na USA, žiadal priamo od ruského veľvyslanca peniaze na prevádzku mediálneho domu, ktorý by na Slovensku šíril ruský pohľad na svet. Na internete doteraz koluje audio nahrávka z tohto stretnutia.

Hlavné správy patria k najvplyvnejším dezinformačným médiám na Slovensku. Pre tento dezinformačný web píše pod pseudonymom Eugen Rusnák aj Rus Jevgenij Paľcev, ktorý udržiava kontakty s ruskou štátnou mediálnou agentúrou Sputnik, kde chodí na porady o spolupráci. 

Kremľu však okrem médií slúžia na šírenie propagandy a dezinformácií aj politici a politické strany. Ruskej propagande sú ochotní pomáhať niektorí z presvedčenia, iní za peniaze.

Asi najhlasnejšími obhajcami ruskej politiky boli v minulom volebnom období strany Kotlebovci – ĽSNS, Slovenská národná strana a poslanec za Smer-SD Ľuboš Blaha.

Nie je jasné, či spomínaní aktéri šíria dezinformácie a kremeľskú propagandu nezištne a z vlastného presvedčenia. 

ĽSNS chce napríklad vystúpiť z NATO. Pred voľbami ľudí strašili klamstvom, že Slovensko je zaťahované do vojny s Ruskom a chcú zrušiť sankcie proti Rusku. 

V poslednej predvolebnej debate RTVS sa dokonca Kotleba hádal s Dankom o tom, koho majú v Rusku radšej a že Kotlebovcov pozvali do ruskej dumy.

ŽIADNE KOMENTÁRE