Niektorí kandidáti na českého prezidenta inzerovali na dezinformačných weboch

Českí prezidentskí kandidáti Michal Horáček a Mirek Topolánek počas svojej kampane zadali inzerciu aj na dezinformačné weby.

Prezidentské voľby v Českej republike sa nezadržateľne blížia. Prvé kolo prebehne 12. a 13. januára 2018. Kampaň teda finišuje a deväť kandidátov sa snaží ešte na poslednú chvíľu presvedčiť občanov, aby prišli k volebným urnám.

Aby to dosiahli, využívajú všetky dostupné kanály. Okrem televízie, rádia, sociálnych sietí aj spravodajské weby, na ktorých si platia svoju reklamu. Minimálne dvaja kandidáti na českého prezidenta však inzerovali aj na stránkach, ktoré pravidelne šíria dezinformácie.

Michalovi Horáčkovi ušla reklama minimálne na stránky AC24 a Skrytá pravda. Horáček podľa českého serveru aktualne.cz reklamu nezadal cielene, ale prostredníctvom aukcie, v ktorej sa párujú reklamné priestory s ponukou inzerentov.

Po upozornení Horáčkov tím zareagoval rýchlo a požiadal partnerskú agentúru o rozšírenie zoznamu blokovaných webov. Horáčkovu reklamu tak už na spomínaných weboch nenájdete. Horáček sa totiž profiluje ako prozápadný kandidát, zatiaľ čo dezinformačné weby šíria protizápadnú agendu.  

Druhým prezidentským kandidátom, ktorého reklama si našla cestu na dezinformačný portál, je bývalý český premiér Mirek Topolánek, ktorého reklama sa zobrazuje na stránke Parlamentní listy. Topolánek svoju inzerciu zadáva väčšinou priamo. Medzi blokované médiá u Topolánka Parlamentní listy nepatria.

Jiří Drahoš reklamu zadáva priamo aj cez aukcie. Sám si však vytvoril zoznam dezinformačných webov, na ktorých neinzeruje. Na jeho zozname sú aj AC24 či Parlamentní listy.

Ďalší kandidáti ako Petr Hannig a Jiří Hynek žiadnu internetovú inzerciu nezadávali a ani zadávať neplánujú. Vratislav Kulhánek inzeruje cez Google a Facebook.

Marek Hilšer chce inzerovať výhradne na YouTube a Facebooku. Aj Pavel Fischer si weby, na ktorých inzeruje, vyberá sám.

Špecifickým príkladom je Miloš Zeman, ktorý tvrdí, že žiadnu kampaň nevedie. Za neho ju však vedú jeho podporovatelia.

Poskytovanie priestoru politikom a firmám na inzerciu patrí medzi dôležité zárobkové stratégie pre mnohé dezinformačné médiá.

Práve spomínané Parlamentní listy využívajú túto stratégiu veľmi efektívne. Na svojom webe totiž dávajú priestor rozličným politikom, často aj z opačných koncov politického spektra a v Českej republike patria medzi najčítanejšie dezinformačné média. Svoju pobočku parlamentnelisty.sk majú aj na Slovensku.

Politológ z Masarykovej univerzity Miloš Gregor tvrdí, že Parlamentní listy tvoria akýsi most medzi serióznymi a prokremeľskými médiami. Podľa Gregora totiž prinášajú rozhovory s politikmi, píšu o aktuálnom politickom dianí, preberajú správy zo serióznych médií. Tento obsah však miešajú s rôznymi senzáciami a dezinformáciami. Vo svojom výskume Gregor preukázal, že Parlamentní listy odkazujú na zdroje len v 40 percentách článkov. Toto miešanie im umožňuje osloviť širšie vrstvy obyvateľstva.

Parlamentní listy prijali od politických strán na reklamu za posledné štyri rokov milióny českých korún.

Momentálne najsilnejšia česká strana ANO investovala medzi rokmi 2013 – 2017 do reklamy na tomto webe 400-tisíc korún, KSČM 302-tisíc. Vyše 600-tisíc do reklamy v Parlamentných listoch dal aj Tomio Okamura s jeho bývalou stranou Úsvit.

ODS len za rok 2014 investovala približne milión korún. Na reklamu využívali Parlamentní listy aj niektorí predstavitelia ČSSD, napríklad bývalý hejtman (župan) Juhomoravského kraja Michal Hašek či Moravskoslezský kraj, keď ho riadil Miroslav Novák.   

V Parlamentných listoch sa často objavuje aj súčasný prezident Miloš Zeman, ktorý im pravidelne dáva rozhovory. Jeden rozhovor dokonca Zeman poskytol aj slovenskému dezinformačnému médiu Hlavné správy.  

Zverejňovaním reklamy a poskytovaním rozhovorov na týchto weboch im politici prepožičiavajú punc serióznosti, ktorý môže mať veľký vplyv na vnímanie dôveryhodnosti daného média.

Parlamentní listy sú zaradené v databáze konspiratori.sk medzi médiá s neserióznym obsahom. Táto databáza má inzerentov varovať pred webmi, ktoré môžu poškodiť ich značku.

ŽIADNE KOMENTÁRE