Po Facebooku aj Google potvrdil ruskú kampaň pred voľbami v USA

Spoločnosť Google objavila dôkazy o ruskom financovaní reklám s cieľom ovplyvniť americké prezidentské voľby v roku 2016. Desaťtisíce dolárov určených na dezinformácie pochádzali z ruských účtov.

Peniaze (o niečo menej než 100-tisíc dolárov) boli použité na reklamu umiestnenú na YouTube, v Google vyhľadávaní, Gmaili či na Google platforme DoubleClick.

Kupovanie reklám s cieľom šírenia dezinformácií je v prípade Googlu obvzlášť nebezpečné. Táto spoločnosť je totiž najväčším predajcom online reklám a ovláda viac ako 40 percentný podiel na výnosoch z digitálnej reklamy v Spojených štátoch.

Podľa zdroja blízkeho vyšetrovaniu, tieto reklamy platil sponzor z Ruska, ale iný ako v prípade Facebooku. Ten nedávno vyšetrovateľom odovzdal informácie o ruských pokusoch ovplyvňovať verejnú mienku pred voľbami v USA prostredníctvom 3000 reklám. Tie sa zamerali najmä na štáty Michigan a Wisconsin a na témy prisťahovalectva, rasovej a náboženskej otázky či na LGBT komunitu. Trump dosiahol v oboch štátoch veľmi tesné víťazstvo, čo bolo napokon rozhodujúce aj pre jeho celkové víťazstvo v prezidentských voľbách.

Napriek tomu, že Kremeľ akékoľvek zasahovanie do volieb odmieta, americké spravodajské služby začiatkom roka dospeli k záveru, že sa Rusko snažilo ovplyvniť voľby v prospech súčasného prezidenta Donalda Trumpa. Vyšetrovanie stále prebieha v kongresových výboroch, ako aj na ministerstve spravodlivosti.

Spojené štáty nie sú jediným štátom, kde sa Rusko snažilo ovplyvniť výsledok volieb. Dezinformačná kampaň proruských médií prebehla aj v Nemecku. Tu sa pred parlamentnými voľbami proruské médiá zamerali predovšetkým na hoaxy o moslimoch a na utečeneckú krízu. Dôvodom výberu takýchto tém bol solidárny postoj vlády Angely Merkelovej k utečencom. Cielené šírenie dezinformácií jej preto malo v očiach voličov uškodiť.

ŽIADNE KOMENTÁRE