Podvodníci zneužili prezidentku Čaputovú, na hoax sa chytili tisíce ľudí

Podvody so zneužitím identity slávnych osobností sú na Slovensku pomerne častým javom. Napriek ich vyhraneniu sa voči týmto praktikám sa nájdu tisícky ľudí, ktorí podvodu uveria. Údajná angažovanosť osobností totiž pridáva podvodným reklamám, statusom, či článkom dôveryhodnosť.

Situácia zašla tak ďaleko, že polícia upozorňovala na hoaxy a podvodné stránky, ktoré zneužili prezidentku Zuzanu Čaputovú, moderátora Vila Rozborila, či futbalistu Mareka Hamšíka, ktorý sám pred podvodnou stránkou varoval ľudí.

Polícia vystríha pred podvodníkmi, keďže nejde iba o clickbait. „Cieľom ich falošných statusov je donútiť vás s prísľubom výhry alebo peňažného zisku kliknúť na odkaz. Následne ďalšími krokmi môžete prísť o svoje peniaze, prípadne heslá,“ varuje polícia.

Falošné súťaže tohto typu majú na Slovensku napriek nonstop varovaniam úspech. Napríklad falošná stránka Marek Hamšík prezradí má za tri dni svojej existencie viac ako tisíc „lajkov“. Samotný súťažný status získal cez 1200 interakcií (približne 1000 lajkov), bol viac ako 7100 krát komentovaný a bol až 2600 krát zdieľaný.

statuse polícia upozorňuje načo si dávať pozor: „Pamätajte si, že najznámejšie osobnosti majú pri názve svojho Facebooku modrý symbol ako znak potvrdenia autenticity – iba tá jedna stránka je pravá.“

Iné mená, rovnaký podvod

V nedávnej minulosti sa podvod so zneužitím mien slávnych osobností opakoval niekoľko krát.

Začiatkom roka 2019 boli zneužité identity hudobníka Branislava Jobusa a pár dní nato aj herca Tomáša Maštalíra. V seriózne sa tváriacich článkoch osobnosti „tvrdili“ ako zbohatli na obchodovaní s kryptomenami.

Články boli identické a autor pozmenil len mená, za účelom nalákania nových investorov. Podobne zneužitá bola aj televízia TA3 a moderátor Témy dňa Peter Bielik, ktorý mal investovanie vyskúšať priamo v relácii.

Koncom roka 2019 boli podobným spôsobom zneužité ďalšie osobnosti a médiá. Tentoraz išlo o herca Milana Lasicu, šéfa finančnej skupiny Penta Jaroslava Haščáka, politikov Borisa Kollára, či Igora Matoviča a viacero médií ako Markíza, JOJ, Nový Čas, Topky a Pravdu.

Podvodné reklamy sľubovali, že za 250 eur môžu investori vďaka automatizovanému softvéru zhodnotiť svoj vklad až o 10 000 %.

Rovnako ako v predošlých prípadoch bolo pred pár mesiacmi zneužité meno guvernéra NBS Petra Kažimíra. Proti podvodnej reklame sa bývalý minister financií ohradil prostredníctvom hovorcu NBS.

ŽIADNE KOMENTÁRE