Putinovi pomohlo zvíťaziť aj jedlo zadarmo či súťaž o iPhone

Uplynulú nedeľu sa v Rusku konali prezidentské voľby, ktoré podľa očakávaní vyhral Vladimir Putin. Napriek tomu Kremeľ podnikol viacero krokov, aby toto víťazstvo poistil.

Pri voľbách s dopredu známym výsledkom sa môžu zdať snahy Kremľa zvláštne. Nie nadarmo vznikli bonmoty v štýle „v Rusku sa budú konať voľby Putina“. Lenže jasné víťazstvo pri vysokej volebnej účasti bolo tým, čo by Putinovi zabezpečilo vysokú legitimitu jeho mandátu na ďalších šesť rokov. Navyše tieto voľby znamenali vyvrcholenie jeho takmer dvoch desaťročí dlhého projektu na kontrolu informácií a manipulácie ruskej spoločnosti. Preto bolo potrebné, aby bolo posledné víťazstvo čo najpresvedčivejšie.

Putinova dezinformačná kampaň začala už v roku 2000, keď sa prvýkrát stal prezidentom. Najskôr ovládol ruské nezávislé televízie, potom sa postupne začala obmedzovať sloboda prejavu. Pribúdali vraždy nepohodlných novinárov aj novely zákona, podľa ktorého sú mimovládne organizácie zahraničnými agentmi. Všetky tieto kroky priviedli Putina tam, kde je dnes.

Prvé online dezinformačné operácie boli spustené v roku 2011 po protestoch proti falšovaniu volieb do štátnej dumy. Protesty sa z Moskvy a Petrohradu rozšírili až do 99 miest v krajine a ďalších 42 v zahraničí. Práve v tomto období podľa dostupných správ vznikla Internet Research Agency (IRA), dnes známa aj ako trollia farma zaoberajúca sa podvratnými internetovými aktivitami v prospech ruských obchodných aj politických záujmov vo svete.

Kým v roku 2015 mala IRA približne 400 zamestnancov, dnes je ich už takmer 1000. Nárast pravdepodobne súvisel aj s blížiacimi sa ruskými prezidentskými voľbami, do ktorých zasiahlo približne 900 trollov, štátom vlastnených médií a vládnych úradníkov, aby spustili koordinovanú a štruktúrovanú dezinformačnú kampaň.

Tém bolo hneď niekoľko: odmietať akékoľvek obvinenia z volebného podvodu, vystrašiť alebo pritiahnuť Rusov k hlasovaniu, aby podporili volebnú účasť a hodiť všetky znaky nesúhlasu alebo korupcie na Západ alebo ruskú opozíciu, ktorá je podľa Kremľa kontrolovaná práve Západom.

Tri dni pred voľbami používateľ aplikácie na odosielanie správ Telegram, ktorý tvrdí, že je zamestnancom IRA, publikoval údajné pokyny, ako reagovať na obvinenia z volebného podvodu. Pokyny obsahovali prepojenia na články, ktoré už IRA vytvorila, a ktoré sa majú používať ako zdroj pri uverejňovaní komentárov. Taktiež usmerňovali zamestnancov IRA, aby na sociálnych sieťach šírili povesť o tom, že Západ plánuje zasahovať do ruských volieb, pričom toto tvrdenie zverejnilo aj ruské ministerstvo zahraničných vecí. V deň volieb oznámilo štátom vlastnené médium Interfax, že Centrálna volebná komisia zabránila hackerským útokom z 15 krajín. O útoku nebol poskytnutý žiaden dôkaz.

Kým trollovia na sociálnych sieťach šírili dezinformácie zamerané na legitimizáciu volieb, inde bolo cieľom priviesť voličov k urnám. Niektorí regionálni predstavitelia sa snažili voličov prilákať organizovaním festivalov alebo tombol, v ktorých sa dal vyhrať iPhone. Miestne obchody predávali zlacnené oblečenie v blízkosti volebných miestností a na niektorých miestach rozdávali jedlo zadarmo. Celé Rusko bolo zahltené bilbordmi s Putinom a jeho fotografie dokonca viseli vo volebných miestnostiach, čo je v rozpore so zákonom.

Špecifická forma propagandy bola zameraná aj na Krym, kde občania hlasovali v ruských voľbách prvýkrát od vojenského prevzatia oblasti v roku 2014. Tamojšie vládne stanice varovali divákov, že vysoká volebná účasť je jediná vec, ktorá ochráni ruský ľud pred skazou zo Západu. Upozornili tiež, že Západ zneužije akékoľvek známky ruskej slabosti v podobe nízkej účasti, aby uskutočnil plány na vyhladenie Rusov. „Naša úloha je vojenská… Prebieha tu vojna,“ vyhlásila krymská prokremeľská novinárka Jekaterina Kozyrová.

Putin teda obhájil svoje kreslo, ale zároveň sa mu podarilo aj niečo iné – voľby nesprevádzali žiadne demonštrácie aj napriek nedávnym protestom proti korupcii a viacerým prípadom volebných podvodov. Svoje víťazstvo dosiahla aj propaganda.

ŽIADNE KOMENTÁRE