Rusko platí novinárov na voľnej nohe, aby šírili dezinformácie

Ruská trolia farma, ktorá zasahovala do amerických volieb 2016, je znovu aktívna. Sociálne siete zaznamenali profily a stránky s napojením na ruskú Agentúru pre výskum internetu (IRA), a spolu s ňou aj ďalšie dezinformačné kampane.

Začiatkom minulého týždňa priniesli viaceré zahraničné médiá informáciu, že Moskva opätovne zasahuje do americkej predvolebnej kampane. Cieľovou skupinou majú byť ľavicoví voliči, ktorých sa ruská IRA snaží odvrátiť od demokratického kandidáta na prezidenta Joe Bidena a tým znížiť počet voličov, ktorí by mohli ohroziť Trumpove znovuzvolenie.

Facebook spolu s Twitterom vymazali niekoľko účtov a stránok aktívnych od mája tohto roku s evidentným napojením na agentúru IRA. Dezinformačné profily a stránky cielili nielen na ľavicových voličov v USA – pokúšali sa ovplyvniť aj britskú politiku a dotkli sa i Egypta či Alžírska. Sieť účtov a stránok na Facebooku mala okolo 14 000 sledovateľov. Sociálnym platformám sa podarilo odhaliť tieto nekalé aktivity vďaka informácii od FBI.

Proruský portál s fiktívnymi editormi

Spomínané stránky primárne zdieľali články jedného konkrétneho portálu – Peace Data. Ten mal podľa informácií novín The New York Times niekoľko fiktívnych editorov. Na webe použil počítačovo vygenerované fotky s cieľom evokovať reálnosť a legitimitu webovej stránky.

Rusko však posunulo svoju dezinformačnú kampaň opäť o krok ďalej. Portál Peace Data, ktorý sa tváril, že sa objektívne venuje zahraničnej politike a medzinárodným otázkam, využíval amerických a britských novinárov na voľnej nohe.

Podľa ich anonymného svedectva, ruský web Peace Data ich verboval, buď prostredníctvom inzerátov, alebo ich sám oslovil cez siete LinkedIn, či Twitter.

Novinári sa priznali, že ich články boli spočiatku len minimálne editované, peniaze dostali vždy načas, prípadne ešte s predstihom. Komunikácia s editormi prebiehala bez problémov. Za ich prácu sa im dostalo ocenenia a pochvaly, no postupne ich začali editori tlačiť do rôznych politických tém v americkom kontexte. Mali osloviť ľavicových voličov, no ukázať im, že Joe Biden nie je správna voľba.

Články sa venovali politike, porušovaniu ľudských práv, environmentálnej otázke, ale aj koronavírusu. Podľa slov novinárov tak mali vložiť do svojich článkov určitý uhol pohľadu, ktorý by podtrhol nevhodnosť ľavicových kandidátov ako príliš centristických, a teda nevhodných pre prezidentské kreslo. 

Novinári sa však priznali, že danú prácu vzali v dôsledku nedostatočných finančných prostriedkov spôsobených pandémiou koronavírusu. Ani jeden z nich nevedel, kto za webom stojí.

Peace Data kategoricky odmieta obvinenia

Portál Peace Data sa voči týmto obvineniam zásadne ohradil a tvrdí, že ide o “škaredé klamstvo”. Facebook spolu so spoločnosťou Graphika, ktorá analyzuje sociálne siete, sa zhodli na tom, že Peace Data spolu so svojimi účtami na Twitteri a Facebooku nestihli napáchať veľkú škodu. Operácia vedúca k ich odstráneniu teda bola úspešná.

V budúcnosti sa ale predpokladá, že tieto ruské dezinformačné operácie budú stále premyslenejšie. Už v minulosti sa ruský portál vydával za lokálne noviny, no zamestnávanie amerických novinárov na voľnej nohe je relatívna novinka.

ŽIADNE KOMENTÁRE