Russia Today: Luxusne štátom platená propaganda

„Nejde o nič iné, ako zmeniť príbeh a obchádzať fakty,“ tvrdí jeden z novinárov z Russia Today v štúdii akademikov z Oxfordu o fungovaní ruskej štátnej televízie.

Rusko sa dlhodobo snaží ovplyvniť verejnú mienku ľudí na Západe. Robí tak cez dezinformácie na sociálnych sieťach, internetových trollov, či útoky hackerov a taktiež klasickou cestou – cez médiá.

Ruská televízia Russia Today (RT) vysielajúca v angličtine, španielčine či arabštine je jedným z médií, ktoré je využívané na tento účel. Tvrdí to štúdia od Oxfordského internetového inštitútu. Na základe rozhovorov s 23 novinármi, ktorí pracovali alebo stále pracujú pre RT, vytvára obraz vnútorného fungovania tejto televízie. Na štúdiu upozornil portál Politico.

Vo svojich počiatkoch bolo úlohou RT vytvárať pozitívny obraz o Rusku, tvrdí jeden z účastníkov štúdie. To sa malo zmeniť po konflikte Ruska s Gruzínskom v roku 2008, keď portál po prvýkrát začal účelovo šíriť dezinformácie.

Ďalšou udalosťou, ktorá ovplyvnila fungovanie RT bol konflikt na Ukrajine v roku 2014. Televízia podľa respondentov obhajovala Rusko a démonizovala Ukrajinu. Zároveň mala pozitívne hovoriť o samozvaných republikách Doneck a Luhansk a nový ukrajinský režim vykresľovať ako fašistický.

Podľa účastníkov štúdie je v súčasnosti cieľom RT pretláčanie idey, že „západné krajiny majú rovnako veľa problémov ako Rusko“ a zároveň šírenie konšpiračných teórií o západných médiách s cieľom ich zdiskreditovať.

Prekrúcali by príbehy, vyrábali fakty, pretvárali veci, prekrúcali naratív? Určite. Nejde o nič iné ako zmeniť príbeh a obchádzať fakty“. Vyjadril sa dokonca jeden z účastníkov.

Aj Brexit a prezidentské voľby v USA

Televízia bola aktívna aj počas britského referenda o Brexite. Podľa niektorých participantov sa RT snažilo pretláčať Brexit, a to tým, že dávali väčší priestor jeho zástancom.

V roku 2016 zas novinári z RT aktívne útočili na americkú prezidentskú kandidátku Hillary Clintonovú. Nesnažili sa však pritom podporiť Donalda Trumpa. Clintonovú kritizovali, lebo aj v Rusku očakávali jej výhru.

Z dôvodu miešania sa do volieb klasifikovalo USA žurnalistov z RT ako zahraničných agentov a v súčasnosti je káblová verzia televízie RT nedostupná vo väčšine štátov USA.

K presadzovaniu svojich cieľov televízia využila napríklad aj tému utečencov. Kým na začiatku sa RT stavala k utečencom pozitívne, neskôr otočila. „Manažéri RT mysleli, že stigmatizácia utečencov by bola dobrou príležitosťou k destabilizácii západnej politiky,“ tvrdí jeden účastníkov výskumu.

Priama linka do Kremľa

Podľa jedného z respondentov sú novinári v RT trénovaní, aby ich články boli v súlade s postojom ruskej vlády. RT má byť zároveň priamo prepojená s ruskou vládou. Tá rozhoduje o nábore manažérov, vnucuje uhly príbehov a môže neschváliť článok na publikovanie.

Televízia má dvoch hlavných editorov. Britský má na starosti anglickú štylistiku textov, ruský editor schvaľuje obsah.

Portál EUvsDISINFO konštatuje, že Russia Today nemôže byť považované za nezávislé médium. Je plne financované vládou a nachádza sa na zozname organizácií so strategickým významom pre Rusko. Taktiež má dostávať každý týždeň inštrukcie o čom a ako informovať.

EUvsDISINFO tiež informuje, že RT úmyselne šíri dezinformácie. Napríklad o tom, že Ruské pozemné sily neoperovali v Sýrii. Mali tiež zastierať fakty o zostrelenom lietadle letu MH17 nad východnou Ukrajinou.

Podobne kontrolovaným má byť podľa portálu aj ďalšie ruské médium Sputnik vytvorené prezidentským dekrétom a taktiež zodpovedné za rozšírenie mnohých poloprávd a falošných správ.

Luxusné štátne financovanie

Ruská vláda vyčlenila na tento rok až 101,2 miliardy rubľov (cca 1,2 miliardy EUR) pre média financované alebo kontrolované štátom. Najväčší podiel pripadol práve televízii RT, ktorá získala takmer 23 miliardy rubľov (325 mil. eur).

Na budúci rok by sa toto číslo malo zvýšiť až na 27,3 miliardy rubľov (385 mil. eur). Pre porovnanie napríklad BBC News má ročné náklady na úrovni zhruba 50 miliónov eur, teda šesť krát menej. Alebo slovenská plnoformátová televízia Markíza s viacerými kanálmi má ročné náklady na úrovni zhruba 55 mil. eur.

Podľa portálu The Insider však štedro zaplatené dostávajú aj známy pro-kremeľskí novinári, nie len médiá. Napríklad oficiálny plat hlavnej editorky RT je 20,4 milióna rubľov ročne, teda 25 000 eur mesačne! V skutočnosti je jej zárobok pravdepodobne ešte vyšší.

Kritika štúdie od RT

Štúdia sa dočkala aj očakávanej kritiky priamo od jedného z novinárov píšucich pre RT.

Simon Rite vyčíta autorom štúdie anonymitu participantov a tiež aj metodiku štúdie. Tvrdenia mali byť vybrané a upravené tak, aby odzrkadľovali určitý svetonázor.

Zároveň tvrdí, že z 23 participantov až 21 už nepracuje pre RT, a teda to na ich dôveryhodnosti nepridáva, keďže sa mohli s televíziou rozísť v zlom a takto sa chcú pomstiť.

Podľa neho schvaľovanie obsahu ruským editorom je úplne v poriadku, keďže je bežnou praxou vo väčšine médií mať viacero editorov.

Zároveň však Rite konštatuje, že „RT sa určite snaží reprezentovať ruský pohľad na svet a neskrýva tento fakt a je voči Západu mimoriadne kritická.“ Podľa jeho slov si „RT nerobí monopol na pravdu, čo je jeden zo spôsobov ako sa určite odlišuje od západných organizácií.

ŽIADNE KOMENTÁRE