Šesť bizarných výtvorov ruskej propagandy v roku 2016

Moskva sa dlhodobo snaží prostredníctvom štátom ovládaných médií a trollov na sociálnych sieťach šíriť nepravdivé alebo prekrútené informácie. Ich cieľom je rozvrátiť jednotnosť Európskej únie a vyvolať nedôveru občanov voči nej. Prinášame vám šesť bizarných výplodov ruskej propagandy z minulého roku.

1. Iračana, čo znásilnil chlapca, zbavili viny pre slabú znalosť nemčiny

Prípad rakúskeho chlapca, ktorého znásilnil iracký migrant, je s obľubou využívaný ruskou propagandou k ťaženiu proti Angele Merkelovej. Práve znásilnenie chlapca má byť výsledkom jej nezodpovednej politiky. Štátny Prvý kanál ponúkol informáciu o oslobodení násilníka. Odôvodnením rozsudku malo byť, že obžalovaný neporozumel nesúhlasu obete pre nedostatočnú znalosť nemčiny. Aj v tomto prípade išlo o výmysly, obvinený ostáva vo väzbe a čaká na ďalší proces, kde mu hrozí ešte tvrdší trest.

2. Lotyši sú veční fašisti

Ruským mediálnym priestorom rezonovala správa o smrti Arsena Pavlova, veliteľa separatistov na Donbase. O vraždu Pavlova sa mal postarať lotyšský zabijak a ruské médiá túto správu podávali s dôrazom na minulosť, keď Lotyši bojovali po boku jednotiek SS proti Sovietom. To však ešte z Lotyšov nerobí fašistov, pretože ich cieľom bolo zabrániť osadeniu ich územia Sovietskym zväzom. Vražda separatistu mala potvrdiť, že Lotyši sú fašisti aj v súčasnosti. V skutočnosti sa správa o lotyšskom zabijakovi ukázala ako falošná.

3. Ukrajina nie je súčasťou Európy

Televízna stanica TV Zvezda, ktorá patrí pod ruské ministerstvo obrany, tvrdila, že Poľsko plánuje postaviť múr na hranici s Ukrajinou a zabrániť tak prílivu ukrajinských migrantov. Odvolávala sa pritom na rozhovor s poľským ministrom vnútra. Minister sa v rozhovore vyjadril o plánovaných opatreniach na posilnenie pohraničnej stráže. Zmienil sa aj o tom, že v Európe panujú isté tendencie považovať Ukrajinu za ruskú sféru vplyvu, a že ukrajinsko-poľské vzťahy majú za sebou zložitú históriu, no o stavbe múru nepadlo v rozhovore ani slovo.

4. Európa sa rúca pod náporom migrantov

Utečenci a migračná kríza sa stali vďačnými témami ruskej propagandy. Kremľom riadená štátna televízia Rossia 1 prirovnávala násilnosti počas novoročných osláv v Kolíne ku Krištáľovej noci z tridsiatych rokov minulého storočia. Pri informovaní o podobných udalostiach ruské médiá často zdôrazňovali utečenecký pôvod páchateľov, dokonca aj v prípadoch, keď boli za násilnosti zodpovední občania Európskej únie. Takýmto príkladom je útok na ženu v berlínskom metre. Prokremeľské médiá násilníka opisovali ako imigranta, hoci mal v skutočnosti bulharský pôvod

Ďalším príkladom je údajné znásilnenie rusky hovoriaceho dievčaťa menom Lisa, ktorá mala byť znásilnená gangom imigrantov. Správy o znásilnení sa začali šíriť na Facebooku a vyvolali vlnu pobúrenia u ruskej menšiny žijúcej v Nemecku. Ako sa však neskôr potvrdilo, aj tieto správy boli falošné.

5. Európania chcú uznať Krym ako súčasť Ruska, no Únia im v tom bráni

Ruské štátne médiá veľkolepo opisovali rozhodnutie benátskej miestnej samosprávy odsúdiť sankcie voči Rusku ako škodlivé pre celú Európu, rozhodnutie tiež navrhovalo uznať Krym za ruské teritórium. Správa bola médiami podávaná ako všeobecná vôľa Európanov, ktorej bráni bruselský establišment. Podstatný fakt – a síce, že rozhodnutie tejto samosprávy je bezvýznamné, pretože nič nehovorí o názoroch všetkých občanov Únie a nemá žiadny vplyv na zahraničnú politiku Talianska, a už vôbec nie na politiku celej Únie – už ruské spravodajské agentúry dodať zabudli.

6. Vraždu britskej poslankyne Jo Coxovej má na svedomí vláda

Ruský prvý kanál sa snažil predostrieť vraždu poslankyne Jo Coxovej ako objednávku britskej vlády. Podobnú rétoriku mali ruské médiá aj pri vraždách Borisa Nemcova a Alexandra Litvinenka. Z ich smrti obviňovali západné tajné služby a vraždy mali slúžiť na diskreditáciu Moskvy. V tomto prípade mala mať vražda Coxovej za cieľ zdiskreditovať kampaň za Brexit.

ŽIADNE KOMENTÁRE