Severná Kórea mení svoju propagandu

Pchjongjang nemení len orientáciu svojej zahraničnej politiky, ale aj propagandy určenej vlastným obyvateľom. Kým kedysi bolo jej hlavným cieľom podnecovanie nepriateľstva voči USA a Južnej Kórei, dnes sa zameriava na potrebu ekonomického rastu a zbližovania s južným susedom.

Ešte donedávna nevyspytateľné správanie Severnej Kórey a hrozba použitia jadrových zbraní voči iným štátom vzbudzovali v medzinárodných vzťahoch značnú neistotu. Časy sa však prekvapivo zmenili a Severná Kórea sa umiernila. Dôkazom nie je len spolupráca s Južnou Kóreou počas zimných olympijských hier, ale aj prísľub ukončenia jadrového programu či schôdzky Kim Čong-una s prezidentmi Južnej Kórey a Spojených štátov.

Transparenty a plagáty, ktoré zobrazovali USA ako hlavného nepriateľa a agresora či Japonsko a Južnú Kóreu ako ich ochotných spojencov, boli po celej krajine. Najnovšie sú však podľa návštevníkov krajiny preč a nahradili ich plagáty, ktoré presadzujú ekonomický pokrok a zbližovanie medzi oboma Kóreami.

Keďže väčšina Severokórejčanov má len malý prístup k zahraničným zdrojom informácií, štátom riadená propaganda predstavuje dôležitý nástroj na formovanie názorov občanov. Cieľom propagačných plagátov je často podnietiť patriotizmus, budovať dôveru vo vedenie štátu či presvedčiť ľudí, že každodenné útrapy ich života sú cenou za slávu národa.

Andray Abrahamian z Griffith University tvrdí, že ostrejšie plagáty sa objavujú len vtedy, keď sa Severnej Kórei nedarí v zahraničných vzťahoch. Jednoducho povedané, signalizujú ťažké časy, a keď pominú, propaganda naberie miernejší tón.

To sa stalo aj teraz, pretože podľa zahraničných sprievodcov v krajine sa štátna propaganda v posledných mesiacoch začala zaoberať pozitívnymi správami. Napríklad chválou Panmunjomskej deklarácie podpísanej na medzikórejskom summite. Z ulíc tiež úplne zmizli protiamericky ladené plagáty. To však neznamená, že nové neobsahujú žiadnu propagandu. Len sa zameriavajú na nové témy – zjednotenie oboch Kóreí, ekonomický pokrok a vedecké úspechy.

Okrem toho z obchodov so suvenírmi zmizli predmety kritizujúce USA, medzi ktoré patrili pohľadnice či poštové známky.

Dôvod zmeny je jednoduchý – kým sa rozhovory s Južnou Kóreou a USA označujú za začiatok možnej budúcej spolupráce, dovtedy treba bývalých nepriateľov zobrazovať neutrálnejším spôsobom. Podľa Fjodora Tertického z NK News, Pchjongjangu teraz vyhovuje atmosféra mieru a zbližovania. A práve pouličné plagáty ju majú pomôcť vytvoriť.

Zmeny v oficiálnej politike sú okrem toho viditeľné aj v Rodong Sinmun, čo sú najdôležitejšie noviny v krajine. V Severnej Kórei neexistuje slobodná tlač, takže všetko, čo noviny uverejnia, je v prísnom súlade s vládnou líniou.

Bežnou súčasťou správ bývali články, ktoré vykresľovali USA ako nepriateľskú silu a výpočet ich zapojení do konfliktov využívali ako dôkaz amerického imperializmu. S blížiacim sa stretnutím Kim Čong-una s Donaldom Trumpom však noviny prestali byť voči Američanom kritické. Po stretnutí oboch lídrov zas vykresľovali Kima ako svetového štátnika a mierotvorcu. Nezvyčajné bolo aj to, že túto udalosť spolu s niekoľkými zahraničnými cestami svojej hlavy štátu priniesli takmer v reálnom čase, hoci kedysi boli podobné správy uverejňované s viacdňovým oneskorením.

Výsledkom zmeny propagandy je v konečnom dôsledku to, že predovšetkým USA už nie sú zobrazované ako hlavný nepriateľ, ale Severokórejčania o nich dostávajú neutrálne a dokonca aj pozitívne správy. V minulosti bol pritom tento trend bežný len u krajín, ktoré Kimov režim považoval za priateľské.

Na vyvodzovanie záverov je zatiaľ priskoro, ale momentálne sa zdá, že otepľovanie vzťahov zo strany Severnej Kórey nie je len naoko.

ŽIADNE KOMENTÁRE