Sputnik sa snaží preraziť v Škótsku

Ruská agentúra Sputnik začiatkom februára podpísala zmluvu o členstve v Edinburskej obchodnej komore.

Škótska redakcia Sputnika pôsobí v Exchange Tower na Canning Street v Edinburghu od leta 2016. Tento mesiac vstupuje do Edinburskej obchodnej komory, ktorá má Sputniku pomôcť s rozvojom na trhu.

Edinburská obchodná komora je organizácia, ktorá združuje firmy a podnikateľov z rôznych odvetví. Sama seba označuje za hlavnú obchodnú organizáciu v Edinburghu. Jej základným cieľom je pomáhať svojim členom expandovať na trhu. Poskytuje poradenstvo, organizuje tréningy, vytvára sieť obchodných kontaktov, spolupracuje s mestskou radou v Edinburghu atď.

Editor britskej verzie Sputnika Egor Piskunov vníma komoru ako „skvelú platformu“ a členstvo v nej ako „dobrý krok vpred“.

Alexia Haramis z Edinburskej obchodnej komory hovorí, že „Sputnik ako relatívne novú spravodajskú agentúru budú podporovať a poskytnú jej kontakty na ostatných členov komory a kľúčových miestnych akcionárov.“

Rozhodnutie komory však kritizujú niektorí škótski poslanci. Odkazujú pri tom na fakt, že Sputnik financuje priamo ruská vláda a šíri kremeľskú propagandu doplnenú o dezinformácie.

Poslanec britského parlamentu za Škótsku národnú stranu Martin Docherty-Hughes si nie je istý, či médium šíriace konšpiračné teórie, islamofóbiu a lichôtky o ruskej politike je skutočnou spravodajskou agentúrou. Jeho kolega za Škótskych liberálnych demokratov Alex Cole-Hamilton zase obvinil Sputnik zo šírenia proputinovskej propagandy.

Podľa Rossa Greera zo Strany zelených by Edinburská obchodná komora mala vysvetliť, prečo legitimizuje kremeľskú propagandu v Škótsku.

Komora sa po kritike rozhodla členstvo Sputnika ešte preskúmať.

Sputnik je ruská spravodajská agentúra platená Kremľom. Od svojho vzniku v roku 2014 sa snaží šíriť kremeľské interpretácie udalostí vo svete. Ako medzinárodná agentúra sa Sputnik dostal do mnohých krajín v Európe. V súčasnosti Sputnik má 31 jazykových mutácií vrátane českej.

V marci 2017 so Sputnikom podpísal dohodu o spolupráci aj vtedajší riaditeľ TASR Jaroslav Rezník, ktorý je dnes riaditeľom RTVS. Zmluvu však po vlne kritiky zrušil.

Sputnik nie je jediné ruské štátne médium, ktoré šíri kremeľskú propagandu za hranicami Ruska. Zdatne mu v tomto asistuje aj televízia RT, ktorá v roku 2017 mala rozpočet 261 miliónov eur.

Aj táto suma nasvedčuje, akú váhu Kremeľ prikladá ovplyvňovaniu verejnej mienky v zahraničí.

ŽIADNE KOMENTÁRE