Stránka blízka Okamurovi šírila sfalšovaný prejav Václava Havla

foto: © ČTK, Česká pozice

Facebooková stránka Zprávy.cz, ktorá je možno mnohým čitateľom známejšia pod svojím predošlým názvom WeAreHereAtHome.com priniesla dezinformáciu o prejave Václava Havla, v ktorom sú pospájané jeho reálne výroky s vykonštruovanými pasážami, ktoré si autor príspevku vymyslel.

V Českej republike a na Slovensku sme si 17. novembra pripomínali 28 rokov od začatia Nežnej revolúcie, ktorá znamenala pád socialistiského režimu vo vtedajšom Československu.

Facebooková stránka Zprávy.cz (premenovaná WeAreHereAtHome.com) si toto výročie pripomenula vskutku originálne, keď 18. novembra 2017 zverejnila na svojom profile falošný prejav významného predstaviteľa Nežnej revolúcie Václava Havla. Uviedla ho pod názvom Projev, na který se nazapomíná.

Ako na webe manipulátoři.cz upozornil jeho šéfredaktor, bloger a ľudskoprávny aktivista Jan Cemper, išlo o vyfabrikovanú dezinformáciu, v ktorej autor kombinuje reálne slová Václava Havla z rôznych prejavov v roku 1989 a svoje vlastné „domnienky.“

Stačí si porovnať prvý odsek falošného prejavu s originálom.

Originálna časť prejavu Václava Havla k občanom zo 16. decembra 1989: „Nejprve bych měl říct něco o sobě. Dvacet let tvrdila oficiální propaganda, že jsem nepřítel socialismu, že chci v naší zemi obnovit kapitalismus, že jsem ve službách světového imperialismu, od něhož přijímám tučné výslužky, že chci být majitelem různých podniků a vykořisťovat v nich lidi, a tak dále a tak dokola. Byly to všechno lži, jak se záhy přesvědčíte, protože tu brzy začnou vycházet mé knihy, z nichž bude zřejmé, kdo jsem a co si myslím. První z nich vyjde v těchto dnech. Nemluvím o tom proto, že bych chtěl kohokoli teď zdržovat svou osobní obhajobou, ale proto, že se o mně hodně mluví a že z hlediska naší země není zcela bezvýznamné, kdo jsem a co si myslím. Také bych měl o sobě říct, že jsem se vždycky snažil říkat a psát pravdu, a to bez ohledu na to, zda se to vládě líbí nebo ne, a že jsem za to byl několik let ve vězení.“

Falošný prejav:

Zdroj: https://www.facebook.com/zpravy2/

Cemper tvrdí, že autor si nedal pozor ani na správnu terminológiu. Demonštruje to na časti „Také vám slibuji na svou čest, že pokud se za mého volebního období nezlepší životní úroveň v ČSFR, sám odstoupím z funkce.“ Na konci prejavu je uvedený rok 1989, ale ako argumentuje Cemper, problém je v tom, že označenie ČSFR sa používa až od roku 1990, v roku 1989 sa ešte používala skratka ČSSR.

Táto dezinformácia je len jednou z mnohých, aké dokážu české a slovenské dezinformačné weby vyprodukovať. Aj napriek tomu, že preukázateľne šíria nepravdy a zavádzajúce informácie (akou je aj tento prejav Václava Havla), je ich podpora v Českej republike relatívne vysoká.

Podľa prieskumu organizácie Globsec Policy Institute, ktorý výskumníci uskutočnili v roku 2016 v Českej republike, Maďarsku a na Slovensku, až 24 percent opýtaných v Česku verí viac „alternatívnym“ médiám ako tradičným. Na Slovensku to je 17 a v Maďarsku 16 percent opýtaných.

Pravidelná konzumácia informácií z jedálnička „alternatívnych“ médií môže mať vplyv na menej dôležité, ale aj dôležité rozhodnutia v našich životoch. Jednou z tých dôležitejších volieb môže byť výber zastupiteľov vo voľbách do verejných funkcií.

Analytik českej organizácie Prague Security Studies Institute, ktorá sa zaoberá ruským vplyvom v Európe, Jonáš Syrovátka vo svojej výskumnej správe s názvom České volby v éře dezinformací (2017) poukazuje na fakt, že alternatívne média v Českej republike majú tiež svojich „favoritov“.

Pri prieskume obsahov „alternatívnych“ médií pred parlamentnými voľbami v období od 4. septembra do 20. októbra 2017 Syrovátka zistil zaujímavú vec. Takmer o všetkých politických stranách referovali tieto médiá prevažne v negatívnom svetle. Výnimkou bola KSČM, ktorá bola zmienená šesťkrát v negatívnej súvislosti, deväťkrát v pozitívnej a 28-krát neutrálne.

Druhou výnimkou bola silne nacionalistická a protieurópska strana SPD Tomia Okamuru, ktorá bola zmienená šesťkrát s negatívnym sentimentom, 29-krát s pozitívnym sentimentom a 31-krát s neutrálnym sentimentom. V porovnaní s ostatnými stranami ju aj najviac citovali, až 30-krát. Na druhej priečke v citáciách boli spoločne Piráti a ODS, obe strany s desiatimi stanoviskami.

Do výskumu autor zaradil aj stránku WeAreHereAtHome.com, ktorá sa po voľbách premenovala na Zprávy.cz a je autorkou dezinformácie o prejave Václava Havla.

Zo všetkých jedenástich skúmaných domén táto stránka vyprodukovala najviac správ o českej politike (79). V skúmanom období jednoznačne podporovala SPD. Proti ostatným stranám viedla cielenú antikampaň.

Podľa Syrovátku môže takýto spôsob referovania u čitateľov vzbudiť pocit, že SPD predstavuje jedinú skutočne protestnú stranu a môže ich motivovať voliť ju.

Hoci táto výskumná správa neodhalila žiadnu priamu dezinformačnú kampaň zo zahraničia, ktorá by sledovala určitý volebný cieľ, neznamená to, že by Česi nemali byť pred blížiacimi sa prezidentskými voľbami v januári 2018 ostražití.

Prezidentský kandidát Jiří Drahoš sa už na tému možného ovplyvňovania prezidentských volieb zahraničnými dezinformačnými kampaňami, ako on tvrdí, preventívne, rozprával s dosluhujúcim českým premiérom Bohuslavom Sobotkom. Podobnú debatu plánuje absolvovať aj s víťazom českých volieb a možným premiérom Andrejom Babišom.

Drahoš je totiž presvedčený, že demokratickosť volieb môže byť výrazne narušená zahraničnými záujmovými skupinami.

ŽIADNE KOMENTÁRE