Takto funguje šírenie falošných správ na sociálnych sieťach

Šírenie propagandy a nepravdivých správ na sociálnych sieťach je v USA jednou z najsledovanejších tém. Ich šíritelia využívajú roboty a falošné účty na to, aby zvýšili vplyv falošných správ a ich dôveryhodnosť.

V Spojených štátoch  je v posledných dňoch hlavnou témou možné ovplyvňovanie minuloročných prezidentských volieb, ktoré prebiehalo aj na sociálnych sieťach. Twitter zakázal reklamy šírené z účtov ruskej štátom financovanej televízie RT a štátnej agentúry Sputnik. Facebook oznámil, že ruskí operatívci zverejnili počas dvoch rokov približne 80-tisíc príspevkov s cieľom ovplyvniť politiku USA, ktoré sa dostali až k 126 miliónov Američanov. Ako však prebieha takáto kampaň na sociálnych sieťach?

Sociálne siete spopularizovali mnoho videí, ľudí či trendov. Ľudia príspevky z nich masovo zdieľali, čím sa stali virálnymi a oslovovali čoraz väčšie publikum. Trollovia sa postupne naučili, ako tieto populárne príspevky fungujú a začali ich zneužívať vo svoj prospech. Zistili, ako využiť, čo chcú ľudia zdieľať na sociálnych sieťach a použiť to na podnecovanie hnevu a spopularizovanie falošných správ. Využili pri tom algoritmy Twitteru aj Facebooku, ktoré začali propagovať falošné správy ako najpopulárnejšie témy. Obe firmy za to čelia veľkej kritike.

Ben Nimmo, analytik v oblasti obrany a medzinárodnej bezpečnosti, sledoval šírenie falošných správ a propagandistických príspevkov trollov pomocou robotov. Spolu s Laboratóriom digitálneho forenzného výskumu Atlantickej rady opísal trojstupňový postup ruských trollov:

Účty pastierov sú vedené veľmi aktívnymi a vplyvnými ľuďmi. Práve tu sa začína šíriť trendová téma (trending topic). Pastiersky účet ako napríklad @TEN_GOP, ktorý bol ruským účtom prezentujúcim sa ako konzervatívna skupina v Tennessee, vyvolával hnev nad špecifickými témami, ktoré chceli trollovia šíriť. @TEN_GOP mal 115-tisíc sledovateľov a vzájomne reagoval s dôležitými ľuďmi, ako je napríklad bývalý poradca NSA Michael Flynn či politický konzultant Roger Stone.

Účty ovčiarskych psov sú tiež vedené skutočnými ľuďmi. Retvítujú príbehy a pridávajú agresívne komentáre, aby vyvolali dojem, že ide o legitímnu virálnu tému a nie o vykonštruovaný trend.

Účty ovečiek sú roboty. Keď sa propaganda ujala, ich účelom bolo šírenie umelých retvítov a lajkov. Tisícky nekontrolovaných retvítov prinútia divákov, aby uverili, že vymyslený argument je skutočnosťou a čoskoro sa ňou v ich očiach aj stane. V porovnaní s účtami skutočných ľudí je však omnoho ľahšie takéto roboty odhaliť. Musia teda nájsť primeranú hranicu medzi priveľkou aktivitou, ktorá privolá pozornosť zriaďovateľov sociálnych sietí, a primalou aktivitou, ktorá sa zas nestane virálnou.

Úspech propagandistických kampaní spočíva v tom, že využívajú rovnakú stratégiu ako firmy. Používajú napríklad facebookový nástroj CrowdTangle, ktorý sleduje populárne príspevky. Zároveň naplánujú pridávanie príspevkov počas celého dňa a platia za podporovaný obsah ako každý iný manažér sociálnych médií. Účty ovečiek, čiže roboty, im však prinášajú nespravodlivú výhodu v tom, že zdieľajú ich príspevky, čím získavajú väčší dosah a vierohodnosť.

Jonathan Albright, výskumný riaditeľ v Tow Center pre digitálnu žurnalistiku na Kolumbijskej univerzite, sa tiež zaoberal fungovaním falošných účtov a zistil, že pracovali veľmi podobne ako špecializované firmy. „Naozaj tlačili na pobúrenie a negatívne reakcie. Používajú rovnaké nástroje na analýzu, ktoré používajú spameri. Vidia najpopulárnejšie príspevky a to, čo najviac hnevá ľudí, a dajú tomu politický kontext,“ povedal.

ŽIADNE KOMENTÁRE