Uniknuté dáta z Facebooku výrazne ovplyvnili aj brexit

Uniknuté dáta z Facebooku výrazne ovplyvnili aj brexit

Cambridge Analytica sa podieľala na vyše 200 volebných kampaniach po celom svete. Christopher Wylie tvrdí, že bola aktívna aj v Česku.

Uniknuté dáta z Facebooku nepomohli len Donaldovi Trumpovi stať sa americkým prezidentom, ale aj brexitovej kampani Vote Leave. Tvrdí to bývalý analytik britskej firmy Cambridge Analytica Christopher Wylie.

Nedávno médiám opísal, ako jeho bývalý zamestnávateľ zbieral z Facebooku dáta o užívateľoch bez ich vedomia. Cambridge Analytica dokázala z uniknutých osobných údajov vytvoriť profily užívateľov, vďaka ktorým na nich dokázali záujmecovia presnejšie zacieliť svoju politickú reklamu. Spoločnosť získala takéto údaje až o 50 miliónoch užívateľov Facebooku.

Ďalšie podrobnosti Wylie porozprával v utorok 27. marca pred výborom britského parlamentu pre digitálne technológie, kultúru, média a šport. Počas vypočutia hovoril o kanadskej spoločnosti AggregateIQ, ktorá sa zaoberá sociálnymi médiami.

Táto firma využívala program Ripon na identifikáciu republikánskych voličov pred voľbami v roku 2016. Wylie tvrdí, že AggregateIQ využila uniknuté dáta z databázy Cambridge Analytica aj počas brexitovej kampane Vote Leave. Tým podľa neho významne ovplyvnila výsledok referenda, v ktorom si Briti nakoniec odhlasovali odchod z Európskej únie.

Podľa Wylieho informácie od AggregateIQ využívali aj ďalšie brexitové kampane ako BeLeave, Veterans for Britain a Northern Ireland´s Democratic UnionistParty.

Wylie tvrdí, že firma spolupracovala s Cambridge Analytica aj počas diskreditačnej kampane proti Mohammadovi Buharimu v nigérijských prezidentských voľbách.

AggregateIQ akúkoľvek spoluprácu s Cambridge Analytica odmieta.

Wylie pred výborom tvrdil, že Cambridge Analytica pôsobila aj v Česku, ale viac podrobností nepovedal. Informácie si táto spoločnosť vymieňala aj s ruským energetickým koncernom Lukoil a jej predstavitelia pravidelne cestovali do Ruska. Cambridge Analytica sa podieľala na vyše 200 volebných kampaniach po celom svete.  

Rovnaký výbor britského parlamentu by chcel vypočuť aj zakladateľa a majiteľa Facebooku Marka Zuckerberga. Ten tam však pravdepodobne pošle len svojho zástupcu.

Zuckerberg sa už za únik osobných údajov užívateľom ospravedlnil. Firma však o ňom vedela už od roku 2015. Aby Facebook opakovaniu únikov zabránil oznamuje už zmeny, ktoré ich majú obmedziť a uľahčiť užívateľom kontrolu nad vlastnými údajmi.