V Čechách vznikol spolok Nelež, ktorý bojuje proti klamárskym webom. Cez peniaze

V Čechách vznikol spolok Nelež, ktorý bojuje proti klamárskym webom. Cez peniaze

Posledné roky to vyzerá tak, že sa roztrhlo vrece s falošnými správami. Stále vznikajú nové dezinformačné weby, ktoré dookola produkujú vyslovene klamstvá. Ich popularita stále rastie, teda aj počet čitateľov. Falošné správy sa na rozdiel od tých serióznych šíria oveľa rýchlejšie. Mimo iného narastá aj nedôvera voči médiám.

Nedávny prieskum pre Nadačný fond nezávislej žurnalistiky ukázal, že ľudia často nevedia, čomu veriť, a tak sú ľahko manipulovateľní. Až 61% respondentov pripustilo, že vlastne vôbec netušia, či weby, ktoré sledujú sú, alebo nie sú dezinformačné. Nedokážu to rozpoznať, a tak niekedy aj nevedomky pomáhajú šíriť falošné správy.

Proti tomuto fenoménu sa rozhodlo bojovať už mnoho organizácií. V Čechách vznikol spolok Nelež, ktorý bojuje proti inzercii na dezinformačných weboch a tým sa snaží obmedziť činnosť webov, ktoré sa zameriavajú na falošné správy.

Taktika z aféry Watergate

Follow the money, teda sleduj peniaze je kultová rada z aféry Watergate, ktorú dal informátor dvom novinárom z Wahington Post pri odhaľovaní škandálu amerického prezidenta Richarda Nixona.

Rovnakú taktiku zvolil aj spolok Nelež. Ich cieľom je totiž odradiť inzerentov od platenia reklamy na dezinformačných stránkach. Takto by chceli odstrihnúť klamárske weby od peňazí a tak ich donútiť skončiť.

Podľa najnovších štatistík dezinformačným webom v zahraničí putuje niekoľko miliónov dolárov z reklám, dokonca aj od najväčších svetových spoločností. Často totiž vôbec netušia, že ich reklama sa objavila aj na pochybnej stránke.

Spolok hromadne vyzýva firmy, aby chránili dobrú povesť svojich značiek aj tým, že zamedzia ich spojenie s dezinformačnými webmi a nebudú im takto prispievať na činnosť, hoci niekedy nevedomky. 

Zároveň ponúkajú firmám, ktoré na dezinformačných weboch inzerujú pomoc pri presmerovaní ich reklám, na iné weby.

Ako to plánujú docieliť?

Ich víziou je dostať dezinformačné weby na reklamný blacklist. Reklamy sa umiestňujú automaticky na základe algoritmov (strojovo), bez akýchkoľvek etických princípov. Dá sa ale pracovať s blacklistom dezinformačných webov a použiť mechanickú zábranu. To znamená, že kde inzerent byť nechce, tam stroj reklamu nepošle.

Spolok je nepolitický. Medzi zakladateľov patria Roman Číhalík (predseda), Bob Kartous, František Vrabel, Petr Vlasák, Richard Stiebitz, Pavel Sobek, Ivan Manolov, Kateřina Hobrlandová.