Veľká Británia vyšetruje dezinformácie RT, Rusko hrozí zákazom Facebooku

Kým Londýn nie je spokojný s tým, že ruská televízia vo svojom vysielaní zavádza, Kremľu na Facebooku prekáža možné nedodržiavanie kontroverzného zákona.

Veľká Británia obvinila Rusko z fabulácie vymyslených príbehov o nedávnom chemickom útoku v Salisbury a prišla s novou analýzou o aktivite ruských trollovacích účtov.

Stalo sa to v čase, keď britský regulačný úrad pre dohľad nad médiami Ofcom začal vyšetrovanie RT (v minulosti Russia Today). Ide o Kremľom ovládané médium, ktoré je súčasťou ruskej štátnej stanice TV Novosti.

Ofcom začal vyšetrovanie v siedmich prípadoch. „Až doteraz TV Novosti vážnym spôsobom výrazne neporušovala interné pravidlá,“ vyhlásila hovorkyňa Ofcomu.

K zvratu podľa nej došlo po otrave Sergeja Skripaľa a jeho dcéry v meste Salisbury. Odvtedy Ofcom u RT zaznamenal viaceré podozrenia z porušenia mediálneho kódexu, za ktorého dodržiavanie regulačný úrad priamo zodpovedá.

Britský zástupca v Organizácii pre zákaz chemických zbraní Peter Wilson vyhlásil, že sa z ruskej strany spustila „bezočivá dezinformačná kampaň“. Jej cieľom podľa neho má byť odpútanie pozornosti a manipulácia s faktami. K dnešnému dňu malo Rusko týmto spôsobom šíriť viac ako 30 vymyslených teórií týkajúcich sa chemického útoku v Salisbury.

Ofcom výsledky vyšetrovania oznámi čo najskôr.

RT s vyšetrovaním nesúhlasí a trvá na tom, že pravidlá neporušila.

V rovnakom čase britská vláda na základe novej analýzy tvrdí, že bezprostredne po chemickom útoku v Salisbury ruské automatizované účty na Twitteri zvýšili aktivitu až o 4000 percent.

„Mám pre Rusko veľmi jasnú správu. Vieme, čo robíte. Neuspejete v tom,“ vyhlásila britská premiérka Theresa Mayová o záveroch štúdie.

K rapídnemu zvýšeniu aktivity prokremeľských účtov šíriacich dezinformácie došlo aj po spojeneckých útokoch v Sýrii.

Falošný twitterový účet @Ian56789 publikoval až sto príspevkov denne počas dvanástich dní. Zasiahli až 23 miliónov užívateľov. Išlo najmä o tvrdenia, že chemický útok v sýrskom meste Douma bol falošný. Príspevky z ďalšieho podobného trollovacieho účtu mali v rovnakom časovom ohraničení ešte väčší úspech – zasiahli až 61 miliónov užívateľov.

Kým ruská televízia má problémy vo Veľkej Británii, Rusko tento týždeň z celkom iných príčin pohrozilo, že na svojom území môže zablokovať Facebook. Stalo sa tak len pár dní po tom, ako ruská agentúra Roskomnadzor zablokovala známu komunikačnú aplikáciu Telegram. Dôvodom bola neochota vydať ruskej vláde šifrovací kľúč. Ten však podľa tvorcov Telegramu nemajú ani oni, keďže šifrovací kľúč sa generuje priamo na koncovom zariadení užívateľa.

V prípade Facebooku chce Roskomnadzor preveriť, či sociálna sieť zhromažďuje údaje o ruských užívateľoch na serveroch v Rusku. Ak nie, bolo by to v rozpore s kontroverzným zákonom, ktorý v Rusku schválili v roku 2014.  

ŽIADNE KOMENTÁRE