Vyšla štúdia o ruskom a čínskom vplyve na české prezidentské voľby

Vyšla štúdia o ruskom a čínskom vplyve na české prezidentské voľby

Milošovi Zemanovi počas kampane pomáhali dezinformácie o jeho protikandidátovi a peniaze s neznámym pôvodom, tvrdí nová štúdia českej mimovládnej organizácie European Values. 

Takmer okamžite po skončení prvého kola prezidentských volieb sa proti rivalovi Miloša Zemana, Jiřímu Drahošovi, spustila silná mediálna antikampaň. Známe české konšpiračné weby počas volebnej kampane publikovali tucty článkov, ktorých terčom bol Jiříh Drahoš – najmä jeho euroatlantický prístup, politická neskúsenosť a údajná hrozba príchodu tisícok migrantov do Česka, ktorú predstavuje.

Téma migrácie zohrávala v dezinformačnej kampani najsilnejšiu rolu. Strašenie potenciálnym príchodom množstva neprispôsobivých migrantov a moslimských fundamentalistov živila aj Drahošov podpis pod dávnejšiu výzvu s názvom Vědci proti strachu a lhostejnosti. Táto antikampaň mohla mať odstrašujúci vplyv na potenciálnych voličov Jiřího Drahoša aj napriek tomu, že postoj oboch kandidátov k imigračnej kríze bol v zásade podobný – odmietanie povinných kvót a odpor proti ekonomickým migrantom.

Okrem lživých tvrdení o migrácii sa v dezinformačných článkoch často objavovali špekulácie o údajnom prepojení Jiřího Drahoša a niekdajšej ŠtB. Paradoxne neskôr na internete dokonca kolovala aj informácia, že ŠTB Drahoša sledovala pre podozrenie z pedofílie. Množstvo článkov strašilo voličov jeho zámerom okamžite prijať euro (aj napriek tomu, že prezident takúto právomoc nemá) či jeho označovaním za poskoka Západu.

Propagandistická kampaň prebiehala aj vo forme hromadného rozosielania falošných mailov starším ľuďom. Poplašné a konšpiračné maily vzbudzovali u adresátov pocit dôveryhodnosti, najmä ak správu dostali od známeho alebo niekoho z rodiny.

Dôležitou postavou kampane boj aj Zemanov ekonomický poradca Martin Nejedlý. Hoci nemá žiadnu oficiálnu zmluvu s prezidentskou kanceláriou a nemá ani bezpečnostnú previerku, považuje sa za prezidentovho poradcu a cestoval s ním napríklad aj na služobnú cestu do Moskvy. Nejedlý v minulosti pracoval ako riaditeľ českej pobočky ruského energetického gigantu Lukoil. Už ako poradca prezidenta čelil obvineniam z predaja ropy zo strategických rezerv. Súd mu vypočítal pokutu v hodnote 32,6 milióna českých korún, ktorú zaňho zaplatila spoločnosť Lukoil. Po skončení tejto aféry Nejedlý pokračoval v lobovaní za ruské energetické spoločnosti ako prezidentov poradca.

Nejedlý bol počas volieb jedným z hlavných šéfov kampane Miloša Zemana. Tú štedro financovalo združenie Priatelia Miloša Zemana. Išlo o viac ako 11 miliónov českých korún, pričom združenie nevysvetlilo, odkiaľ ich malo.

Združenie Priatelia Miloša Zemana malo podiel aj na agresívnej bilbordovej kampani s heslom Stop imigrantom a Drahošovi. Táto krajina je naša! Voľte Zemana!. Túto kapmaň pre zmenu platila firma s väzbami na čínsku spoločnosť Eurasia Development Group Limited.

Na netransparentnosť kampane upozornila aj nezisková organizácia Transparency International.

Celú štúdiu si môžete prečítať na webe European values.