Čaputová jasne zvíťazila v počte interakcií, Šefčovič v počte zmazaných komentárov

Čaputová jasne zvíťazila v počte interakcií, Šefčovič v počte zmazaných komentárov

Naša posledná predvolebná analýza správania prezidentských kandidátov na Facebooku pokrýva obdobie od 17. marca 2019 teda dňa vyhlásenia výsledkov prvého kola prezidentských volieb a končí sa 24. marcom. V tomto období sme analyzovali 42 príspevkov. Z toho 27 Maroša Šefčoviča a 15 príspevkov Zuzany Čaputovej.

Sledované kategórie sme v porovnaní s predchádzajúcimi analýzami nemenili. Dianie na facebookovom profile kandidátky a kandidáta sme hodnotili z hľadiska interakcií, formátov, zmazaných komentárov, tém, obsahu a emočného zafarbenia príspevkov.

Interakcie

Výsledky ukazujú pred druhým kolom veľký odskok medzi kandidátmi. Počet interakcií u Zuzany Čaputovej je 134 188. Maroš Šefčovič za ňou zaostáva, počet interakcií na jeho facebookovom profile dosiahol len 84 027, a to napriek tomu, že na ňom mal o 13 príspevkov viac ako Čaputová.

Interakcie facebookových príspevkov prezidentských kandidátov postupujúcich do druhého kola.

Zmazané príspevky

V zmazaných komentároch je ešte väčší rozdiel ako v interakciách. Tu sú však na prvom mieste upratovači u Maroša Šefčoviča, ktorí profil vyčistili o 44 percent (4 160) komentárov. U Zuzany Čaputovej bolo zmazaných 10 percent (854) komentárov.

Počet zmazaných komentárov na facebookových príspevkoch prezidentských kandidátov postupujúcich do druhého kola.

Formáty

Zuzana Čaputová:

Na profile Zuzany Čaputovej je takmer vyrovnaný počet fotiek (7) a videí (8). Fotografie však sprevádza komentár.

Najviac interakcií si získala hromadná fotografia zo spoločného výstupu na Sitno. Čaputová v nedeľu 24. marca išla na túru spolu so svojimi priaznivcami a v komentári prirovnala prezidentskú kampaň k výstupu na strmú horu.

Druhé najpopulárnejšie je video z povolebnej nedele s názvom 870 415 krát vám z celého srdca ďakujem, ktoré odkazuje na počet získaných hlasov.

Maroš Šefčovič:

Aj na profile Maroša Šefčoviča bola najpopulárnejšia fotka. Kandidát je na nej odfotený so svojou manželkou a dvoma deťmi v krojoch. Sprievodný text hovorí o úcte k hodnotám, kresťanskej kultúre a tradíciám. Šefčovič v ňom propaguje aj svoju odbornosť, skúsenosti a kontakty, a želá si silné Slovensko.

V kategórii video bola najúspešnejšia nahrávka, v ktorej Šefčovič bráni svoju manželku pred negatívnymi komentármi. Tie sa na ňu zosypali po tom, ako počas rozhovoru svojho manžela s novinármi dávala výrazne najavo nespokojnosť s otázkami, ktoré dostával. Šefčovič vo videu vyzdvihol jej kvality a diskutujúcich žiadal o udržanie slušnej diskusie.

Medzi písanými statusmi malo najviac interakcií strohé vyhlásenie: „Prezident by mal mať úctu k tradíciám a hodnotám Slovenska.“

Z 27 statusov až 17 predstavovali fotografie, nasledovalo sedem videí. Status a odkaz na inú stránku sa objavili po dvakrát.

Formáty facebookových príspevkov prezidentských kandidátov postupujúcich do druhého kola.

Témy

Aj pred druhým kolom prezidentských volieb kandidáti využívali sociálne siete ako jeden z prostriedkov predvolebnej kampane. Facebookovej kampani pritom opäť dominovala téma samotných volieb. Voľby sú obľúbenou témou najmä u Čaputovej, ktorá im venovala dva z troch príspevkov. U Šefčoviča je pomer k ostatným témam vyrovnaný. Obaja kandidáti v príspevkoch ďakovali fanúšikom za podporu a vyzývali ich, aby sa zúčastnili druhého kola volieb. Programové priority boli prezentované menej.

Kým Maroš Šefčovič vyzdvihoval bohaté skúsenosti za hranicami, kládol dôraz na nutnosť úspešnej reprezentácie Slovenska v zahraničí a verejne inicioval predvolebnú diskusiu v cudzom jazyku, podľa Zuzany Čaputovej sa krajina musí vyrovnať s problémami na domácej scéne skôr, ako začne riešiť tie zahraničné. Čaputová kritizovala nespravodlivosť a aroganciu moci.

Témy facebookových príspevkov prezidentských kandidátov postupujúcich do druhého kola.

Obsah

Maroš Šefčovič a Zuzana Čaputová zameriavali svoje príspevky na široké spektrum obsahov.

Zuzana Čaputová najčastejšie spomínala voľby. V príspevkoch s týmto obsahom Čaputová vyzýva ľudí, aby volili aj v druhom kole prezidentských volieb. Venuvala sa aj otázkam z domácej politiky, ktoré považuje za dôležité. Zároveň Čaputová tvrdila, že Šefčoviča považuje za skúseného diplomata, ktorý chce riešiť zahraničnopolitické témy. No dodala, že ako prvé treba riešiť problémy Slovenska, ktoré môžu zlepšiť postavenie krajiny v zahraničnej politike.

Apelovala na slušnosť v politike a v prezidentskej kampani, boj za spravodlivé Slovensko, potrebu posilniť na Slovensku právny štát. Nezabúdala ani na sebaprezentáciu, kde v príspevkoch ďakuje voličom a pripomína, že Slovensko má práve teraz šancu na zmenu k lepšiemu. Čaputová na sociálnych sieťach reagovala aj na obvinenia, že jej koncipientská prax nebola v súlade s predpismi. Všetky sú podľa nej nepravdivé. V neposlednom rade Zuzana Čaputová spomína sociálnu spravodlivosť a jej záujem o riešenie problémov bežných ľudí.

Obsah facebookových príspevkov Zuzany Čaputovej.

Maroš Šefčovič sa najviac zameral na sebaprezentáciu. Pripomínal svoje osobné úspechy v diplomacii a ponúkal svoju odbornosť. Zároveň sa však prezentoval ako obyčajný človek so zmyslom pre humor, keď pózoval so svojou karikatúrou. Aj Šefčovič ďakoval svojim voličom za podporu v prvom kole volieb. Prezidentský kandidát sa prezentoval aj fotkou, na ktorej pózuje s českým prezidentom Milošom Zemanom. Ako tvrdí text k tejto fotografii, Zeman považuje Šefčoviča za jediného kandidáta, ktorý zaručuje súdržnosť V4.

Maroš Šefčovič sa vyjadril aj na podporu tradičných kresťanských hodnôt, o ktorých tvrdil, že ich má v hlbokej úcte. Šefčovič sa v jednom z príspevkov vyslovil, že v prípade jeho zvolenia do úradu prezidenta by sa zriekol imunity, ktorú úrad ponúka.

Obsah facebookových príspevkov maroša Šefčoviča.

Zdroje

Kandidáti boli v čase medzi prvým a druhým kolom šetrní v pripájaní odkazov ku svojim príspevkom. Absentovalo promovanie transparentných účtov k voľbám aj osobné webové stránky kandidátov.

Niekoľko odkazov sa vyskytlo na profile Maroša Šefčoviča. V jednom z nich vyjadril hrdosť nad výkonmi slovenských biatlonistiek, v druhom zas zdieľal podporný blog na portáli Kresťan dnes, ktorého autorom je Jozef Mikloško, starší brat Františka Mikloška, ktorý neúspešne kandidoval v prvom kole. Šefčovič okrem toho vyzýval fanúšikov, aby mu kládli otázky prostredníctvom online chatu na platforme TV Noviny.

Zuzana Čaputová využila odkaz len raz – pri zdieľaní výsledkov portálu Demagog.sk, ktorý overil jednu z diskusií kandidátov. Čaputová v tomto prípade dosiahla výrazne lepšie skóre než jej súper.

Zdroje facebookových príspevkov prezidentských kandidátov postupujúcich do druhého kola.

Emócie:

Obaja kandidáti sa rozhodli držať stratégie pozitívnej kampane, ktorú viedli od začiatku. Pozitívne ladené príspevky z veľkej časti prevažujú na profiloch Šefčoviča i Čaputovej, no v jej prípade sa pomer pozitívnych príspevkov k neutrálnym začal znižovať.

Maroš Šefčovič emóciami najviac oplýval v príspevkoch spojených s jeho manželkou Helenou. V prípade pozitívnych statusov išlo o spoločné fotografie či pripomenutie si výročia svadby. So zmiešanými emóciami sa postavil k obhajobe svojej manželky, ktorá sa stala terčom „hejtu“ v médiách a na sociálnych sieťach po nevhodných mimických prejavoch počas volebnej noci. Šefčovič sa však s humorom postavil k Shootyho karikatúre, s ktorou sa dokonca odfotil na spôsob „nájdi 5 rozdielov“. Pozitívny nádych mala aj séria fotografií k svetovému dňu Downovho syndrómu.

V dvoch prípadoch sa Šefčovič vyjadril negatívne. Oba sa týkali jeho protikandidátky. Najskôr jej vytkol nezáujem zúčastňovať sa na diskusiách, neskôr kritizoval nejasnosti ohľadom Čaputovej koncipientskej praxe.

Zuzana Čaputová prostredníctvom vyzývala fanúšikov k účasti na voľbách aj v druhom kole. Apelovala pritom na budúcnosť Slovenska a na príležitosť na zmenu. Tak ako doposiaľ, väčšina príspevkov obsahovala slová vďaky.

Oproti kampani pred prvým kolom začala Čaputová pridávať viac neutrálnych príspevkov. Vymedzila sa voči útokom, ale urobila to pomocou neutrálnych a vecných argumentov. Túto taktiku zvolila napríklad v prípade spochybňovanej koncipientskej praxe.

Emočné zafarbenie facebookových príspevkov prezidentských kandidátov postupujúcich do druhého kola.