Čerstvá správa odhaľuje nové detaily dezinformačnej vojny

Začiatkom októbra vydal americký senát správu o nových podrobnostiach o ruskom dezinformačnom vplyve v USA. Nespomínajú sa v nej len aktivity na sociálnych sieťach, ale opisuje aj offline manipuláciu bežných Američanov. Na podnet Rusov podpisovali petície, organizovali protesty či sa dokonca učili kurzy sebaobrany.

Dokument sumarizuje aktivity Internetovej výskumnej agentúry (Internet research agency), ktorá manipulovala verejnou mienkou počas amerických prezidentských volieb v roku 2016. V minulosti prenikli na verejnosť rozhovory s bývalými pracovníkmi, o čom sme už písal tu. Dnes sa vďaka správe do detailov dozvedáme, koľko škôd ruská dezinformačná kampaň napáchala. A pravdepodobne ešte len napácha.

Platené reklamy na Facebooku boli najmenším problémom v porovnaní s množstvom tvítov, videí na YouTube, komentárov na Reddite či príspevkov na Instagrame a Facebooku. Presnejšie išlo o príspevky jednotlivých členov IRA skrývajúcich sa za falošné identity – na Facebooku ich pribudlo 61 500, na Instagrame 116-tisíc a na Twitteri dokonca 10,4 milióna za viac ako dva roky ich fungovania. Dokument hovorí aj o zneužívaní iných platforiem ako 9GAG, Tumblr, či Pinterest.

Novinkou je informácia, že primárnou cieľovou skupinou dezinformácií boli Afroameričania. Rasová problematika bola základným pilierom polarizácie americkej spoločnosti. Prostredníctvom sociálnych sietí Rusi motivovali Američanov k podpisovaniu petícií či organizácii protestov. Cieľom bolo vyvolať konflikty a zmätok. V niektorých prípadoch IRA požiadala členov Trumpovej predvolebnej kampane o poskytnutie propagačných materiálov, či zviditeľnenie ich udalostí. V niekoľkých prípadoch im ich naozaj poslali.

Asi najprekvapujúcejšou správou je fakt, že sa dezinformačné aktivity po voľbách v roku 2016 paradoxne ešte zintenzívnili. “Po volebnom dni ruská vláda šliapla na plyn. Účty, za ktorými stála trollia farma, boli po voľbách ešte aktívnejšie, čo znovu potvrdzuje, že ohrozenie nášho demokratického procesu je omnoho väčšie, než len ojedinelý útok na voľby,tvrdí John Kelly, zakladateľ a CEO spoločnosti Graphika, ktorá sa venuje hĺbkovej analýze sociálnych sietí.

Hrozba naďalej pretrváva. Aj napriek tomu, že boli všetky známe účty spájané s trollou farmou deaktivované, výskumníci tvrdia, že 80 percent zo všetkých dezinformačných účtov je ešte stále aktívnych. Priemerne generujú viac ako milión tvítov denne.

Záver dokumentu sa venuje odporúčaniam v boji proti pretrvávajúcemu ruskému vplyvu. Zodpovednosť za transparentnosť prerozdeľuje medzi médiá, legislatívu a exekutívu. Správa varuje aj pred nelegálnymi ekonomickými aktivitami či zneužívaním osobných údajov prostredníctvom sociálnych sietí.

 

ŽIADNE KOMENTÁRE