Dezinformácie a konšpiračné teórie pred druhým kolom prezidentských volieb 2019

Pred druhým kolom prezidentským volieb sa dezinformačné média zamerali jednoznačne na Zuzanu Čaputovú.

Hlavným terčom dezinformácií a konšpiračných teórií zo strany dezinformačných médií pred prvým kolom prezidentských volieb bola Zuzana Čaputová. Podrobne sme o tom písali napríklad tu.

Dezinformácie pravdepodobne prispeli k tomu, že časť nerozhodnutých voličov sa priklonila k iným kandidátom ako k Čaputovej. Podobný efekt mohli mať aj dezinformácie pred druhým kolom. Časť nerozhodnutých voličov alebo voličov, ktorých kandidát sa do druhého kola nedostal, mohli ísť aj pod vplyvom dezinformácií voliť Maroša Šefčoviča.

Dezinformačné média vykresľovali Čaputovú už pred prvým kolom ako neautonómnu kandidátku, ktorú platia Spojené štáty a George Soros. Útočili na jej rodinných príslušníkov, či využívali antisemitské stereotypy.

Podobné to bolo aj pred druhým kolom volieb, do ktorého sa Čaputová dostala spolu so Šefčovičom. Na neho dezinformačné kanály pred druhým kolom v porovnaní s Čaputovou útočili minimálne. A takisto Čaputová, na rozdiel od Šefčoviča, na svojho protikandidáta neútočila.

Asi najrozšírenejšie bolo spochybňovanie Čaputovej koncipientskej praxe, ktoré opakovane využíval aj Šefčovič.

Dezinformácia bola postavená na tom, že Čaputová neurobila koncipientsku prax v súlade so zákonom. Šefčovič jej vyčítal hlavne to, že popri praxi mala živnosť a že ju nevykonávala v mieste advokátskej kancelárie.

Problém je v tom, že Šefčovič dnešný zákon aplikoval na obdobie Čaputovej praxe. V tom čase však tento zákon neplatil a Čaputovej vtedy zo zákona nevyplývali také povinnosti, aké stanovuje zákon dnes. Preto zákon neporušila.

Pre podrobnejšie informácie o Čaputovej koncipientskej práce pozri článok Denníka N.

Ďalšou dezinformáciou bolo tvrdenie, že Čaputovej tím počas volebného moratória pred prvým kolom šíril Rozprávku o Zuzane a tým porušil moratórium. Rozprávku o Zuzane označil za Čaputovej kampaň.

Rozprávka o Zuzane je podporný text pre Čaputovú, ktorý napísala scenáristka, režisérka a spisovateľka Eva Borušovičová a ilustrovala výtvarníčka Misha Chmeličková pre projekt Svetlo pod perinou.

Svetlo pod perinou je projekt, ktorý sa prostredníctvom motivačných príbehov snaží inšpirovať a motivovať deti k správnemu výberu ich budúcej profesionálnej cesty.

Autorky príbehu vo svojom vyhlásení uviedli, že Rozprávka pre Zuzanu nebola súčasťou kampane a publikovali ju niekoľko dní pred moratóriom.

K útokom, ktoré neboli založené na pravde, sa pridala aj organizácia Mladí sociálni demokrati, respektíve ich pobočka Prešovskí mladí sociálni demokrati, ktorí sa verejne hlásia k strane Smer-SD a vo voľbách otvorene podporovali Šefčoviča.

Prešovskí mladí sociálni demokrati začali šíriť dezinformáciu o tom, že Čaputovej brat svojím podnikaním narobil štátu obrovské dlhy.

Zdroj: FB Mladí sociálni demokrati

Čaputová na svojom Facebooku napísala, že firmu, o ktorej je dezinformácia, naozaj v roku 2015 odpredali aj s pohľadávkami štátu, ale Čaputovej brat Daniel Strapák sa exekutívne na chode firmy nepodieľal od roku 2009.

Zdroj: FB Zuzana Čaputová

Čaputová pred druhým kolom upozornila, že v jej mene sa počas moratória šíri falošná platená reklama, ktorú si však ona ani jej tím neplatí. Táto falošná reklama mala navodiť dojem, že Čaputová porušuje volebné moratórium, ktoré platenú reklamu zakazuje

Zdroj: FB Zuzana Čaputová

Okrem spomenutých dezinformácií a manipulácií sme v kampani pred druhým kolom mohli zaregistrovať aj ďalšie konšpiračné teórie, ktoré využívali klasický konšpiračný naratív o tom, že niekoho platí Soros alebo Židia.

S týmito konšpiračnými teóriami prišiel poslanec za Smer-SD a predseda parlamentného výboru pre európske záležitosti Ľuboš Blaha, ktorého teórie následne šírili dezinformačné média.

Vo videu, ktoré šírila napríklad InfoVojna, Blaha tvrdil, že Čaputovú financuje Soros, pretože niektoré Čaputovej publikácie finančne podporila Nadácia otvorenej spoločnosti (OSF). Ak by sme používali podobnú logiku, tak aj Blahov šéf Fico by mohol byť Sorosov „trójský kôň“, pretože OSF podporila aj jednu z publikácií, na ktorých príprave spolupracoval.  

Blaha sa s pomocou dezinformačných médií ako napríklad Hlavné správy či Zem a Vek  snažil okolo Čaputovej vybudovať určitý obraz židovského sprisahania, keď tvrdili, že na jej kampani pracuje aj agentúra Shaviv Strategy and Campaigns, ktorá spolupracovala aj s bratislavským primátorom Matúšom Vallom, ale aj s rakúskou krajne pravicovou stranou FPÖ.

Shaviv Strategy and Campaigns bola s Čaputovej kampaňou prepojená prostredníctvom konzultanta Michala Repu, ktorý však mal kontrakt v kampani len do októbra 2018. Odvtedy s ním bol Čaputovej tím v kontakte len neformálne. Čaputová zaplatila firme Shaviv Strategy and Campaigns v októbri za služby vyše 12-tisíc eur.

Blaha však aj z tohto dokázal skonštruovať sprisahanie. Podľa neho totiž šéf spomínanej agentúry Aron Shaviv mal mať kontakt s agentom CIA (Assadom) a mal spolupracovať aj na pokuse o štátny prevrat v Čiernej hore v roku 2016 a hodiť to na Rusov. Čaputová tak má byť podľa neho len akási „bábka“ v rukách tajomných židovských síl, ktoré sa snažia ovplyvňovať politiku po celom svete.

Hoci Šefčovič využil len niektoré zo spomenutých dezinformácií, v šírení ostatných mu pomáhali ľudia zo Smeru alebo blízki Smeru a dezinformačné médiá, ktoré sa minimálne od vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej stále viac prikláňajú k politike tejto strany a tá zase ochotne preberá ich rétoriku.

ŽIADNE KOMENTÁRE