Dezinformačné weby sa priživovali na vražde Jána Kuciaka

Februárová vražda Jána Kuciaka a jeho snúbenice je najdôležitejšou tohtoročnou témou na Slovensku. Globsec Policy Institute zisťoval, ako sa prejavila v mainstreamových aj dezinformačných médiách. Dezinformačné weby vytvorili približne desať percent obsahu, ktoré sa témy týkali.

Podľa štúdie bola vražda Jána Kuciaka a jeho snúbenice spomenutá až v 12 773 článkoch na Slovensku, v Česku a Maďarsku v období do 1. mája tohto roka. Informovanie o nej, ako aj o následných protestoch však sprevádzali dezinformácie, ktoré sa následne zo Slovenska šírili do okolitých krajín. Z viac než 12-tisíc publikovaných článkov až 1922 obsahovalo slová „Ján Kuciak“ a „protesty“ na mainstreamových aj dezinformačných weboch, 174 článkov obsahovalo slová „Ján Kuciak a „(euro)majdan“.

Približne desatina článkov sa teda venovala Kuciakovi v súvislosti s následnými protestmi, ktoré spustila jeho smrť. A v necelých desiatich percentách z nich sa objavili aj špekulácie o súvise jeho úmrtia s úmyslom vyvolať na Slovensku majdan, čiže revolúciu podobnú tej na Ukrajine, ktorú sprevádzala vlna násilia.

Na maďarskej dezinformačnej scéne táto kauza nebola v sledovanom období takmer vôbec reflektovaná. Objavili sa len dva články publikované Maďarskou robotníckou stranou, podľa ktorých sa medzinárodné liberálne kruhy pokúšali ohroziť národnú suverenitu tým, že tlačili na odstúpenie vtedajšieho premiéra, ministra vnútra a policajného prezidenta. Provládne médiá sa téme taktiež takmer vôbec nevenovali, čo analytici pripisujú faktu, že Kuciakova vražda mohla byť nimi vyhodnotená ako príliš politicky citlivá, a teda aj nevhodná pred blížiacimi sa voľbami. Hlavným zdrojom informácií sa teda stali nezávislé médiá.

V Českej republike bolo uverejnených 2680 článkov, z toho 309 na dezinformačných weboch. Obľúbenými témami v súvislosti s vraždou boli prepojenie na Georga Sorosa v 59 článkoch či (euro)majdan v 65 článkoch. Už 27. februára, čiže deň po uverejnení prvých informácií o úmrtí mladého páru, prišla stránka Aeronet s prvou konšpiračnou teóriu o nadchádzajúcej revolúcii na Slovensku. Podľa nej mala byť vražda novinára využitá na rozpútanie farebnej revolúcie a Slováci mali skandovať heslá, ktoré by im pripravili neziskovky v spolupráci so Sorosovými fondami a americkým veľvyslanectvom.

Aeronet prepokladal, že revolúcia môže viesť až k rozpadu územnej celistvosti Slovenska či k uchopeniu moci americkými elitami spolu s maďarskými nacionalistami. Ako čas ukázal, táto bláznivá teória mala od pravdy ďaleko. Protesty prebehli v pokoji a organizovali ich obyčajní ľudia, za ktorými nestáli žiadne organizácie.

V prípade protestov, ktoré boli reakciou na zabitie Kuciaka a situáciu v krajine, českí dezinformátori za nimi videli buď Sorosa, alebo Európsku úniu pod vedením Nemecka a Francúzska, ktorí chcú destabilizovať strednú Európu. Soros mal podľa nich financovať aj protesty, ktoré sa v tom čase konali v Česku proti Zdeňkovi Horáčkovi z Komunistickej strany.

Slovenské weby uverejnili 9127 článkov, z toho 1053 bolo na dezinformačných stránkach. 457 z nich špekulovalo o štátnom prevrate, 246 spomenulo Sorosa a 61 dávalo Jánovu vraždu do súvisu s (euro)majdanom. Značný počet článkov sa venoval aj vyjadreniam Roberta Fica o možnom prevrate či zasahovaní Sorosa. Na sprisahanecké teórie bývalého predsedu vlády reagovali mainstreamové aj dezinformačné médiá.

Dva dni po odhalení úmrtia dvojice Aeronet zverejnil hoax, podľa ktorého na Slovensko priletel Macello Fabiani, pravá ruka Georga Sorosa, aby osobne dozrel na protesty. Článok dostal viac než 3000 komentárov a množstvo zdieľaní napriek tomu, že celá informácia bola výmysel a Fabiani neexistuje. Zmienka o Fabianim sa vyskytla vo všetkých troch krajinách, ale v dosť nízkom počte. V Česku však išlo o tretí najzdieľanejší článok k téme vraždy Kuciaka. Mainstreamové médiá o Fabianim informovali tiež, ale jasne zdôraznili, že ide o výmysel.

ŽIADNE KOMENTÁRE