Európa nedáva dosť peňazí na boj proti propagande

Kým európskej jednotke určenej na boj proti šíreniu propagandy chýbajú peniaze aj ľudia, Facebook a Google sa snažia obmedziť falošné správy.

Jednotku East Stratcom Taskforce v roku 2015 založila Európska únia s cieľom zastaviť šírenie propagandy. Jej hlavným “protivníkom” má byť ruská dezinformačná kampaň, ktorá sa naplno rozbehla počas ukrajinskej krízy a tiež propaganda takzvaného Islamského štátu.

Analytici jednotky od jej založenia odhalili vyše 2500 falošných správ. Ich zdrojom často bývajú ruská štátna televízia Russia Today a server Sputnik. Dezinformácie potom ďalej šíria rôzne proruské weby a blogy. Ich cieľom je podkopať medzi Európanmi dôveru vo vlády, liberálne hodnoty a európske inštitúcie. Jednotka na začiatku roka vydala aj varovanie pred zintenzívnením dezinformačnej kampane pred blížiacimi sa nemeckými parlamentnými voľbami.

Napriek aktívnemu pôsobeniu však nie je schopná byť šíriacej sa propagande rovnocenným protivníkom. Kým Rusko na svoje propagandistické operácie šírené v niekoľkých jazykoch ročne minie až jednu miliardu dolárov, v európskej skupine pracuje 11 ľudí bez vlastného rozpočtu. Spoliehajú sa len na príspevky členských krajín Únie. Keď na konci minulého roka požiadali o zvýšenie rozpočtu o 800-tisíc eur, Európsky parlament žiadosť zamietol.

Keďže sa v roku 2017 uskutočnia dôležité voľby (vo Francúzsku prezidentské, v Nemecku parlamentné), dostala jednotka v januári predsa len prísľub, že zvýšia jej rozpočet aj počet zamestnancov.

Kým East Stratcom Taskforce má problémy, v posledných mesiacoch sa dostáva do popredia boj proti dezinformáciám a falošným správam v dvoch technologických gigantoch z USA. Vlastné plány na ich odhaľovanie má Facebook aj Google.

Zatiaľ čo v prípade Facebooku sme už písali o zavedení možnosti označiť príspevok na sociálnej sieti ako dezinformačný, Zuckerbergova spoločnosť teraz prichádza s ďalšími novinkami. Tentoraz sa týkajú algoritmov, ktoré vyberajú, aké novinky a správy sa používateľom zobrazujú ako aktuálne správy.

Doteraz bol tento algoritmus prispôsobený zvyklostiam každého užívateľa, po novom sa však budú všetkým v jednom regióne zobrazovať rovnaké správy. Hlavným cieľom zmeny má byť zastavenie zobrazovania falošných správ. Doterajší individuálny algoritmus často ľuďom na základe ich predchádzajúcej aktivity ukazoval hoaxy alebo dezinformačné informácie.

Google zas už od novembra 2016 vyradil zo svojej reklamnej siete stránky, ktoré obsahujú falošné správy. Firma za dva mesiace zasiahla proti 340 portálom, ktoré porušovali jej pravidlá. Vydávali napríklad skresľujúce alebo falošné novinky, zahmlievali informácie o svojom vydavateľovi, autorovi alebo hlavnom účele svojho pôsobenia. Pomocou reklamy dokážu aj malé stránky často získať až tisíce dolárov. Napríklad macedónsky tínedžer vydávaním rôznych falošných správ a hoaxov súvisiacich s Donaldom Trumpom za šesť mesiacov zarobil minimálne 60-tisíc dolárov. Pomohlo mu, že jeho príspevky medzi sebou masovo šírili Trumpovi fanúšikovia.

ŽIADNE KOMENTÁRE