Kauzu Cambridge Analytica vyšetrujú už aj India, Nigéria a Keňa

Kauzu Cambridge Analytica vyšetrujú už aj India, Nigéria a Keňa

Úniky dát z Facebooku vyvolali najväčšiu pozornosť v USA a Veľkej Británii, ale výsledky volieb mohli ovplyvniť aj v iných krajinách.

Nielen americký Kongres prešetruje kauzu uniknutých dát z Facebooku. Ich využitie spoločnosťou Cambridge Analytica mohlo mať vplyv aj na výsledok volieb v Indii, Nigérii či Keni.

Zakladateľ Facebooku Marc Zuckerberg už vypovedal pred americkými poslancami. Rovnakú možnosť zvažoval aj indický minister spravodlivosti Ravi Shankar Prasad. Facebook zareagoval prešetrením závažnosti rozsahu uniknutých dát užívateľov v Indii.

správe predloženej ministerstvu Facebook napísal, že aplikáciu „thisisyourdigitallife“ (okolo ktorej sa prípad točí) si v Indii nainštalovalo 335 ľudí, čo predstavuje 0,1 percenta užívateľov, ktorí si ju nainštalovali na celom svete. Na základe, že toho aplikácia dokázala získavať aj dáta priateľov tých, ktorí si ju nainštalovali, však dotknutých ľudí v Indii teoreticky mohlo byť až 562 120. V Indii používa Facebook viac ako 250 miliónov ľudí.

Christopher Wylie upozornil na potenciálne zneužitie dát Cambridge Analytica v jej dcérskej firme Strategic Communications Limited v Indii, ktorá robila osobnostné a volebné prieskumy počas najmenej šiestich volieb v Indii medzi rokmi 2003 až 2012. Minister Prasad tvrdí, že prostredníctvom tejto firmy bola konkurenčná strana Indický národný kongres prepojená na Cambridge Analytica.

Podozrenie z ovplyvňovania volebných výsledkov prostredníctvom Cambridge Analytica existujú aj v Nigérii. Podľa hovorcu prezidenta Garba Shehu jej sesterská spoločnosť Strategic Communication Laboratories zorganizovala zhromaždenia a kampane s cieľom odradiť voličov opozície vo voľbách 2007. V druhom prípade podľa neho odcudzila osobné dáta terajšieho prezidenta Muhammada Buhariho vo voľbách 2015.

Podobný prípad rieši aj Keňa. Riaditeľ Cambridge Analytica Mark Turnbull vo filmovej reportáži priznal, že firma zohrávala hlavnú úlohu v prezidentskej kampani v rokoch 2013 a 2017, v ktorých zvíťazil Uhuru Kenyatta. Podľa Turnbulla firma dvakrát zmenila imidž Kenyattovej strany, písala jeho prejavy v kampaniach a dvakrát uskutočnila prieskum na 50-tisíc ľuďoch, aby zistila priania a obavy Kenyattových voličov.