„Poď, si na rade v klamaní.“ Kameraman na dôchodku opísal pomery v ruskej štátnej televízii

Propagandu v prospech Putinovho režimu robia podľa bývalého zamestnanca aj novinári, ktorí s ním nesúhlasia. Dôvodom sú peniaze.

Predtým ako v roku 2016 odišiel do dôchodku, Leonid Krivenkov pracoval ako kameraman v ruskej spravodajskej televízii Rossija 24 desať rokov. Pôsobil v Štúdiu 7, ktoré sa venuje vysielaniu živých prenosov a nahrávaniu rozhovorov s vedúcimi osobnosťami politického života.

Pre webový portál Rádia Slobodná Európa poskytol rozhovor, v ktorom odhalil praktiky, ktorými Kremeľ zasahuje do spravodajstva.

Uviedol, že veľká väčšina spravodajcov si uvedomuje, že neraz kriví informácie a zavádza divákov, režiséri a moderátori si s vtipom hovorili, že sú na rade v klamaní. Často ani nepodporujú súčasný režim zosobnený prezidentom Vladimirom Putinom. Prečo sa tak správajú?

Pre peniaze.

Podľa Krivenkova sú oficiálne platy veľmi nízke, v televízii však funguje dômyselný systém bonusov a rôznych prilepšení, ktoré dokážu plat aj niekoľkokrát znásobiť. Ak sa však niekto začne správať v rozpore s predstavami vedenia, jednoducho mu je vyplatená základná mzda vo výške 6 860 rubľov (91 eur), čo je aj na ruské pomery nízky plat. Obzvlášť pre ľudí žijúcich v Moskve, ktorá patrí medzi najdrahšie mestá na svete.

„Mnoho ľudí je z regiónov, do Moskvy sa prisťahovali a zobrali si hypotéky na bývanie,“ priblížil Krivenkov. Základné platy by tak nestačili ani na splátky hypotéky.

Pri otázke na zvláštne situácie si penzista spomenul na bizarnú udalosť z roku 2011, keď sa konali parlamentné voľby.

„Z Kremľa prišli inštrukcie, koľko percent hlasov získala strana Jednotné Rusko (62,32 percenta). Po otázke editora, aké čísla majú ukázať pri ostatných stranách, prišla inštrukcia, že reálne namerané čísla,“ spomína Krivenkov s tým, že editor nemal chuť sa hádať. Vo výsledku však súčet ziskov všetkých strán výrazne presahoval 100 percent.

Jednotné Rusko „získalo“ 62,32 percenta hlasov, zisky ostatných strán sú nasledujúce: 31,11%, 17,22%, 11,72%, 4,55%, 1,38% a 0,66%.

Krivenkov opísal aj nepríjemný incident, ku ktorému došlo počas jednej z televíznych diskusií. Hostia v rôznych reláciách sú starostlivo vyberaní a vo všeobecnosti sa vie, aké výroky od nich možno očakávať. „Bol tu veľký škandál, keď sme mali hosťa v relácii o použití chemických zbraní v Sýrii,“ spomenul si bývalý kameraman. „Začal však rozprávať o tom, ako Asadov režim vyrába a používa chemické zbrane (čo je v rozpore s tvrdeniami ruskej a sýrskej propagandy), na čo bol počuť krik editora, ktorý vyzýval moderátora, aby hosťa umlčal.“

Tento hosť sa už viac na obrazovke neobjavil.

Spomenul aj príhodu s autorom textu ruskej hymny Sergejom Michalkovom. Práve sedel v lietadle, ktoré malov krátkom čase odletieť, no televízia s ním potrebovala narýchlo urobiť rozhovor. Editor volal do Kremľa, odlet sa posunul o 30 minút a Michalkov poskytol televízii rozhovor.

Krivenkov tiež povedal, že editori často dostávajú telefonáty od ľudí z Kremľa, ktoré „opravujú“ niektoré správy, niekedy úplne v rozpore s tým, čo odznelo v spravodajskom bloku predtým.

Krivenkova spoveď len potvrdzuje, že striktná kontrola štátnych médií je kľúčovým faktorom udržania sa prezidenta Vladimira Putina pri moci. Veľká väčšina Rusov sa totiž stále spolieha na informácie z televízie, preto je pre Kremeľ ich kontrola taká dôležitá.

ŽIADNE KOMENTÁRE