Ruské ministerstvo obrany sa opäť pokúsilo prekrútiť históriu

Andrej Danko cez víkend tvrdil, že prekrúcanie histórie augusta 1968 v ruskej televízii Zvezda bolo zlyhaním jednotlivca. Takéto zlyhania sa v skutočnosti opakujú.

Internetový portál ruského ministerstva obrany Zvezda zverejnil článok dezinterpretujúci udalosti augusta 1968. Vpád vojsk Varšavskej zmluvy do Československa podľa neho odvrátil Západom organizovaný puč. Propagandistický článok kritizovali aj predstavitelia českej a slovenskej diplomacie.

„Vstup vojsk do Československa (v roku 1968) nedovolil Západu uskutočniť štátny prevrat podľa technológie uskutočnenej za ‚zamatových‘ revolúcií a zachoval na viac ako 20 rokov život v mieri za súhlasu všetkých národov Varšavskej zmluvy,“ píše autor Leonid Maslovskij. Článok po protestoch z webu stiahli.

Najskôr ho kritizoval český minister zahraničných vecí Lubomír Zaorálek. Podmienkou zlepšenia vzťahov medzi Českom a Ruskom podľa neho je, „aby ruské médiá spojené s vládnymi inštitúciami nezverejňovali stanoviská, ktoré sú hrubým prekrútením a dezinterpretáciou udalostí roka 1968 v ČSSR. Nechceme počúvať (čítať), že sme v roku 1968 čelili Západom organizovanému puču“. 

Text rozhneval aj českého prezidenta Miloša Zemana, ktorý inak presadzuje nadštandardné vzťahy s Ruskou federáciou. Práve v čase jeho zverejnenia bol na návšteve v Moskve. Tvrdil, že článok je urážkou českého národa a pred stretnutím s premiérom Medvedevom požiadal, aby sa od neho ruská vláda dištancovala. Varoval, že Inak pôjde o „vážne narušenie česko-ruských vzťahov“.

Proti falzifikácii historických udalostí sa ohradilo aj slovenské ministerstvo zahraničia. Vo svojom stanovisku kritizovalo „opakujúce sa pokusy ruských médií o falzifikáciu historických udalostí spojených s inváziou vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968“. Paradoxné je, že len pár dní pred publikovaním článku vystúpil v ruskej Štátnej dume predseda slovenského parlamentu Andrej Danko, ktorý vyzýval „rozvíjať spoločne náš slovanský svet“. Prezident Andrej Kiska pritom v rovnakom čase v Európskom parlamente varoval pred ruskou propagandou: „Bola by škoda nechať európsky projekt zlyhať pre našu neschopnosť zastaviť šírenie podvodov a falošných správ.“

Štátny tajomník rezortu Ivan Korčok na svojom Twitteri reagoval podobne: „Ostro prostestujem proti hrubému prekrucovaniu dejín a úmyselným dezinformáciám súvisiacim s okupáciou Československa v roku 1968, ako ich publikujú niektoré ruské médiá. Pravdu si nemožno podrobiť propagandou!“

Aj druhého štátneho tajomníka toho istého rezortu Lukáša Parízka článok s názvom Československo by malo byť vďačné ZSSR za rok 1968: história Pražskej jari pohoršil: „Sú to veľmi nešťastné vyjadrenia. Ja som tie články videl a myslím si, že nadpis sám o sebe je už taký dosť poburujúci, takže my určite budeme vyžadovať reakciu a odôvodnenie z ruskej strany.“ Avizoval, že sa v tejto veci obráti na ruského veľvyslanca na Slovensku.

Parízek ohľadom šírenia dezinformácií o auguste 1968 ruskými médiami upozornil, že to „nie je prvý prípad, vy veľmi dobre viete, aké sú médiá“. Predseda SNS Andrej Danko v nedeľu tvrdil, že text na Zvezde je zlyhaním jednotlivca.

Toto médium je v skutočnosti známe systematickým šírením ruskej propagandy. Napríklad v približne rovnakom čase Zvezda „zahviezdila“ ďalším zavádzajúcim článkom. Tvrdila v ňom, že počas Medzinárodného bezpečnostného fóra v Halifaxe generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg vyhlásil, že dvere pre vstup Ukrajiny a Gruzínska do NATO sú zatvorené. V skutočnosti však na oficiálnej stránke Aliancie Stoltenberg vyslovil plnú podporu pre reformný proces Ukrajiny za účelom vstupu do Aliancie.

Ani škandalózne dezinterpretácie udalostí augusta 1968 v ruských štátnych médiách nie sú až také výnimočné. V roku 2015 napríklad ruská štátna televízia Rossija 1 odvysielala dokument,  ktorý obhajoval inváziu vojsk Varšavskej zmluvy do Československa. Dôvodom mala byť ochrana pred vpádom vojsk NATO: „NATO sa chystalo vtrhnúť do Československa, do Prahy. Boli tam už pripravené jednotky.“

ŽIADNE KOMENTÁRE