Turecko šíri propagandu na Twitteri

Turecko šíri propagandu na Twitteri

Aj Ankara si uvedomila, že propaganda na sociálnych sieťach je veľmi účinná a lacná zbraň.

Keď turecká armáda začiatkom októbra vtrhla do severovýchodnej Sýrie, rozpútala sa na internete informačná operácia. Aj v Turecku si totiž uvedomili, že propaganda na sociálnych sieťach je veľmi účinná a pritom lacná zbraň.

Na sociálnych sieťach sa začali šíriť desiatky správ a obrázkov, ktoré mali slúžiť na vyjadrenie podpory tureckej armáde. Množstvo účtov, ktoré vznikli až v septembri, zdieľalo pozitívne, ale zavádzajúce obrázky o tureckých vojakoch. Tvíty boli prelinkované cez hashtagy #TurkishArmyForThePeace a #TurkeyIsJustKillingTerrorists. Mnoho týchto účtov pochádzalo z Blízkeho východu.

Na Twitteri a Instagrame sa hneď objavilo množstvo fotografií, na ktorých tureckí vojaci objímajú bábätká, dávajú jedlo deťom alebo pomáhajú starým ženám. Fotografie mali tisíce vzhliadnutí a následne aj veľké množstvo zdieľaní. Cieľom bolo ukázať tureckú inváziu v pozitívnom svetle.

Lenže na fotografiách neboli len tureckí vojaci, a nie všetky pochádzali z miesta bojov alebo z tohto obdobia. Napríklad fotografia, na ktorej vojaci podopierajú staršiu ženu, vznikla v roku 2010 a sú na nej pakistanskí vojaci, ktorí pomáhajú obyvateľom počas záplav. Podobne fotografia, na ktorej turecký vojak dáva napiť malému dieťaťu. Pochádza z roku 2015 a fotograf agentúry AP na nej zachytil sýrske dieťa po prekročení tureckej hranice.

Zdroj: AP

Kampaň sa začala hneď po tom, ako americký prezident Donald Trump oznámil, že stiahne americké jednotky zo Sýrie. Týmto rozhodnutím umožnil Turecku začať s ofenzívou proti Kurdom.

Na sociálnych sieťach sa objavila aj propaganda z prokurdskej strany, ale boli to väčšinou správy, ktoré zdieľali jednotlivci. Jednou z nich bola aj fotografia dievčaťa s ťažkými popáleninami na tvári. V skutočnosti ide fotografiu jemenského dievčaťa zasiahnutého výbuchom fosforovej bomby. Snímku urobil fotograf agentúry Reuters v roku 2015.

Kým správy podporujúce Kurdov sa šírili z jednotlivých účtov, v prípade správ podporujúcich tureckú operáciu išlo o koordinovanú sieť vzájomne prepojených účtov. Požadovaný obsah šírili prostredníctvom trendových hashtagov. Podľa analýzy technologickej spoločnosti VineSight išlo o šesť účtov, ktoré vzájomne a s určitou pravidelnosťou zdieľali jednotlivé správy a obrázky. Riaditeľ spoločnosti Gideon Blocq tvrdí, že ide o automatizované účty, ktoré slúžia na aktívne šírenie správ.

Hovorkyňa Twitteru Liz Kelleyová však agentúre AP povedala, že firma nezaznamenala žiadne dôkazy o tom, že by išlo o koordinované zdieľanie nepravdivých informácií.

Analýza viacerých účtov, ktorú urobila spoločnosť VineSight, však dokazuje, že o automatizované účty išlo a väčšina z nich sa nachádza v Pakistane. Podľa VineSight síce nie je možné z verejných zdrojov zistiť, kto je ich vlastníkom, ale na vybudovanie a fungovanie takejto siete je potrebné mať dostatočné zdroje.