USA: vzdelaním proti propagande

Falošné správy zaplavujú Spojené štáty. Neprichádzajú s nimi len médiá, ale aj vláda. Preto vzrástla aj potreba vzdelávania v oblasti rozpoznávania pravdy od zavádzania.

Asi väčšina ľudí zachytila, že prezident Donald Trump počas svojho prejavu na Floride obhajoval svoj postoj k migrantom a nezabudol uviesť konkrétne príklady, ktoré „dokazujú“, že títo ľudia predstavujú pre krajinu skutočné riziko. Jedným z nich bol útok vo Švédsku, ku ktorému v skutočnosti nikdy nedošlo. Nie je to však zďaleka jediný príklad, keď významný politik vo svojom prejave uviedol chybné, prekrútené alebo úplne vymyslené informácie.

Spojené štáty však nečelia len prekrúteným informáciám z úst ich vlastných politikov, ale aj „propagandistickej vojne“ medzi nimi a  Ruskom. Snaha o zväčšenie vplyvu Kremľa sa prejavila ešte počas volieb – podporou kandidatúry Donalda Trumpa a predovšetkým metódami tejto podpory. Nešlo len o zverejňovanie informácii o jeho protikandidátke Hillary Clintonovej, ale aj o úzku komunikáciu medzi Trumpovým volebným tímom a ruskými agentmi. Putinov hovorca Dmitrij Peskov však pred pár dňami vyhlásil, že ide o informácie, ktoré si vymysleli médiá a nie sú postavené na žiadnych reálnych základoch.

Ako sa má teda mladý Američan zorientovať v prívale protichodných informácii a zistiť, aká je skutočnosť? Okrem Facebooku a ďalších sociálnych sietí a médií sa teraz do boja proti hoaxom a dezinformáciám zapojili aj školy – od základných až po vysoké. Napríklad na Kean University v New Jersey začali vyučovať mediálnu gramotnosť. Vedúci tohto kurzu Pat Winters Lauro vyhlásil, že „len vzdelanie môže vyriešiť tento problém“.

Budúcnosť ukáže, nakoľko bol tento projekt úspešný a koľko ľudí skutočne ovplyvnil. V čase, keď minimálne jeden zo štyroch obyvateľov Spojených štátov čerpá informácie práve z internetu – pričom väčšina z týchto ľudí číta zvyčajne len jednu (alebo obmedzený počet) stránok – je potreba kritického myslenia kľúčová. Študenti sú s novými hodinami zatiaľ spokojní, ale sám Lauro priznáva, že niekedy je aj vnímanie reality viac vecou uhla pohľadu, a aj preto je komunikácia s jeho žiakmi občas náročnejšia.

ŽIADNE KOMENTÁRE