WhatsApp vs. dezinformácie – 1:0. Nová regulácia obmedzuje šírenie fake news

WhatsApp vs. dezinformácie – 1:0. Nová regulácia obmedzuje šírenie fake news

Jedna z obľúbených komunikačných aplikácií boduje v boji proti dezinformáciám. V januári tohto roku spoločnosť Whatsapp zaviedla novú formu regulácie konverzácií s cieľom zabrániť šíreniu fake news. Podľa najnovšej štúdie je inovácia úspešná.

O novej aktualizácii sme písali tesne po jej spustení. Nikto vtedy nevedel, či obmedzenie preposielania identických správ bude mať nejaký reálny vplyv na šírenie dezinformácií. Pôvodne Whatsapp umožňoval preposlať identickú správu až 256 kontaktom, od januára ju pošlete už len piatim. 

Po viac ako pol roku sa ukázalo, že rýchlosť šírenia informácií sa zásadne obmedzila a celkový počet preposielaných správ sa znížil o 25 percent.

Portál Technology Review predstavil túto štúdiu, ktorá dokazuje viditeľné spomalenie šírenia fake news v porovnaní so stavom pred inováciou. Autori výskumu však nemali prístup ku súkromným konverzáciám. Analýza sa preto zamerala na veľké verejné skupiny v Brazílii, Indii a Indonézii, ku ktorým sa môže používateľ bez problémov pridať, a preto sú čím ďalej tým viac populárne aj medzi politikmi na šírenie ich posolstiev.

Aj napriek evidentnému obmedzeniu šírenia dezinformácií po januárovej inovácii výsledky stále nie sú uspokojivé. Výskum poukazuje aj na to, že 80 percent fake news zmizne do dvoch dní od ich vzniku, no stále je to dosť na to, aby zasiahli veľkú časť používateľov. Autori štúdie navrhli ďalšie opatrenia, medzi nimi napríklad cielené blokovanie určitých druhov správ či konkrétnych používateľov.

Kým v Európe a USA majú väčší vplyv sociálne siete ako Facebook alebo Twitter, v Latinskej Amerike sú to práve komunikačné aplikácie ako Whatsapp. Posledné trendy však dokazujú, že aj v západnej demokracii sa môže stať jednoduchá komunikačná aplikácia rizikovou. V apríli tohto roku zažilo Španielsko pred parlamentnými voľbami dezinformačnú smršť práve prostredníctvom verejných skupín na Whatsappe. Spoločnosť naďalej plánuje bojovať s dezinformáciami, a preto skúša v Indii ďalšiu inováciu v podobe fact-checkingových služieb.