Konšpiračný časopis v najbližších dňoch vyradí z ponuky ďalší veľký reťazec.
Obchodné reťazce na Slovensku donedávna nemali problém s predajom médií, ktoré v spoločnosti šíria nenávisť, konšpiračné teórie a antisemitizmus. Zmenilo sa to, až keď bloger Jakub Goda v júni upozornil Billu na Facebooku. Napísal vtedy, že pri pohľade na magazín Zem a vek ho “prechádza chuť na jedlo”. Billa sa následne rozhodla Zem a vek vyradiť z predaja.
V časti spoločnosti si za to firma vyslúžila kritiku z údajného obmedzovania slobody prejavu a cenzúry. Billa obvinenia z cenzúry odmietla a odvolala sa na svoju obchodnú politiku.
V prípade Tesca ide o podobný scenár. Na predaj konšpiračného magazínu Zem a vek tentoraz upozornil Peter Hajdin z agentúry Komplot Advertising. Aj on sa rozhodol osloviť Tesco priamo na Facebooku:
„Považujem to za veľmi zlý signál a nedobrý príklad zo strany takého veľkého predajcu, ako je váš reťazec. Ocením, keď sa rozhodnete podobné médiá stiahnuť z predaja. Kým sa tak nestane, budem nakupovať inde a na túto skutočnosť budem upozorňovať aj svojich blízkych.“
Tesco sa spočiatku zdráhalo pristúpiť k radikálnemu riešeniu a nechcelo časopis z predaja vyradiť. Argumentovalo tým, že sa snaží vystupovať apoliticky a poskytnúť zákazníkom širokú škálu periodík s rôznym zameraním a obsahom bez akejkoľvek cenzúry a obmedzovania slobody slova a tlače. Zmena v postoji nastala až po niekoľkomesačnej kritike na sociálnych sieťach. Firma oznámila, že úplné zastavenie predaja je otázkou najbližších dní.
Po tom, ako s predajom skončili Billa a Tesco, vo svojich predajniach Zem a vek predávajú ešte Kaufland, Delia a Terno. Spomedzi týchto reťazcov sa zatiaľ vyjadril len Kaufland, ktorý aktuálne neuvažuje o stiahnutí časopisu z predaja. Argumentuje podobne ako ešte nedávno Tesco a odvoláva sa na podporu slobody prejavu a zákaz cenzúry.
Zem a vek vyhlásil, že za rozhodnutím Tesca je tlak finančných a politických skupín. Mesačník tvrdí, že napriek nemu sa predajom časopisu darí a v roku 2018 sú vyššie ako predtým.