Facebook zakáže v USA Trumpovu armádu

Facebook zakáže v USA Trumpovu armádu

V poslednom období začal Facebook odstraňovať reklamy s nebezpečnými či zavádzajúcimi tvrdeniami o voľbách v USA. Najnovšie chce úplne prestať zobrazovať politickú reklamu po uzavretí volebných miestností 3. novembra. Opatrením plánuje zabrániť chaosu a dezinformáciám, ktoré sprevádzajú celú predvolebnú kampaň.

Mark Zuckerberg, výkonný riaditeľ Facebooku, sa ešte na začiatku roka 2020 bránil rozhodnutiu kontrolovať obsah reklamných príspevkov, čo zdôvodnil okrem iného slobodou prejavu. Po tomto vyjadrení ostal za neoverovanie správnosti faktov pod verejným tlakom. Nakoniec spoločnosť rozhodla o novej volebnej politike, a to že budú týždeň pred voľbami blokovať politické reklamy.

Dezinformácie označia štítkami

Proaktívnejší prístup ochrany sa prejaví pri príspevkoch kandidátov na prezidenta, ktoré budú spochybňovať oficiálny výsledok. Rovnako označia aj príspevky, ktoré budú hovoriť o predčasnom víťazstve kandidáta. Štítky majú mať oznámenie s informáciou, že výsledky volieb ešte neboli ohlásené, prípadne uvedú správne meno víťaza.

Zmeny, ktoré ohlásil zakladateľ siete pred niekoľkými dňami, okrem úsilia chrániť integritu volieb, tiež vyjadrujú kritický stav volieb, keďže medzi Donaldom Trumpom a jeho oponentom Joe Bidenom vzrastá napätie. Facebook rovnako uviedol, že na zmiernenie nepokojov odstráni všetky skupiny, stránky alebo instagramové účty, ktoré sú spojené s QAnon, pro-Trumpovským konšpiračným hnutím.

Trumpova armáda zablokovaná

Aj keď zmeny ohlásili len minulý mesiac a stanovili ich za svoju konečnú politiku, Zuckerberg opäť oznámil nové sprísňovanie kontroly. Najväčšia sociálna sieť na svete tak nakoniec nepovolí všetky politické reklamy ani po uzavretí volebných miestností. Ako dlho toto pozastavenie potrvá, však neuviedla.

Spoločnosť tiež zruší obsah s výzvami, aby sa ľudia zapojili do sledovania hlasovania a používa v nich „militarizovaný jazyk“. Cieľom týchto príspevkom má byť zastrašenie voličov či úradníkov. Viceprezidentka pre obsahovú politiku Facebooku Monika Bickert poznamenala, že sa zakážu príspevky, v ktorých sa nachádzajú slová ako „armáda“ alebo „bitka“.

Pravdepodobne tak priamo reagujú aj na vyhlásenie Donalda Trumpa mladšieho. Ten v septembri zverejnil video s miliónmi pozretí, v ktorom vyzval priaznivcov, aby sa prihlásili k armáde jeho otca.

Nech sa neopakuje história

Týmto krokom sa chce Facebook vyhnúť volebnému fiasku, ktoré sa stalo v roku 2016. Vtedy Rusko využívalo sieť na šírenie dezinformácií a destabilizáciu amerických voličov. Odvtedy Facebook minul miliardy dolárov na bezpečnosť.

Zuckerberg už predtým vyjadril znepokojenie nad nárastom počtu poštových lístkov v dôsledku pandémie. Vanita Gupta, prezidentka a výkonná riaditeľka Konferencie o vedení občianskych a ľudských práv (The Leadership Conference on Civil and Human Rights), uviedla, že kroky Facebooku sú dôležité na „boj proti dezinformáciám a predčasnému zverejneniu volebných výsledkov pred započítaním každého hlasu.“

Viacerí však uvádzajú, že Facebook reaguje neskoro a zmeny sú slabé. Skupina pre slobodu internetu Fight fot the Future a senátorka Elizabeth Warren, bývalá poradkyňa exprezidenta Baracka Obamu, napísala, že aj keď sa politické reklamy zakazujú, zároveň sa zlepšuje algoritmus na nábor ľudí do skupín plných dezinformácií.