Rusi núkali peniaze za talianske ďakovné videá

Niektorí aktéri z videí, ktoré sa objavili aj na slovenských dezinformačných weboch majú rodinné alebo podnikateľské väzby na Rusko.

Taliansko aktuálne stále patrí k najpostihnutejším krajinám koronavírusom. Zomrelo tam už viac ako 22-tisíc ľudí a nakazených je viac ako 168-tisíc ľudí. Preto mu mu pomáha mnoho krajín, či už dovozom zdravotníckeho materiálu alebo starostlivosťou o talianskych pacientov. 

Ku krajinám, ktoré pomohlo Taliansku sa pripojilo aj Rusko. To poslalo hneď niekoľko lietadiel materiálu rôzneho druhu. Avšak podľa samotných Talianov až 80 percent zdravotníckeho materiálu bolo nepoužiteľných. 

Napriek tomu Rusi spojili túto „pomoc“ s masívnou propagandou. O nej sme písali napríklad tu.

Po zverejnení informácií, ktoré spochybňovali obsah a účel ruskej „pomoci“ sa dokonca cez Facebook hovorca ruského ministerstva obrany vyhrážal novinárom, ktorí tieto informácie zverejnili.  

Taliani taktiež Rusov obvinili z toho, že spolu s doktormi poslali do Talianska aj mnoho špiónov. Ruské ministerstvo obrany však tieto obvinenia popreli a označili ich za “rusofóbne fake news studenej vojny”.

Kremeľ dokázal na svoju propagandu využiť aj rôzne videá, v ktorých „obyčajní“ Taliani ďakovali Rusom za pomoc, púšťali na uliciach ruskú hymnu a menili vlajky Európskej únie za ruské.  

Peniaze za natočenie videa

Taliansky denník la Repubblica píše, že Rusi žijúci v Taliansku ponúkali miestnym Talianom za natočenie ďakovného videa Rusku a Putinovi odmenu až do výšky 200 eur. 

Komunikácia mala prebiehať cez WhatsApp a používatelia mali pochvalné videá zverejniť na Twitteri, Facebooku alebo Instagrame. Za lepšie videá mohli dostať až 200 euro, za pochvalné texty menej. 

La Repubblica zatiaľ nevedela určiť, či to je všetko súčasťou koordinovanej štátnej stratégie. Ruská ambasáda v Ríme vyhlásila, že o ničom nevedia a považujú to za ďalšiu provokáciu. 

Virálne videá vyrábali ľudia napojení na Rusko

Na niektoré virálne videá, ktoré ďakujú Rusku, sa zamerala ruská verzia BBC. Ako zistila, tak za nimi stoja ľudia s personálnymi, či finančnými väzbami na Rusko. Medzi ďalšími proruskými „influencermi“ boli aj krajne pravicoví aktivisti, ktorí preferujú Putinov štýl politiky a odmietajú Európsku úniu. 

Ako jeden z príkladov uvádza BBC prípad podnikateľa Federica Canea. Ten vo svojej firme vymenil vlajku EÚ za ruskú. Ako sa však ukázalo, tak Cane obchoduje aj s ruskými firmami, ako je napríklad SDS. Navyše vo svojej firme má aj vlajky ostatných krajín, aby mohol nimi privítať zahraničných obchodných partnerov.

Podľa jeho Facebooku je mimoriadne silným fanúšikom Vladimira Putina a pravidelne zdieľa správy v ruskom a bulharskom jazyku s kritikou Európskej únie. Jeho video s výmenou vlajok malo na Facebooku viac ako 44-tisíc zdieľaní. 

Tieto a podobne ladené videá obratom využili ruské štátne média, ktoré domácemu publiku ponúkajú obraz európskeho obdivu k Putinovi. Tým sa snažia zlepšovať jeho imidž a podporiť aktuálne klesajúcu podporu. 

Manipulatívne videá zdieľali aj slovenské dezinformačné média (napr. Hlavné správyMagazín 1), ktoré dlhodobo vyjadrujú obdiv ku Kremľu.

Ako je to s ruskou hymnou v talianskych uliciach?

Videá, na ktorých znela v talianskych uliciach ruská hymna sa taktiež stali populárnymi na sociálnych sieťach a propagovali ich aj ruské štátne média.

BBC však upozorňuje, že prvé video s ruskou hymnou v Talianskych uliciach z mesta Brescia ruské štátne média ešte odignorovali, ale ďalšie už využili na propagandu. 

Jedným z takýchto bolo video od Jeana Luigiho Ferrettiho. V ňom hrá ruská hymna v uliciach Ríma. Ferretti však taktne zamlčal, že ju nahlas púšťala neofašistická organizácia CasaPound zo svojho sídla. 

Ďalšie video s ruskou hymnou zverejnila šéfredaktorka portálu Daily Storm Alena Sivkova na svojom telegramovom účte. 

Pointa je však v tom, že portál Daily Storm založila Anastasia Kaševarová, ktorá je poradkyňou predsedu ruskej štátnej dumy Vjačeslava Volodina. Áno, kamaráta Andreja Danka zo sankčných zoznamov EÚ. Jej video následne zverejnili ruské štátne média ako REN-TV, či Rossija 1.

Tieto prípady ukazujú, že propaganda nemusí nevyhnutne používať klamstvá. Videá boli totiž reálne. Ruské štátne média, slovenské dezinformačné média a jednotlivci, ktoré ich zdieľali neuviedli pozadie ľudí, ktorí tieto videá natočili. Vybrali si tak len tie fragmenty reality, ktoré im vyhovovali.

ŽIADNE KOMENTÁRE