Štátom platená agentúra podpísala zmluvu s ruským šíriteľom hoaxov

TASR podpísala zmluvu o spolupráci s ruskou agentúrou Sputnik. Keď od nej po kritike odstúpila, Sputnik písal o totalitnom správaní, na prirovnania k Hitlerovi a Stalinovi použil poslanca Smeru Ľuboša Blahu.

Štátom financovaná tlačová agentúra TASR podpísala zmluvu s ruskou agentúrou, ktorá sa preslávila šírením hoaxov a kremeľskej propagandy.

Zmluva platila približne mesiac a TASR od nej oficiálne po kritike odstúpila vo štvrtok 30. marca. Ešte predtým si riaditeľa agentúry Jaroslava Rezníka predvolali poslanci Národnej rady, aby im svoje rozhodnutie vysvetlil. Rezník sa spomína ako jeden z kandidátov na budúceho riaditeľa RTVS.

Agentúra sa bránila, že využíva veľké množstvo zahraničných zdrojov, ktorých obsah dôkladne preveruje a že zo Sputnika žiadne informácie nečerpala, no už podpis zmluvy vyvoláva množstvo otázok.

Sputnik patrí do Kremľom podporovanej mediálnej skupiny Rusko dnes. Agentúru založili v novembri 2014 po začatí vojny na Ukrajine, aby v zahraničí propagovala názory Moskvy. Má vyše tridsať jazykových mutácií a veľká časť jeho správ sa dá považovať za dezinformácie vyhovujúce záujmom Moskvy.

Mnohými nepravdivými správami z tejto informačnej agentúry“ sa zaoberali nielen zahraničné médiá, ale aj spravodajské služby a dokonca NATO, ktorého hovorkyňa Oana Lungescu vyhlásila, že Sputnik je súčasťou mechanizmu, ktorý sa snaží zmiasť ľudí a pomáhať politickým a vojenským ambíciám Kremľa.  

Príkladom dezinformácií, ktoré Sputnik aktívne šíril, je prípad 13-ročného ruského dievčaťa, ktoré údajne v Berlíne znásilnili žiadatelia o azyl. Ukázalo sa však, že dievčaťu sa v skutočnosti nič nestalo a z domu utieklo pre problémy v škole. Téma prepojenia migrácie a údajného rastúceho a nezvládateľného násilia v Európe sa na stránkach Sputnika objavovala opakovane.

Ďalšími prípadmi podobných falošných správ je napríklad obvinenie francúzskeho prezidentského kandidáta Emmanuela Macrona, že je zahraničným agentom lobujúcim za záujmy USA, informácie, podľa ktorých je EÚ zapletená do drogových obchodov s Moldavskom alebo šírenie známej „selfie s teroristom“, na ktorej je Angela Merkelová a mladý utečenec zo Sýrie.

Okrem takýchto jednotlivých správ sa veľmi často objavujú aj príspevky, ktoré síce nemajú radikálny obsah, ale svojou pravidelnosťou nahlodávajú verejnú mienku v určitých vybraných oblastiach – možno sem zaradiť šírenie negatívnych správ o Barackovi Obamovi a Hillary Clintonovej počas prezidentských volieb v USA (a zároveň podporu Donalda Trumpa) alebo vykresľovanie nejednoty Európy v priam katastrofických scenároch, čomu sa aj samotný Sputnik snaží pomáhať napríklad snahou o podporu odtrhnutia Škótska od Veľkej Británie.

Po odstúpení TASR od zmluvy Sputnik vydal vyhlásenie, v ktorom označil jej zrušenie za totalitárne a urobené pod tlakom opozície. Tá údajne bojuje proti všetkému, čo neblahorečí NATO a USA a čo nevystupuje dostatočne kriticky voči Rusku, Číne alebo Kube. V článku Sputnik opakovane citoval poslanca Smer-SD Ľuboša Blahu, ktorý využil priestor, aby vplyv slovenskej opozície prirovnal k Hitlerovej diktatúre v Nemecku.

Aj keď sa tentoraz podarilo Sputnik zastaviť, Tlačová agentúra Slovenskej republiky nie je ani zďaleka jediná, kto si bude musieť do budúcna dávať oveľa lepší pozor na dôveryhodnosť partnerov a relevanciu zdrojov, ak sa bude chcieť vyvarovať pôsobeniu ruskej propagandy na svoj obsah.

ŽIADNE KOMENTÁRE