Putin dostal pri rozhovore s rakúskym moderátorom zabrať

Vladimír Putin podnikol od svojho znovuzvolenia prvú návštevu do krajiny Európskej únie. Pred návštevou Rakúska ešte stihol poskytnúť rozhovor rakúskej televízii ORF. Na otázky, aké si pre interview pripravil moderátor Armin Wolf, Putin v Rusku nie je zvyknutý.

Začiatkom júna bol ruský prezident vo Viedni. Stretol sa s rakúskym kancelárom Sebastianom Kurzom. Ešte predtým bol v Moskve reportér televízie ORF.

Reportér Armin Wolf sa v rozhovore venoval aj trom témam, ktoré Putinovi nie sú príjemné. Prvou z nich je petrohradská továreň na internetových trollov, ktorú vlastní Jevgenij Prigožin – človek blízky ruskému prezidentovi.

Keď sa Wolf opýtal na Prigožina a ruské zasahovanie do amerických prezidentských volieb, v ktorom má prsty aj spomínaná “továreň“, Putin prišiel s odpoveďou, ktorá znela, ako keby ju prevzal od niektorých slovenských politikov.

Najskôr odmietol, že by mal čokoľvek spoločné so súkromnými Prigožinovými aktivitami a vytiahol sorosovskú kartu. “V USA je istá osoba – pán Soros, ktorý zasahuje do všetkých záležitostí na svete. Od mojich amerických priateľov často počujem že Amerika ako štát s jeho aktivitami nemá nič spoločné“, zľahčoval Putin.

Nasledovala téma zostrelenia malajského letu MH17. Oficiálny výsledok medzinárodného vyšetrovania je, že za zostrelenie lietadla je zodpovedné Rusko, čo Putinovi povedal aj Wolf.

Odpoveďou nebolo nič nečakané. Putin nemôže výsledku veriť, keďže k vyšetrovaniu nebola pripustená aj ruská strana, a rovnaký zbraňový systém, akým zostrelili civilné lietadlo, vlastní aj Ukrajina.

Rakúsky reportér sa zaujímal aj o Krym a spýtal, že ak ruský prezident klamal o “zelených mužíkoch“, prečo by mu mali ľudia teraz veriť? Po chvíli vysvetľovania nasledovala ďalšia Putinova protiotázka.

Keď sú udalosti na Kryme nazývané anexiou, prečo sa potom nerozpráva aj o anexii Kosova jednotkami NATO? Pokiaľ išlo v prípade Kosova o právo sebaurčenia, malo by sa tak pozerať aj na Krym, vyplýva z argumentov ruského prezidenta.

Častou technikou Vladimíra Putina je používanie protiotázky namiesto odpovede. Ako povedal rakúsky novinár, “ak Putin chce niečo poprieť, tak to popiera bez ohľadu na to, aké dôkazy sú k dispozícii“.

Ostrá rétorika Armina Wolfa neostala nepovšimnutá ani v ruských štátnych médiách. Propagandistické médium Sputnik vidí Putina ako obeť reportéra, ktorý vraj porušil žurnalistickú etiku.

Ruská štátna televízia Rossiya 1 zas rozhovor uviedla tvrdením, že “Putin úplne zničil nečestného rakúskeho reportéra v interview pre štátnu televíziu“.

Prokremeľskému propagandistovi Vladimirovi Solovievovi sa zas nepáčilo údajne časté prerušovanie. Na Twitteri sa posťažoval, že Wolf Putina počas rozhovoru až 11-krát prerušil. Prerušovanie respondenta novinárom je pritom štandardný novinársky postup v situáciách, keď opýtaný neodpovedá na otázky alebo v odpovediach zavádza.

ŽIADNE KOMENTÁRE