Reportéři ČT sa opäť pokúsili nájsť majiteľa Aeronet

Majitelia Aeronetu môžu podľa ČT na šírení dezinformácií a propagandy zarobiť až dva milióny českých korún za rok.

Aeronet patrí medzi najvplyvnejšie české dezinformačné médiá. Portál konspiratori.sk ho zaradil do svojej databázy médií s neserióznym obsahom, ktorá obsahuje dokopy 120 českých a slovenských médií.

Nie sú v ňom len prokremeľské a konšpiračné stránky, ale aj ezoterické či šarlatánske weby, ktoré šíria medicínske nezmysly.

Na rozdiel od mnohých týchto dezinformačných médií je Aeronet zahalený rúškom tajomstva. Nevieme totiž s istotou, kto je jeho prevádzkovateľ a nepoznáme ani mená jeho redaktorov. Šéfredaktor Aeronetu sa pod články podpisuje iniciálami VK, čo znamená Vedúci kolotoča.

Po majiteľovi Aeronetu už pred dvoma rokmi pátrali reportér českého časopisu Respekt Ondřej Kundra a reportérka Českej televízie Aneta Snopová. Táto dvojica v odkrývaní vlastníckeho pozadia Aeronetu pokračuje dodnes. Ich posledné zistenia odvysielala ČT v reportáži relácie Reportéři ČT v pondelok siedmeho mája.

Aeronet vznikol už v roku 2001 ako špecializovaný web pre leteckých amatérov, ktorý nebol prístupný širokej verejnosti. Mal formu skôr uzavretej komunity.

Svoje zameranie však zmenil v roku 2014, pár mesiacov po ruskej anexii ukrajinského Krymu. V tomto období jednoznačne podporoval ruskú intervenciu na Ukrajinu. Dnes je Aeronet otvorený spravodajský web, dostupný širokej verejnosti, ktorý systematicky šíri prokremeľskú propagandu, konšpirácie, dezinformácie a rôzne hoaxy.

Aeronet je charakteristický tým, že nepreberá len dezinformácie z iných webov, ale priamo ich vytvára a vypúšťa do mediálneho prostredia.

Začiatkom októbra 2017 vydal Aeronet správu, v ktorej tvrdil, že ČSSD podpísala s austrálskou firmou European Metals Holding memorandum o ťažbe českého lítia. Toto memorandum malo byť súčasťou vytunelovania zásob lítia v Česku. Časť z peňazí mala ísť ľuďom blízkym ČSSD. Správa mala jedinú chybu, nebola ničím podložená a nebola pravdivá.

Túto dezinformáciu prebral pred voľbami aj súčasný premiér v demisii Andrej Babiš a útočil ňou na ČSSD. Daniel Prokop z Medianu Reportérom ČT tvrdí, že táto kauza pomohla Babišovmu hnutiu ANO a zároveň uškodila ČSSD. Prokop dodáva, že 11 percent ľudí, ktorí sa rozhodovali, koho voliť, až v poslednom mesiaci, zmenilo pre kauzu lítium názor. Asi jedna tretina z nich prešla k hnutiu ANO, ktoré aj vďaka tomu čiastočne prekrylo vlastnú kauzu Čapí hnízdo a vyhralo voľby. Po voľbách kauza lítium utíchla.

Druhú dezinformáciu, ktorou sa Aeronet dostal do širšieho povedomia, vytvoril na začiatku decembra 2017, teda mesiac pred prvým kolom prezidentských volieb. Aeronet vtedy tvrdil, že George Soros a Karel Schwarzenberg idú finančne podporovať prezidentských kandidátov, ktorí sú proti Zemanovi. Obaja toto tvrdenie vyvrátili.

Aeronet patrí k tým webom, ktoré majú nejasné vlastnícke štruktúry. Oficiálne získava peniaze na činnosť od svojich priaznivcov pomocou crowdfundingu. Podobne získava peniaze napríklad aj slovenský Slobodný vysielač.

Novinári pred dvoma rokmi odhalili, že konečným príjemcom peňazí je Marek Pešl z juhočeského Branišova. V tom čase bol zadlžený a na krku mal niekoľko exekúcií v celkovej výške niekoľko stotisíc českých korún. Na adrese v Branišove ho však reportéri pred dvoma rokmi nemohli zastihnúť.

Zaujímavé je, že dnes má Pešl už len jednu exekúciu vo výške 30-tisíc korún. Podľa Reportérov ČT mu priaznivci môžu za rok poslať na účet až dva milióny korún.

Účty Aeronetu boli vedené na meno zlievarenského robotníka z Havířova Mariána Rohályho. Rohály reportérom povedal, že svoje meno na účty len prepožičal niekomu, s kým sa zoznámil na sociálnej sieti a koho meno nepozná. Rohály v prípade figuruje zrejme ako biely kôň.

Po odhalení Rohályho Pešl vymenil ľudí.

Dnes sú účty vedené na Jiřího Beneše z Vlachova Březí a dispozičnými právami disponuje Josef Beneš z neďalekej Čkyně, takisto v južných Čechách. Jiří Beneš reportérom povedal, že s Josefom Benešom nie je v príbuzenskom vzťahu, ale pozná ho. Josef Beneš ho požiadal o pomoc pri zakladaní účtov a Jiří mu vyhovel, pretože vraj mal Josef nejaké dlhy. Jiří o Aeronete nič podrobného nevie.

Kundra so Snopkovou sa snažili hovoriť aj s Josefom Benešom, o rozhovor však nemal záujem. Hovorili aspoň s jeho dcérou a nevestou, ktoré informácie o Aeronete zaskočili. Josef Beneš je v domácej liečbe s psychickou poruchou. Von veľmi nevychádza a veľa času trávi pri počítači.

Reportéri chceli opäť vypátrať aj Pešla, ktorý ako poslednú adresu uvádzal byt v Trenčíne. Susedia reportérom potvrdili, že Pešl tam skutočne pre pár mesiacmi žil, ale už dlhšie ho nevideli. Pešl si vyberal peniaze z účtov v trenčianskej pobočke Fio banky.

Pred desiatimi rokmi navyše Pešl oslovoval na Slovensku investorov a ponúkal im softvérové patenty.

Aj napriek náročnej investigatívnej práci českých novinárov stále nie je jasné, kde momentálne Pešl žije a či je naozaj on Vedúci kolotoča alebo jediný prevádzkovateľ Aeronetu.

Deň po odvysielaní reportáže na Českej televízii zverejnil reakciu na reportáž aj samotný Aeronet. Vedúci kolotoča vystúpil v tlačovej správe proti údajným klamstvám, ktoré podľa neho o Aeronete Česká televízia šíri. Za nehorázne klamstvo považuje hlavne tvrdenie, že ročne môže zarobiť dva milióny korún. Aeronet vytýka ČT aj to, že sa venuje tomu, koľko server zarába, namiesto toho, aby preverovali kauzy, ktoré vraj Aeronet odkrýva.

Aeronet vníma tieto informácie ako útoky zo strany českého podnikateľa Zdeňka Bakalu, ktorý vlastní vydavateľstvo Economia, pod ktoré patria napríklad Hospodářské noviny, Respekt či server aktuálne.cz s internetovou televíziou DVTV. 

Aeronet v tlačovej správe tvrdí, že správa o lítiu a ČSSD nebola dezinformácia s cieľom ovplyvniť voľby a ohradzuje sa aj proti tvrdeniam o bielych koňoch.

Reportáž je dôkazom, že Česká televízia ako verejnoprávne médium môže aj takýmito reláciami robiť kvalitnú a investigatívnu novinársku prácu. Česká verejnoprávna televízia skúma a prináša nové poznatky o konšpiračných a dezinformačných médiách, čo je nepochybne pre spoločnosť dôležité.

Rozhlas a televízia Slovenska pod vedením generálneho riaditeľa Jaroslava Rezníka ide skôr opačným smerom. Zrušenie jedinej investigatívnej relácie Reportéri či výpovede časti dlhoročných novinárov sú len časť tohto procesu.

Namiesto boja za kvalitnú žurnalistiku a poukazovanie na konšpiračný a dezinformačný charakter slovenských „alternatívnych“ médií Rezník skôr dáva ľuďom z tejto sféry šancu preraziť aj vo verejnoprávnej inštitúcii.

Ukážkovým príkladom je angažovanie dopisovateľa konšpiračných médií Gustáva Murína do RTVS, kde pôsobil ako spoluautor relácie Euroskop, ktorá predstavuje zaujímavosti z Európy a relácie Spektrum, ktorá je o novinkách vo vede a technike. 

Murín je síce vedecký pracovník na Univerzite Komenského, na druhej strane je však aj konšpirátor, ktorý podal trestné oznámenie na organizátorov protestov za slušné Slovensko, lebo vraj ohrozovali jeho rodinu.

Murín tieto protesty vníma ako pokus o štátny prevrat za pomoci žoldnierov zo zahraničia. Ján Kuciak preňho nebol investigatívny novinár. 

Podobne ako ďalší ľudia, ktorí majú problémy s rozlišovaním faktov, Murín spochybňuje existenciu globálneho otepľovania či prospešnosť očkovania. 

Murín dal relácii Spektrum ihneď svoj odtieň, keď prezentoval ako novinku šesť rokov starú knihu Ebena Alexandra o posmrtnom živote, ktorú však vedci tvrdo skritizovali pre jej odklon od vedeckých poznatkov. V relácii, pre ktorú Murín tieto podklady dodal, však žiadna zmienka o kritike prezentovanej knihy nepadla. Absenciu kritiky ospravedlňoval Murín nedostatkom času vo vysielaní rozhlasu. Po kritike RTVS oznámila, že sa s ňou Murín rozhodol ukončiť spoluprácu.

V minulosti Jaroslav Rezník ešte ako riaditeľ TASR uzavrel zmluvu o spolupráci s ruskou agentúrou Sputnik, ktorá sa tiež podieľa na šírení dezinformácií. Spoluprácu s ňou Rezník po kritike po mesiaci ukončil.

ŽIADNE KOMENTÁRE