Rusko: Európa obviňuje Ukrajinu z úniku radiácie

V priebehu februára zaznamenali viaceré európske štáty nad svojim územím zvýšenú koncentráciu rádioaktívnych látok zatiaľ neznámeho pôvodu. Podľa viacerých pro-ruských médií už Európa našla vinníka. Je ním Ukrajina.

Prvú správu o výskyte rádioaktívneho izotopu jódu 131 ohlásila v polovici januára nórska stanica Svanhovde, ležiaca v blízkosti ruských hraníc. Pár dní na to prišla správa o prítomnosti izotopu aj zo stanice Rovanieni, nachádzajúcej sa vo fínskom Laponsku. V priebehu dvoch týždňov bol jód zaznamenaný aj v Poľsku, Nemecku, Francúzsku, Španielsku a dokonca aj v Českej republike.

Pôvod izotopu jódu 131 je doposiaľ neznámy. Viaceré pro-ruské médiá však prišli so správou, že Európa z tohto úniku viní Ukrajinu. To však nie je pravda. Francúzsky inštitút pre jadrovú bezpečnosť (IRSN) odmieta o pôvode jódu špekulovať. Podobne sa vyjadril aj Fínsky úrad pre radiačnú a nukleárnu bezpečnosť (STUK). Astrid Liland z Nórskeho úradu pre ochranu pred radiáciou (NRPA) sa pre The Indepentent Barent Observer dokonca vyjadrila, že merania sťažovalo nepriaznivé počasie, preto sa im doposiaľ nepodarilo určiť presné miesto pôvodu izotopu. Merania na viacerých miestach Európy však podľa Liland naznačujú, že izotop jódu 131 by mohol pochádzať z východu Európy.

Spracovaná verzia pôvodného príbehu, s ktorou prišli ruské médiá, však s určitosťou tvrdí niečo celkom iné. Štátom vlastnené RIA Novosti dokonca odkazujú k pôvodným článkom The Independent Barent Observer a denníka Independent, nie však so zámerom ich korektne citovať a ani poskytnúť pravdivé informácie. Práve naopak. Ruský denník mení vyjadrenie o pôvode izotopu jódu z ,,by mohol pochádzať z východnej Európy na ,,pochádza z východnej Európy“ a navyše uvádza Ukrajinu ako konkrétny zdroj tejto látky, hoci v pôvodných článkoch nie je o Ukrajine ani zmienka.

Ruské internetové noviny Operativnaya Linia zachádzajú v reportovaní príbehu do väčších detailov. Podľa nich únik jódu do ovzdušia spôsobili havárie v jadrových elektrárňach na juhu Ukrajiny, ktoré sa mali odohrať v apríly, máji, júni a v novembri uplynulého roku. Za zdroj tejto informácie si tentokrát vybrali Deutsche Welle, ktorý údajne publikoval článok o nukleárnom nebezpečenstve na Ukrajine. Deutsche Welle však pre StopFake podal vyjadrenie, že podobný príbeh nikdy nepublikoval. Opäť teda prišlo k zneužitiu iného zdroja pre zavádzanie a poskytovanie dezinformácií a vymyslených príbehov.

Príbehy o nebezpečenstve, ktoré predstavujú ukrajinské jadrové elektrárne však nie sú ničím novým. Ruské médiá ich zverejňujú pravidelne a zároveň tvrdia, že ukrajinský atómový sektor je na pokraji kolapsu. Ukrajinská agentúra pre jadrovú reguláciu však podobné tvrdenia zásadne odmieta a dodáva, že Ukrajina nezaznamenala žiadnu jadrovú haváriu, ktorá by zapríčinila únik izotopu jódu 131.

Množstvo jódu, ktoré jednotlivé stanice namerali navyše nepredstavuje hrozbu pre ľudské zdravie ani pre životné prostredie. Izotop jódu 131 sa využíva pre farmaceutické účely a liečbu rakoviny. Podľa listu Independent existuje preto možnosť, že únik tejto látky mohol byť zapríčinený farmaceutickými spoločnosťami, ktoré sa zaoberajú produkciou liekov s rádioaktívnym obsahom.

ŽIADNE KOMENTÁRE