Lukašenkovi pomáhajú udržať sa pri moci ruskí spin doktori

Pokračujúce bieloruské protesty po zmanipulovaných voľbách, ktoré EÚ neuznáva, sú sprevádzané silnou vlnou propagandy a dezinformácií, ktoré sa snažia protesty delegitimizovať. Štátna televízia sa nehanbila surovo podvádzať zábermi s falošným zvukom. Slovenské dezinformačné média pritom túto propagandu nekriticky kopírujú, na čo zareagoval už aj slovenský minister zahraničia Ivan Korčok.

Podľa Reportérov bez hraníc je Bielorusko v oblasti slobody médií v roku 2020 až na 153. priečke na svete. Slovensko je v tom istom rebríčku na 33. mieste. Organizácia Freedom House radí Bielorusko v oblasti slobody a nezávislosti médií medzi vyslovene neslobodné štáty.

Dominantné média v krajine totiž ovláda štát pod vedením prezidenta Alexandra Lukašenka a využíva ich na šírenie vlastnej propagandy, ktorá má upevniť jeho postavenie.

Média v službách „Baťku“ Lukašenka

Lukašenko od začiatku protestov razí do popredia naratív o tom, že protesty sú organizované zo zahraničia a protestujúci netvoria dominujúcu skupinu v bieloruskej spoločnosti. Sám seba pritom stavia do polohy ochrancu nezávislosti Bieloruska.

Tento motív mu pomáhajú šíriť bieloruské štátne média, ktoré sú v krajine dominantné. Najväčšie televízne stanice ako Belarus 1, ONT, STV či MIR TV spolupracujú a ich príspevky majú veľmi podobnú štruktúru.

Štátne televízie vysielajú Lukašenkové prejavy pred robotníkmi, či vychvaľujú zhromaždenie na podporu Lukašenka. O tomto zhromaždení tvrdili, že je masové a spontánne, aj napriek tomu, že ľudí na neho zvážali autobusmi aj pod hrozbou výpovede z práce.

Zhromaždenie na podporu Lukašenka prezentovali ako stretnutie ľudí, ktorí chcú žiť v pokoji a sú už unavení z protestov opozície.

Opozičné protesty štátnej televízie naopak prezentujú ako nebezpečné. Televízie taktiež varujú pred chaosom, ktorú môže priniesť zmena vlády. Lebo bez Baťku Lukašenka by jednoducho Bielorusko prestalo existovať.

Keď televízia klame zvukom

Televízie zároveň vyzývajú na posilnenie obrany bieloruských hraníc, o ktorú sa snaží aj Lukašenko. Ten obviňuje NATO zo snahy narušiť bieloruské hranice.

Opozícia a protesty sú podľa bieloruských médií financované a organizované zo Západu. O tom ako bieloruské média manipulujú s videami z protestov sa môžete presvedčiť na tomto videu, ktoré ukazuje ako televízia Belarus 1 účelovo zostrihala míting jednej z vedúcich postáv súčasnej bieloruskej opozície Marie Kolesnikovej.

Štátna televízia pod zábery Kolesnikovej namixovala skandujúci dav – Odíď! Vtip je v tom, že zvuk bol z inej časti protestu, keď ľudia kričali na Lukašenka a nie Kolesnikovú.

Bratská pomoc ruských propagandistov

Na hrubú manipuláciu s faktami, ktorá nemá so žurnalistikou nič spoločné, sa už dlhšie nemohlo pozerať asi sto zamestnancov bieloruskej štátnej televíznej a rádiovej spoločnosti Belteleradio, pod ktorú spadá niekoľko významných televíznych kanálov ako napríklad aj Belarus 1.

Na protest proti Lukašenkovi zamestnanci odstúpili zo svojich pozícií a pridali sa k opozičným protestom.

Lukašenkovi však netrvalo dlho nájsť si za nich náhradu. Do spoločnosti Belteleradio totiž nastúpili „novinári“ z ruských štátnych médií. Alena Martinovskaja z televízneho kanálu Belarus 3 potvrdila pre kanál Tut.by, že v Bielorusku pristáli dve lietadlá ruských „novinárov.“ V súlade s ruskými tradíciami prišli do Bieloruska pravdepodobne na „dovolenku“.

Lukašenko to síce zo začiatku popieral, nakoniec však priznal, že z Ruska prišli dva, či tri tímy „novinárov,“ ktorí budú pre neho pracovať.

Keď už aj diplomatovi prejde trpezlivosť

Situácia je natoľko vážna, že sa ozval aj hlavný slovenský diplomat – minister zahraničných vecí Ivan Korčok. Lukašenkova a prokremeľská propaganda má totiž svoje overené spojky aj na Slovensku. Najmä vo forme dezinformačných médií, rôznych facebookových profilov a niektorých politikov. Tí hovoria o Západom organizovanom majdane v Bielorusku a obhajujú Lukašenkov režim. O prokremeľskej propagande (aj v slovenských dezinformačných médiách) sme písali tu.

Slovenský minister zahraničia Ivan Korčok pomerne netradične vystúpil a vyvracal najčastejšie výmysly o dianí v Bielorusku.

Korčok dementoval najmä tieto výmysly:

  • V Bielorusku je násilný majdan podporovaný Západom
  • Demonštranti sú na protestoch proti Lukašenkovi platení
  • Bielorusko sa má stať kolóniou Západu
  • Aktivity NATO predstavujú nebezpečenstvo pre Bielorusko
  • Protestujúci používajú fašistické symboly

O majdanizácii pritom hovorí aj bývalý premiér Róbert Fico, ktorí vidí vo vývoji v Bielorusku podobný vzorec ako na Ukrajine v rokoch 2013/2014. Korčok tieto konšpiračné teórie bývalého premiéra striktne odmietol.

ŽIADNE KOMENTÁRE