Novinárska práca à la Zem&Vek

Časopis Zem&Vek uverejnil článok plný nepodložených tvrdení bez toho, aby sa ich čo i len pokúsil overiť.

Dopĺňame: Dňa 27. 04. 2018 redakcia časopisu Zem&Vek článok stiahla.

Po vražde Jána Kuciaka a jeho snúbenice sa na Slovensku rozpútala diskusia o dôležitosti novinárskej práce. Kuciakove zistenia totiž spustili nevídanú politickú krízu, ktorá by nikdy nevznikla, keby si svoju prácu neplnil naozaj svedomito.

A práve o tom je novinárska práca – o svedomitosti a dôslednosti. Novinár buď sám narazí na určité nezrovnalosti, alebo dostane tip. V oboch prípadoch je nevyhnutné, aby podozrenia preveril. Ak sa preukážu ako pravdivé a získa k nim dostatok dôkazov, môže svoju prácu publikovať. Ak nie, v tom prípade článok nevznikne. Ak sa v publikovanom článku objaví chyba, novinár sa musí postarať o nápravu. Taká je bežná novinárska prax v každom serióznom médiu.

A potom sú tu takzvané alternatívne médiá, ktoré realitu prezentujú po svojom. Príkladom je aj článok, ktorý na svojom webe publikoval časopis Zem&Vek. Zverejnili správu, ktorá prišla do redakcie od človeka podpísaného ako Ing. Peter Rafay. Tvrdí, že sa zo svojich zdrojov dozvedel, že spoločnosť ESET zbiera prostredníctvom svojho antivírusového programu dáta od svojich klientov, čo jej umožňuje prevziať kontrolu nad počítačom akéhokoľvek užívateľa. Cieľom takejto kontroly počítačov je podľa článku dozor nad nepriateľmi, ktorí nesúhlasia s politickým ovplyvňovaním ľudí firmou ESET.

Po týchto obvineniach nasleduje zamyslenie nad tým, že zozbierané dáta by sa dali využiť nielen na Slovensku, ale aj v ďalších krajinách susediacich s Ruskom a Ukrajinou, o ktorých destabilizáciu sa údajne snaží George Soros. Motiváciou pre ESET má byť zbohatnutie a prevzatie politickej moci na Slovensku prostredníctvom Denníka N. Rafay v závere zhodil aj aktuálne občianske protesty, bývalú ministerku spravodlivosti Luciu Žitňanskú a bývalú premiérku Ivetu Radičovú, pričom vyzdvihol bývalých premiérov Vladimíra Mečiara a Róberta Fica. Varoval tiež, aby sme sa nenechali okradnúť a dostať pod nadvládu nastupujúcich elít.

Redakcia Zem&Vek na konci článku uviedla, že nedokáže posúdiť pravdivosť tvrdení Petra Rafaya, ale čoskoro ho budú kontaktovať, aby im poskytol dôkazy. Nechýba ani vyhlásenie, že za obsah článku zodpovedá jeho autor a vydavateľstvo Sofian, s.r.o., pod ktoré patrí Z&V, nie je zodpovedné za nepresné či nesprávne informácie.

Redakcia teda zverejnila správu od človeka, ktorý nepredložil jediný fakt na podporu svojich tvrdení, a ani sa sama nepostarala o to, aby si ich pred vydaním článku overila. Chýba aj reakcia spoločnosti ESET. Jej hovorkyňa, Zuzana Hošalová pre portál Antipropaganda.sk poskytla krátke stanovisko: „Informácie uvedené v danom článku sú lžami a klamstvami. ESET sa uvedeným aktivitám skutočne nevenuje.“

Takzvané alternatívne médiá neposkytujú len svoj pohľad na svet, ale aj vlastný výklad toho, čo má byť podľa nich novinárska práca. Na podobnom princípe fungujú aj Hlavné správy, o čom na svojom blogu informoval Jakub Goda, v ktorom poukázal na to, že ani redakcia Hlavných správ si nepotrpí na overovaní informácií a dokonca ani na identite vlastných prispievateľov.

ŽIADNE KOMENTÁRE