Rusi podľa novej štúdie v britských voľbách v roku 2017 podporovali labouristov

Až 90 percent tvítov o Labouristickej strane malo pozitívne vyznenie, naopak 90 percent tvítov o Konzervatívnej strane bolo negatívnych.

Britský denník The Sunday Times v spolupráci s univerzitou vo Swansea vypracovali štúdiu, podľa ktorej 6500 ruskojazyčných twiterových účtov pred minuloročnými britskými voľbami podporovalo labouristov Jeremyho Corbyna na úkor konzervatívcov Theresy Mayovej.

Predčasné voľby v roku 2017 iniciovala samotná premiérka Mayová, ktorá ich aj vyhrala, no iba s nečakane malým náskokom pred labouristami.

Výskumníci analyzovali milióny tvítov. Odhalili, že účty s prevažne ženskými menami šírili veľmi podobné správy, pričom 80 percent z týchto účtov vzniklo len pár týždňov pred voľbami. 90 percent tvítov o Labouristickej strane malo pozitívne vyznenie, naopak 90 percent tvítov o Konzervatívnej strane bolo negatívnych.

Corbyn je v kauze otrávenia dvojitého agenta Skripaľa, ale aj v prípade chemického útoku v sýrskej Dúme k Rusku veľmi zdržanlivý. Na druhej strane však bol proti brexitu, hoci kritici mu vyčítali vlažnú podporu zotrvania v Európskej únii. V súčasnosti sa Corbyn na rozdiel od Mayovej snaží o mäkší brexit a navrhuje, aby Británia ostala s Európskou úniou v colnej únii.

Okrem The Sunday Times správu o ruskom vplyve vo voľbách zverejnili aj ďalšie veľké média ako napríklad Telegraph, The Sun, Dailymail.

Podľa očakávania závery analýzy privítali najmä predstavitelia konzervatívcov. Napríklad ich poslanec Matt Hancock povedal, že je „absolútne neprípustné, ak sa sa hocijaký národ pokúša narušiť demokratické voľby v iných krajinách“.

„Teraz vidíme pravý dôvod, prečo Corbyn neodsúdil Rusov za otrávenie v Salisbury,“ vyhlásila zas ďalšia poslankyňa konzervatívcov Nadine Dorriesová.

Naopak labourista Johna McDonnell takéto špekulácie označil za „smiešne“. McDonnell tiež upozorňuje na fakt, že ruská ambasáda v Londýne oficiálne podporila Mayovej konzervatívcov a navrhuje sa pozrieť aj na ruských oligarchov, čo financujú Konzervatívnu stranu.

McDonnell správu The Sunday Times prirovnal k správe z roku 1992, keď sa rovnaké noviny snažili zdiskreditovať vtedajšieho lídra labouristov Neila Kinnocka informovaním o jeho stretnutí so sovietskymi diplomatmi v Londýne. Historici sa zhodujú, že na tomto stretnutí nebolo nič zvláštne.

S umiernenejším názorom na zistenia výskumu prichádza aj denník Independent. Citoval profesora Oleksandera Talavera, ktorý sa na výskume podieľal a ktorý tvrdí, že nevie, koľko ľudí mohlo tieto tvíty vidieť. Povedal tiež, že nie je jasné, kto konkrétny za nimi stojí.

Analytik Ben Nimmo v rovnakom denníku povedal, že čas vytvorenia týchto účtov veľa napovedá o ich skutočnom poslaní. No podľa neho mohli vzniknúť s rôznymi cieľmi a je veľmi ťažké zistiť, kto je za ne zodpovedný.

Účty pochádzajúce z Ruska, ale tvítujúce v angličtine zverejnili za 30 dní pred voľbami 21 448 príspevkov o britskej politike. Väčšinu z týchto účtov už Twitter odstránil.

ŽIADNE KOMENTÁRE