Prehľad dezinformácií, manipulácií a propagandy počas druhého novembrového týždňa

Redakcia portálu Antipropaganda.sk opäť pripravila výber toho najzaujímavejšieho, čo sa za posledný týždeň odohralo doma a vo svete v oblasti dezinformácií, propagandy a online manipulácií.

Paška a dezinformačné weby opäť strašia americkými základňami

V poslednom týždni začala na dezinformačných weboch opäť ožívať téma rokovaní medzi Slovenskom a USA o dohode o obrannej spolupráci. Dôvodom bola reakcia poslanca NR SR Jaroslava Pašku na nedávnu návštevu ministra zahraničných vecí Miroslava Lajčáka vo Washingtone. Minister Lajčák so svojím rezortným kolegom totiž diskutoval aj o tejto dohode.

Jaroslav Paška tvrdí, že rokovania sú bezpredmetné, keďže prezident Trump presunul finančné prostriedky určené na pomoc európskym spojencom v NATO na výstavbu múru na hranici s Mexikom. Tieto jeho výroky prebrali dezinformačné weby ako Zem a Vek, Na palete a pod. To, čo už Paška neuvádza, je, že texaský súd spochybnil právomoc prezidenta urobiť takéto rozhodnutie a tiež fakt, že v americkom Kongrese je záujem na podpore takýchto projektov.

Paška a jeho strana SNS sú dlhodobo proti tejto dohode. Tvrdia, že predmetom zmluvy bude vytvorenie amerických základní na našom území, hoci na to nepredložili žiadne dôkazy. Andrej Danko dokonca bilaterálnu zmluvu s jedným z našich najbližších spojencov v NATO prirovnáva ku vpádu vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968.

Ministerstvo zahraničných vecí už niekoľkokrát jasne deklarovalo, že dohoda nebude obmedzovať našu suverenitu ani nebude znamenať trvalú prítomnosť amerických vojakov na našom území. V súčasnosti prebiehajú rokovania na expertnej úrovni. Keď bude zhoda na finálnom návrhu zmluvy, o jej prijatí bude rozhodovať vláda a parlament.

Navyše, Američania ani o základne na našom území nemajú záujem. Susedné Poľsko sa dlhé roky snaží USA presvedčiť, aby si vybudovali základňu na ich území, dokonca im za to ponúkajú financie na jej výstavbu a chcú ju pomenovať Fort Trump. Je preto naozaj ťažké predstaviť si, že by sa namiesto Poľska rozhodli postaviť si základňu na Slovensku, kde ich nikto nepozýva, ani im za to nič neponúka.

Je pravdepodobné, že počas rozbiehajúcej sa predvolebnej kampane bude táto téma ešte rezonovať.

 

Fico terčom manipulácií na Facebooku

Facebooková stránka STOP štátnej mafii, ktorá veľmi aktívne propaguje politickú stranu OĽaNO, zverejnila falošné video, na ktorom Robert Fico vystupuje na straníckej akcii v regiónoch. Počas prejavu útočí na jednotlivých predstaviteľov opozície a zle pritom artikuluje. Video má budiť dojem, že Fico reční pod vplyvom alkoholu. V skutočnosti však autor originálne video iba spomalil, čo vyvoláva už spomínaný dojem opitosti. Originálne video je možné veľmi ľahko dohľadať a porovnať.

Príspevok si pozrelo okolo 150 000 používateľov. Hoci autor vyslovene netvrdí, že na videu je opitý Fico, v popise k videu to naznačuje a mnohí užívatelia, ktorí video komentovali, si skutočne myslia, že tomu tak je.

Takáto manipulácia nie je ničím novým. V minulosti sa stal známym prípad, kedy sa šírilo spomalené video predsedníčky Dolnej snemovne amerického Kongresu,  Nancy Pelosi. Zdieľal ho dokonca aj prezident Trump. Facebook ho odmietol stiahnuť aj napriek tomu, že bolo potvrdené, že sa jedná o účelovú manipuláciu a pokus o diskreditáciu.

 

Kotlebovci si našli nové komunikačné kanály

Antipropaganda.sk  už v minulosti viackrát upozorňovala, že weby ako Prehľad správ, Magazín 1 alebo Kuturblog šíria nenávisť, dezinformácie a manipulácie. Stránky sa venujú najmä témam migrácie alebo rómskym menšinám a poskytujú nekritický priestor Kotlebovcom.

Ako najnovšie zistil Denník N, nie je to náhoda. Za týmito stránkami stoja priamo členovia strany ĽSNS. Napríklad s webom Prehľad správ je spojený Marcel Urban, okresný predseda Kotlebovej strany z Nového mesta nad Váhom. Vedie občianske združenie „Alternatívne spravodajstvo“, ktoré je na webe zodpovedné za spravovanie osobných údajov. Články pre Prehľad správ pravdepodobne píšu aj Mário Vidák, blízky spolupracovník exposlanca Milana Mazureka a zároveň správca webu Magazín 1, a tiež Marián Mišún, asistent poslanca národnej rady za ĽSNS Stanislava Drobného.

Hoci sa spomínané weby tvária ako nezávislé médiá, sú personálne prepojené s konkrétnou politickou stranou. Mená svojich redaktorov alebo sídlo redakcie nikde neuvádzajú, takže bežný čitateľ si to nemá šancu overiť. Navyše, stránky na seba vo svojich článkoch často navzájom odkazujú. Kotlebovci si takto vytvorili sieť akože spravodajských webov, pomocou ktorých šíria svoju propagandu.

 

Zopár zaujímavostí zo sveta

  • Putin chce vytvoriť ruskú Wikipediu. Ruský prezident navrhol vytvorenie vlastnej internetovej encyklopédie, ktorá by bola alternatívou k dnes globálne používanej Wikipedii. Cieľom má byť to, aby ponúkala hodnoverné informácie. Ruská vláda plánuje na tento projekt vynaložiť v najbližších troch rokoch viac ako 24 miliónov eur.

 

  • Boris Johnson blokuje zverejnenie správy o ruskom vplyve vo Veľkej Británii. Správu o ruskom vplyve vo Veľkej Británii tajné služby vypracovali a preverili už v marci tohto roku. Premiér  Boris Johnson ju na konečné potvrdenie dostal 17. októbra. Správu však stále nepodpísal a vyhol sa tým jej predloženiu do parlamentu, keďže ten je oficiálne od stredy 6. novembra rozpustený kvôli začínajúcej kampani pred voľbami.

 

  • Číňania platili kurz na Karlovej univerzitePredmet „One Belt One Road Initiative“ bol kritizovaný za neobjektívne prezentovanie čínskeho režimu, či za zdroje, z ktorých mali študenti čerpať. Jedným zo základných učebných materiálov bol vládny denník Komunistickej strany China Daily. Predmet  mala financovať Čínska ambasáda v Prahe. Univerzite skryto poslala viac než 1,2 milióna českých korún a preplatila aj faktúru za vyučovanie spomínaného predmetu. Vystaviť ju mal bývalý šéf Česko-čínskeho centra UK a bývalý vedúci Strediska pre bezpečnostnú politiku Miloš Balabán.
  • Vo Vroclavi odhalili farmu trolov. Poľská novinárka pol roka pracovala pre spoločnosť Cat@Ne, ktorá sa prezentuje ako PR agentúra. Jej úlohou však v skutočnosti bolo spravovať falošné účty na sociálnych sieťach a šíriť pozitívne informácie o štátnej televízii TVP a dokonca šíriť správy v prospech kandidáta na europoslanca za stranu SLD.

ŽIADNE KOMENTÁRE