Správam v ruských štátnych televíziách verí len tretina Rusov

Hoci sledovanosť štátom ovládaných televízií klesá, stále sú pre bežných Rusov hlavným zdrojom informácií.

Iba jeden z troch Rusov uviedol, že verí spravodajstvu v štátom kontrolovaných televíziách Pervyj Kanal a Rossija 1. Vyplýva to z výsledkov prieskumu Nadácie pre výskum verejnej mienky (FOM).

Dvadsať percent Rusov sa domnieva, že kvalita vysielaných správ v ruských televíziách sa v posledných rokoch zhoršila. V roku 2015 malo podobný názor iba sedem percent Rusov.

Podľa respondentov je jedným z hlavných dôvodov poklesu kvality spravodajstva nedostatok pravdivých informácií, ich neobjektívnosť a množstvo propagandy a cenzúry. Respondenti boli nespokojní aj s negatívnymi a nemorálnymi informáciami a nedostatočnou pestrosťou spravodajstva.

Počet Rusov, ktorí veria, že kvalita spravodajstva sa zlepšila, neustále klesá – z 52 percent v roku 2016 na 30 percent v roku 2019.

Podľa údajov z dlhodobého sledovania je zrejmé, že ruské televízne stanice pomaly, ale trvalo strácajú svojich divákov. Hoci 85 percent Rusov potvrdilo, že televíziu sledujú, tak počet ľudí, ktorí televíziu sledujú denne, klesol zo 72 percent v roku 2015 na 52 percent v auguste 2019. Počet ľudí, ktorí tvrdia, že televíziu nesledujú, narástol z dvoch percent v roku 2008 na 13 percent v auguste 2019.

Napriek tomu, rovnako ako v roku 2015 viac ako 52 percent respondentov vylúčilo možnosť, že by namiesto sledovania televízie hľadalo iné zdroje informácií.

Výsledky prieskumu pri odpovedi na otázku – Z ktorých TV staníc získavate informácie o dianí doma a vo svete? Zdroj: FOM
Výsledky prieskumu pri odpovedi na otázku – Ktorým TV staniciam dôverujete? Zdroj: FOM

Napriek tomuto poklesu dôveryhodnosti v očiach divákov zostávajú štátne televízie s celonárodným pokrytím dominantným zdrojom informácií. Pervyj Kanal sleduje 47 percent ľudí, ktorí sa chcú dozvedieť informácie o dianí doma a vo svete. Pre 43 percent divákov je hlavným zdrojom informácií stanica Rossija 1, ktorá je aj oficiálnou štátnou televíziou. Generálny riaditeľ je priamo menovaný ruským prezidentom.  

Podľa výskumu portálu EUvsDisinfo spomedzi 6400 prípadov prokremeľských dezinformácií od roku 2015 viac ako 850 šírili práve Pervyj Kanal a Rossija 1 (poprípade Rossija 24 – sesterský kanál stanice Rossija 1).

Tieto štátom kontrolované televízne stanice okrem iného tvrdili, že poslanci európskeho parlamentu používajú „rusofóbiu“ na svoj kariérny postup, alebo, že ľudia vo Francúzsku a v Nemecku sa musia ospravedlniť migrantom, ktorí ich znásilnili, či správu ako britskí vojenskí poradcovia nútili Ukrajinu vykonať chemický útok a následne z toho obviniť Rusko.

Významne sa podieľali aj na odmietaní akejkoľvek zodpovednosti Ruska na zostrelení letu MH17 či na otrávení bývalého ruského agenta Skripaľa v Salisbury. 

Ukrajina stále zostáva hlavným cieľom dezinformácií na oboch televíznych staniciach. Najnovšie odborníci na stanici Pervyj Kanal tvrdili, že záujem NATO o vybudovanie základne na Kryme viedol k Majdanu (aliancia takéto plány nikdy nemala).

ŽIADNE KOMENTÁRE