Billa sťahuje konšpiračný Zem a Vek z predaja. Reakcie z dezinformačnej scény na seba nenechali dlho čakať

Zdroj: sk.wikipedia.org

Po výzve od blogera Jakuba Godu skončí Billa s predajom konšpiračného mesačníka Zem a Vek.

Zem a Vek je slovenský konšpiračný mesačník ktorý systematicky šíri rôzne dezinformácie, konšpiračné teórie, prokremeľskú propagandu, antisemitizmus či medicínske nezmysly.

Jeho šéfredaktorom je Tibor Elliot Rostás, ktorý je obvinený za hanobenie národa pre článok Klin Židov medzi Slovanmi. V roku 2014 Rostás žiadal od vtedajšieho ruského veľvyslanca na Slovensku Pavla Kuznecova finančnú podporu na vytvorenie mediálneho domu, ktorý by šíril prokremeľské videnie sveta. Zo stretnutia existuje voľne dostupná nahrávka.

Zem a Vek je dostupný v mnohých obchodných reťazcoch. Deviateho júna 2018 bloger Jakub Goda informoval Billu na ich facebookovej stránke o konšpiračnej povahe Zeme a Veku.

Goda vo svojom príspevku upozornil hlavne na šírenie medicínskych nezmyslov o rakovine, na konšpiračné teórie ako chemtrails, HAARP a škodlivosť očkovania a taktiež na šírenie antisemitizmu.

18. júna Billa Godovi odpovedala a časopis Zem a Vek od budúceho mesiaca zo svojho predaja stiahne. Reakcia Billy:

Zdroj: FB Jakub Goda

Na Zem a Vek upozornil spolumajiteľ agentúry Kompot Peter Hajdin aj Tesco. To však na rozdiel od Billy časopis z predaja stiahnuť neplánuje. Reakcia Tesca:

Zdroj: FB Tesco Slovensko

Celá táto kauza prichádza 10 dní potom čo Twitter na pár dní blokoval vyše 30 českých a slovenských dezinformačných médií. 12. júna Twitter linkovanie na blokované média opäť sprístupnil.  

Oba prípady poukazujú na rastúce povedomie ľudí a firiem o dezinformačných médiách a na relevantnosť diskusie o tom, ako k takýmto médiám pristupovať.

Netrvalo dlho a k celej situácii priniesli reakcie aj dezinformačné médiá. Dotknutý Zem a Vek vo svojom článku obviňuje Billu z cenzúry a jej rozhodnutie vníma ako prejav korporátneho fašizmu. Zem a Vek svojim čitateľom odporúča nakupovať v reťazcoch, ktoré nie sú zaťažené žiadnou ideológiou. „Vám milí čitatelia a priaznivci srdečne odporúčame kvalitnejší nákup v obchodných reťazcoch, ktoré nepodliehajú ideológii. Tam si spolu s novinovými stánkami váš obľúbený mesačník bez problémov a cenzúry nájdete.“

Na svojej FB stránke však už priamo nabádajú na bojkot Billy.

Zdroj: FB Zem a Vek

InfoVojna vo svojom článku tiež hovorí o „cenzúre slobodnej tlače“.

Portál NaPalete cituje vyjadrenie vydavateľstva Sofian, ktoré Zem a Vek vydáva. V samotnom vyjadrení môžeme badať fabulovanie o nástupe totalitnej fašizácie: „Vzhľadom na skutočnosť, že v obchodnej sieti Billa bol o mesačník jednoznačný záujem a podstatná časť objednaného nákladu sa každomesačne vypredala, považujeme tento jednostranný krok za rozpor s prirodzenými obchodnými pravidlami. Vo vylistovaní vidíme jednoznačný politický nátlak. Čoraz intenzívnejšie prepájanie politiky s obchodnými záujmami korporácií nemožno vnímať inak ako nástup cenzúry v štýle totalitnej fašizácie spoločnosti zbavovanej pluralitnej názorovej platformy.“

Slobodný vysielač zverejnil stanovisko Juraja Poláčka, ktorý je šéfredaktorom Slobodného výberu a hovorcom Asociácie nezávislých médií, ktorá vznikla v roku 2016 a združuje Slobodný vysielač, Slobodný výber, Hlavné správy, Zem a Vek, Dav dva.

Poláček vníma celú situáciu ako súčasť politického boja, ako obmedzovanie slobody slova a nekalú hospodársku súťaž. Poláček si myslí, že Billa by mala vyradiť aj médiá ako Sme a Denník N, ktoré podľa neho tiež šíria konšpiračné teórie. „Ak by sme merali rovnakým metrom, mali by ste stiahnuť denníky SME alebo Denník N, ktoré v otázke migračnej krízy celé roky šírili a stále sa pokúšajú šíriť konšpiračnú teóriu, že neriadená migrácia z oblastí, ktoré sú mimo západný civilizačný okruh je prínosom.“

Aj portál Aktuality.sk je podľa Poláčka dezinformačné médium. Musím tiež pripomenúť, že portál Aktuality šíri hoax o tom, že Zem a Vek je blokovaný sociálnou sieťou Twitter. Portál to používa v negatívnom kontexte, čo len potvrdzuje subjektívny postoj k obsahu Zem a Vek. Vedomým používaním nepravdivých a vyfabrikovaných informácií teda napĺňa definíciu dezinformačného média.

Článok k celej kauze zverejnil aj jeden z najpopulárnejších slovenských dezinformačných webov Hlavné správy.

Hlavné správy v podstate udržali líniu, v ktorej o kauze informujú ostatné dezinformačné médiá. Billu radia medzi spoločnosti, ktoré „stále viac zasahujú do politiky hostiteľského štátu, v ktorom zarábajú peniaze“.

V článku píšu aj o Godovi, ktorého označujú ako blogera píšuceho do fake newsového Denníka N, extrémistu, člena bratislavskej kaviarne, ktorý sa infiltroval medzi dopisovateľov a snažil sa prepašovať do Hlavných správ hoaxy. Túto infiltráciu prirovnávajú k sabotérstvu a terorizmu.

Najviac však zdôraznili svoju domnienku, že Goda je prepojený na USA „Jakub Goda je však hlavne chlapcom americkej ambasády. Produktom toho, čo USA vo svojich vazalských štátoch presadzujú ako hodnoty… Na príklade Jakuba Godu si viete vytvoriť jasnú predstavu toho, k čomu vychováva, k akému správaniu a akým hodnotám vedie mladých ľudí americká ambasáda.

Dezinformačné média neustále oponujú tvrdeniam o tom, že šíria konšpiračné teórie, dezinformácie a skrývajú sa za „alternatívny“ názor.

Avšak už len z reakcií na rozhodnutie Billy nepredávať Zem a Vek, ktoré sú plné dezinformácií, manipulatívnych tvrdení a nepotvrdených domnienok, vidíme, že označenie dezinformačné média nie je náhodné.

ŽIADNE KOMENTÁRE