Facebook odstránil stovky falošných stránok a účtov propagujúcich Sputnik

Najmä v bývalých postoviestkych krajinách pôsobila sieť fingovaných účtov s neznámymi správcami, ktoré šírili obsah dezinformačnej ruskej agentúry.

Facebook pre porušenie pravidiel sociálnej siete vymazal 364 profilov a stránok. Všetky vznikli v Rusku, ale vyvolávali dojem, že sú z iných krajín.

Vedúci politiky kybernetickej bezpečnosti Facebooku Nathaniel Gleicher informoval, že administrátori stránok a majitelia účtov sa primárne prezentovali ako poskytovatelia nezávislého spravodajstva alebo poskytovatelia informácií o cestovaní, počasí, športe, ekonomike alebo politike. Zrušené falošné účty a stránky pôsobili v Rumunsku, Litve, Lotyšsku, Estónsku, Arménsku, Gruzínsku, Moldavsku, Azerbajdžane, Uzbekistane, Tadžikistane, Kazachstane a Rusku.

„Napriek zakrývaniu identít sa podarilo odhaliť napojenie na ruskú propagandistickú agentúru Sputnik, mnohé zo stránok často pridávali rovnaké príspevky,“ tvrdí Facebook a dodáva: „Zablokovali sme stránky na základe ich správania, nie obsahu.“

Hlavnou úlohou falošných účtov bolo pracovať v prospech ruskej spravodajskej agentúry Rossija Segodňa, ktorú podporuje priamo ruská vláda. Cieľom bolo propagovať názory Kremľa na vybrané politické témy.

Lotyšská investigatívna relácia De Facto spravila rozhovor so šéf redaktorom lotyšskej odnože Sputnika, Valentīnsom Rožencovsom. Potvrdil, že Sputnik prevádzkoval tieto stránky, ale nazval to „bežnou podporou obsahu na sociálnych sieťach“. Podľa Rožencova tým neboli porušené žiadne pravidlá ani Facebooku, ani Lotyšska, ani Ruska.“

Všetky zrušené stránky zdieľali obsah Sputnika. Podľa portálu DFRLab (Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab) sa zdá, že “v niektorých prípadoch išlo len o pokus nasmerovať publikum na Sputnik, nie o priamy pokus o manipuláciu a presadzovanie ruského politického presvedčenia. Objavili sa však aj stránky, ktoré zdieľali jeho obsah bez uvedenia zdroja“.

Zrušené profily vo veľkom propagovali aj video portál Tok, ktorý je súčasťou Rossija Segodňa. Najviac sa to týka Kazachstanu. Len počas 22. novembra 2018 jedna zo zablokovaných stránok zdieľala až 34 videí, ktorých zdrojom bol Tok.

Zrušené stránky sledovalo viac ako 790-tisíc ľudí. Na reklamu minuli približne 135-tisíc dolárov.

Facebook v rovnaký deň informoval o podobnom prípade vymazania účtov. Bolo ich sto a skrývali sa za nimi ľudia vydávajúci za Ukrajincov. Tieto účty zdieľali lokálne správy.

Vo väčšine prípadov nie je známe, kto stránky spravoval.

ŽIADNE KOMENTÁRE