Fiktívne think-tanky a osoby. Analytici sa pozreli na internetové operácie ruskej vojenskej rozviedky GRU

Analytici z programu Stanford Internet Observatory (SIO) Stanfordskej unvierzity analyzovali dáta, ktoré poskytol Facebook výboru amerického senátu pre spravodajské služby.

Autori nazvali štúdiu vzhľadom na jej obsah Potemkinovské stránky a osobnosti. Štúdia analyzuje internetové operácie ruskej vojenskej rozviedky GRU z rokov 2014 až 2019. Autorstvo analyzovaných príspevkov a facebookových účtov pripísal GRU práve poskytovateľ služieb, teda Facebook.

Hlavným cieľom operácií je šíriť interpretácie udalostí vyhovujúce Kremľu v najširšom možnom mediálnom priestore aj za hranicami sociálnych sietí ako Facebook či Twitter a ovplyvňovať tak verejnú mienku v prospech Kremľa.

Typickou pracovnou metódou GRU na Facebooku bolo takzvané prepieranie naratívu. V tejto metóde ide o to, že naratív, ktorý je pôvodne vytvorený GRU (alebo iným štátnym aktérom), sa šíri mediálnym priestorom nie pod hlavičkou GRU, ale pomocou rôznych „užitočných idiotov“ alebo pomocou vedomých spolupracovníkov. Môže ísť o politikov, aktivistov, analytikov, oligarchov a pod.

Táto metóda je, samozrejme, staršia ako sociálne siete. Využívali ju agenti napríklad za čias Sovietskeho zväzu. V súčasnosti sa prispôsobila dobe moderných globálnych komunikačných kanálov.

K šíreniu svojich obsahov využívala GRU podľa standfordských analytikov aj sieť fiktívnych účtov rôznych osobností, think-tankov atď. GRU vytvorila falošné identity, ktoré slúžili ako autori obsahu (pôvodne produkovaného touto vojenskou rozviedkou), ktorí ho neskôr šírili hlavne cez sociálne siete, poprípade cez spriaznené médiá.

Ďalšou taktikou GRU je hekovanie a následné uverejňovanie získaných informácií cez tretiu stranu. Takou treťou stranou môže byť nejaká organizácia (štúdia uvádza napríklad Wikileaks) alebo spriaznené médium ako RT.

Analytici v tejto štúdii opisujú napríklad sieť falošných účtov, ktoré šírili agresívnu dezinformačnú kampaň proti Ukrajine.

Účty sa síce zameriavali na iné aspekty situácie na Ukrajine, ale všetky sa snažili delegitimizovať ukrajinskú vládu, rozdeľovať ukrajinskú spoločnosť, podkopávať dôveru v ukrajinskú armádu, vytvárať konflikt medzi západom a východom krajiny a prezentovať Ukrajinu ako krajinu bez budúcnosti.

Zaujímavá je aj analýza organizácie Inside Syria Media Center (ISMC).Vznikla ako projekt ruskej vlády, ktorý mal mediálne podporovať sýrskeho prezidenta Bašára Asada.

Navonok sa síce ISMC prezentovala ako nezávislá organizácia čerpajúca z dôveryhodných zdrojov, ale podľa analýzy jej príspevkov bolo jej úlohou diskreditovať západných spojencov vrátane humanitárnej organizácie Biele helmy, ktoré upozorňovali na Asadove vojnové zločiny (napríklad používanie chemických látok).

Analýza ukázala, že ich stránka na Facebooku nemala príliš vysokú návštevnosť a tak šesť spriaznených účtov začalo príspevky ISMC zdieľať v iných skupinách, ich čítanosť sa zvýšila a príspevky ISMC začali viac zdieľať iné stránky.

Autori dodávajú, že GRU sa snažila ovplyvňovať verejnú mienku aj pri iných udalostiach, napríklad pri páde lietadla MH17, pri otrave dvojitého agenta Skripaľa, pri dopingovom škandále ruských športovcov, pri rozširovaní NATO atď.

Taktiky GRU boli najúspešnejšie vtedy, ak pri šírení svojich naratívov využili aj spriaznené médiá a rôzne fiktívne postavy, ktoré navodzovali dojem nezávislosti. Podľa analytikov GRU v súčasnosti efektívne prispôsobuje aktívne opatrenia dobe a využíva všetky moderné prostriedky na dosiahnutie svojho cieľa – nakloniť verejnú mienku v prospech Kremľa.

ŽIADNE KOMENTÁRE