Facebook sa bál označiť Trumpa za klamára, pri iných však problém nemal

Facebook sa bál označiť Trumpa za klamára, pri iných však problém nemal

Výsledky najnovšej štúdie americkej neziskovej organizácie The Markup potvrdzujú, že Facebook po novembrových prezidentských voľbách zaobchádzal s nepravdivými statusmi Donalda Trumpa v rukavičkách.

Facebook začiatkom septembra minulého roka oznámil, že bude pridávať varovné štítky k príspevkom obsahujúcim nepravdivé alebo zavádzajúce informácie ohľadom výsledkov prezidentských volieb.

Organizácia The Markup v rámci projektu Citizen Browser si dala za cieľ overiť, ako naozaj Facebook plní vlastné sľuby a označuje alebo neoznačuje pochybné príspevky. V decembri a januári zmapovali steny – news feedy – viac ako 2 200 dobrovoľníkov a porovnávali, ako často samotní užívatelia videli varovné štítky pri pochybných, zavádazajúcich, či priamo klamlivých príspevkoch o amerických voľbách. 

Výsledky neboli pre Facebook veľmi presvedčivé. Z 2 200 kontrolovaných používateľov Facebooku iba 330 (15 percent) videlo príspevky označené štítkami ako „nepravdivý“, „chýbajúci kontext“ či odkaz na oficiálne výsledky volieb.

Celkovo bolo takýmto štítkom za sledované obdobie označených 682 príspevkov. Štítok, ktorý odkazoval na oficiálne výsledky volieb, sa vyskytoval najviac. Facebook ho totiž automaticky pridával ku každému postu o voľbách.

Facebook najviac takýchto varovných štítkov pridával k príspevkom amerického exprezidenta Donalda Trumpa, ktorý ešte pred voľbami hovoril o podvodoch v prospech konkurečných demokratov a protikandidáta Joe Bidena. Po prehratých voľbách svoje klamlivé tvrdenia o „ukradnutých“ či „podvodných“ voľbách bez akýchkoľvek dôkazov iba stupňoval. 

Napriek tomu, že výsledky volieb boli oficiálne uznané na niekoľkých stupňoch a navyše ani v čase Trumpových príspevkov žiadna oficiálna inštitúcia nevyslovila čo i len najmenšiu pochybnosť o regulérnosti volieb, tak ani jeden exprezidentov príspevok nebol označený ako „nepravdivý“, alebo minimálne „zavádzajúci“, aj keď vyslovene obsahoval klamstvá. Facebook k nim bez akéhokoľvek zhodnotenia, či komentáru iba pripojil odkaz na oficiálne informácie o voľbách.

Facebook iba 12 príspevkov v sledovanom období označil za nepravdivé, napr. že Bill Gates sa chystá ovládnuť svet alebo že demokratický kandidát Joe Biden legálne nevyhral prezidentské voľby. Oveľa častejšie, konkrétne v 38 prípadoch, Facebook použil štítok „chýbajúci kontext“. Facebook ho uplatňoval aj pri konšpiračných teóriách. 

Organizácia The Markup vo svojej správe vyslovene upozorňuje, že Facebook nedostatočne varoval používateľov siete pred klamstvami a dezinformáciami a podhodnocoval rizikovosť jednotlivých príspevkov. 

„Údaje z projektu Citizen Browser ukazujú, ako zriedkavo Facebook označí príspevok za „nepravdivý“, najmä ak ste prezidentom,“ zhŕňa výsledky projektu organizácia The Markup.

Sledujú Big Tech spoločnosti

The Markup je americká nezisková organizácia pôsobiaca od roku 2018, ktorá sa snaží pomocou investigatívnej žurnalistiky odhaľovať vplyv veľkých technologických korporácií na spoločnosť.

Ich projekt Citizen Browser je podľa organizácie „pokusom preskúmať algoritmy Facebooku zostavením demograficky rôznorodého panelu jeho používateľov a monitorovaním toho, aký obsah sa im odporúča.“ 

Organizácia tiež navrhla špeciálnu aplikáciu, ktorú si dobrovoľník nainštaluje do počítača. Tá po prihlásení sa na Facebook následne kontroluje zobrazovaný HTML kód a tiež aj snímky obrazovky. Následne softvér vyhodnocuje, čo jednotliví participanti prieskumu reálne videli na svojom Facebooku, vrátane odporúčaných skupín, či stránok, ktoré ponúka automaticky Facebook.

The Markup sa s výsledkami obrátila aj na Facebook. Jeho hovorkyňa Katie Derkits k tomu povedala len toľko, že „údaje, ktoré nemôžeme overiť, nekomentujeme, ale skúmame vami predložené prípady.“

Najväčšia celosvetová sociálna sieť sa dlhodobo obhajuje tým, že obmedzuje šírenie klamlivých príspevkov a varuje používateľov, ktorí sa snažia takéto falošné informácie ďalej šíriť. Avšak, nie je to prvýkrát, kedy majú samotný Facebook a nezávislý analytici rozdielne pohľady na to, ako sa platforme darí označovať či odstraňovať dezinformácie a nebezpečný obsah. 

Môže Facebook zmazať účet prezidentovi?

Platforma sa voči takémuto obsahu postavila až 7. januára, keď zablokovala účty bývalého prezidenta Donalda Trumpa na Facebooku i Instagrame. Obávala sa totiž Trumpovho podnecovania ďalších násilností po tom, čo jeho podporovatelia zaútočili na Kapitol. 

Toto rozhodnutie bude teraz posudzovať nezávislá komisia Facebooku Oversight Board

Facebook sám požiadal „najvyšší súd“ o preskúmanie prípadu, aby vedel, ako má v podobných prípadoch postupovať. Posudok by mal byť hotový v najbližších mesiacoch.